شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

گروه شهری: در پی واگذاری سرپرستی 2کاخ‌موزه «نیاوران» و «سعدآباد» به مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، همزمان با انجام وظیفه خود در روابط عمومی آن سازمان، کارشناسان از واگذاری موزه‌ها و کاخ‌موزه‌ها به افراد غیرمتخصص انتقاد کردند.

سعد آباد

در همین رابطه، محمد رهبر باستان‌شناس با‌سابقه کشور به همشهری گفت: واگذاری‌های انجام شده به افراد غیرمتخصص در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، موضوعات خطرناکی است که در سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود.
وی با تاکید بر این موضوع که واگذاری کاخ موزه‌ها به افراد غیرمتخصص فاجعه است،

افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر افراد غیرمتخصص در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وارد شده‌اند. وی افزود: در موزه ملی ایران اکنون یک لیسانس میکروب‌شناسی مدیریت می‌کند و با توجه به ورود افراد غیرمتخصص به حوزه میراث فرهنگی و با توجه به خطر وجود موضوعی به نام مولاژ در کشور فکر نمی‌کنم اینگونه واگذاری‌ها به صلاح باشد.

محمد رهبر با اشاره به این مسئله که مدیریت تخصصی در خصوص موزه و موزه‌داری موضوع بسیار مهمی است، گفت: آیا فردی که در رشته اقتصاد یا الکترونیک تخصص دارد قادر به تشخیص ارزش آثار باستانی و تاریخی هست؟ واکنش‌ها به واگذاری سرپرستی 2کاخ موزه «سعدآباد» و «نیاوران» به مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درحالی شدت می‌گیرد که بلافاصله پس‌از به‌عهده‌گیری سرپرستی کاخ موزه نیاوران از سوی مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اعلام شد که شهروندان تهرانی می‌توانند از تونل خوراکی‌ها در محل کاخ نیاوران بازدید کنند.

درحالی‌که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هدف خود را از واگذاری این دو کاخ موزه به مدیر روابط عمومی سازمان متبوع خود بهینه‌سازی‌ مدیریت و واگذاری موزه‌ها به بخش خصوصی و جذب مخاطب بیشتر خوانده است، کارشناسان همچنان نسبت به واگذاری موزه‌ها به افراد غیرمتخصص هشدار می‌دهند.

کارشناسان معتقدند، براساس مصوبه هیات‌دولت، موزه‌ها می‌بایست به‌صورت هیات امنایی اداره شوند و واگذاری ناگهانی آنها به بخش خصوصی و افراد غیرمتخصص ممکن است منجر به ایراد خسارت‌هایی به آثار تاریخی موزه‌ها شود.رضا دبیری نژاد کارشناس موزه‌داری به همشهری گفت: نگرانی‌ کارشناسان از آن جهت است که موزه‌ها تبدیل به محل تفریح شوند و قابلیت پژوهشی خود را ازدست بدهند. دبیری‌نژاد تاکید کرد: نگاه گردشگری صرف ممکن است موزه را از عملکرد و اهداف ویژه خود دور کند.

این کارشناس موزه‌داری افزود: ممکن است نگاه گردشگری صرف به موزه به شکل مقطعی سودآور باشد ولی در بلندمدت، موزه را از مسئولیتی که برای آن درنظر گرفته شده دور می‌کند. وی گفت: نداشتن معیار مشخص برای مدیریت در موزه‌ها یکی از موضوعاتی است که آینده موزه و موزه داری را به خطر می‌اندازد.

به گفته رضا دبیری‌نژاد، موضوع اداره هیأت‌مدیره‌ای موزه‌ها که به تصویب هیات وزیران نیز رسید به‌نظر می‌رسد در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شد. وی گفت: موزه‌ای که هنوز بروشور و سیستم صوتی و تصویری مناسب ندارد و در موضوع راهنما مشکل دارد، آیا درصورتی که به‌طور ناگهانی واگذار شود پتانسیل بازدید خواهد داشت و به سوددهی می‌رسد؟

رضا دبیری‌نژاد می‌گوید هنر، داشتن بازدید‌کننده کمی از موزه نیست بلکه موضوع آموزش و پژوهش با توجه به آنکه موزه یک مکان تخصصی و آموزشی است بیشتر نیاز به مخاطب متخصص دارد .

کد خبر 125873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز