پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیر باغ وحش ارم تهران ناگفته های مرگ ببر روسی سیبری را با ابراز گلایه مندی از مسوولان سازمان محیط زیست کشور فاش کرد

tiger

امیر الهامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ببر تلف شده روسی که به کشور آورده شد خود ناقل بیماری مشمشه بوده و در ایران مبتلا به این بیماری نشده است.

وی اظهار داشت: با آزمایش‌های انجام شده خوشبختانه هنوز هیچ اثر و علایمی از بیماری مشمشه در حیوانات دیگر باغ وحش، ‌حتی ببر زنده روسی مشاهده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه این اتفاق طی 50 سال اخیر در باغ وحش ارم بی‌سابقه بوده است، گفت: از حیوانات این حیات وحش بخوبی مراقبت می‌شود.

الهامی با ابراز دلخوری از مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تعریف و تمجید کافی نیست مسوولان ذیربط باید از ما حمایت کنند.

وی بار دیگر با انتقاد از مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: این مسوولان نباید بدون بررسی کارشناسانه و نیز در نظر گرفتن شرایط محیطی کشور پیشنهاد روسیه را برای مبادله پلنگ ایرانی با ببرهای روسی می‌پذیرفتند.

این مسوول گفت: متاسفانه هیچ بررسی برای سلامتی ببرهای روسی انجام نشده بود و پس از آنکه ببرها به کشور وارد شدند، مسوولان محیط زیست تازه به این فکر افتادند که این حیوانات را کجا نگهداری کنند.

عکس از : محمد ملاحسینی -همشهری آنلاین

* احتمال فریبکاری مسوولان روسی در مبادله ببر بیمار به ایران
الهامی گفت: احتمال می رود مسوولان کشور روسیه از بیماری این ببر اطلاع داشتند اما چیزی نگفته اند و با آگاهی، حیوان مریض را مبادله کردند.
وی اظهار داشت: باید پیش از مبادله ببر سیبری آزمایشات مخصوص انجام می شد و همزمان با آمدن این حیوانات به کشور آزمایشات سلامتی از ببرها گرفته می شد.

* ببرهای روسی شناسنامه بهداشتی نداشتند
الهامی افزود: ببرهای روسی شناسنامه نداشتند و کسی هم برای این مهم اصرار نکرد.

*ببر ماده روسی باردار نبود
مدیر باغ وحش ارم گفت: هنگامی که ببرها از روسیه مبادله شدند به ایران گفته شد ببر ماده روسی باردار است؛ در حالی که پس از گذشت چندین ماه متوجه شدیم این حیوان باردار نبوده است.

* با آمدن ببرهای روسی، شیرها زجر کشیدند و مردند
مدیر باغ وحش ارم افزود:‌ با آمدن ببرهای سیبری دو قلاده شیر آنقدر زجر کشیدند تا مردند.
الهامی توضیح داد: قرار شد این حیوانات برای مدت کوتاهی در خوابگاه دو قلاده ‌شیر آفریقایی که ساختمان محصوری است نگهداری شوند بنابراین مجبور شدیم دمای هوا را بسیار خنک نگه داریم؛ تا ببرها با مشکل مواجه نشوند.
وی ادامه داد: این مهم سبب شد تا شیرها زجر بکشند. بطوریکه این حیوانات نتوانند شب تا صبح از سرما بخوابند و تلف شدند؛ چرا که به هوای گرم عادت داشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دو قلاده شیر تلف شده در باغ وحش، دو ماه پیش از مرگ ببر روسی سیبری جان خود را از دست دادند.
یک ببر روسی نیز 15 روز پیش، بر اثر ابتلا به بیماری مشمشه در باغ وحش ارم تلف شد

کد خبر 125710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز