سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیتر ییتس فیلمساز انگلیسی در 82 سالگی در لندن درگذشت.

پیتر ییتس

ییتس پس از فارغ‌التحصیلی از آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک، وارد حرفه دستیاری کارگردان شد و در فیلم‌های "طعم عسل" ساخته تونی ریچاردسون و "توپ‌های ناوارون " به کارگردانی جی لی تامپسون دستیار کارگردان بود.

به گزارش مهر به نقل از امپایر آنلاین ، ییتس در اوایل دهه 1960 به تلویزیون رفت و چندین فیلم و مجموعه تلویزیونی را کارگردانی کرد. او با فیلم "تعطیلات تابستانی" کارگردانی در سینما را تجربه کرد و سپس فیلم‌هایی چون "پاندول یک طرفه"، ‌"سرقت" و "بولیت" ( با نقش‌آفرینی استیو مک کوئین) را ساخت.

صحنه ده دقیقه‌ای تعقیب و گریز مرگبار خودروها در خیابان‌های سان فرانسیسکوی او در فیلم "بولیت" به یکی از شمایل‌های کلاسیک تاریخ سینما تبدیل شد و فیلمسازان دیگر بارها این صحنه را تکرار و به آن ادای دین کردند.

در ادامه او ژانرهای گوناگونی را در سینما امتحان کرد و فیلم‌هایی چون "جان و ماری" با شرکت داستین هافمن و میا فارو ،‌"جنگ مرفی" ، "دوستان ادی کویل " و "اعماق" را کارگردانی کرد. ییتس دوبار برای فیلم‌های "کوتاه کردن مسیر" (1979) و "متصدی لباس" (1983) نامزد جایزه اسکار شد.

در دهه 1990 ییتس بار دیگر به تلویزیون بازگشت و به ساخت فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی مشغول شد. ویرجینیا پوپ تهیه‌کننده سینما همسر پیتر ییتس بود.

کد خبر 125519
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز