همشهری آنلاین: ممکن است این پدیده در صنعت خودروسازی پدیده‌ای عادی به حساب بیاید، اما برای آنها که از بیرون به این صنعت نگاه می‌کنند، دانستن اینکه خودروها در آینده به صورت خودمختار عمل کرده و نیازی به راننده ندارند، کمی شگفت انگیز خواهد بود

خودروهای هوشمند

به گزارش خبرگزاری مهر، با این حال برخی از خودروهای امروزی نیز به گونه‌ای به سوی هوشمند شدن تکامل پیدا کرده‌اند. از جمله آنها خودروی جدید و 100 هزار دلاری مرسدس بنز است که قصد دارد در گره‌های ترافیکی به پای راننده‌ها استراحت دهد. این خودرو می‌تواند مسافت خود را تا خودروهای جلویی احساس کرده و متناسب با این مسافت سرعت خود را کاسته یا افزایش دهد.

به این شکل راننده نیازی ندارد تا در میان دیگر خودروها مانور داده و به صورت مداوم پایش را بر روی پدال‌های گاز و ترمز بفشارد. تنها فرمان دادن به خودرو برای هدایت آن کافی خواهد بود. با این همه شرکت‌های فناوری در تلاشند این سطح از تکنولوژی خودروسازی را باز هم گسترش دهند.

از این رو شرکت گوگل در ماه اکتبر سال گذشته اعلام کرد ناوگانی از خودروها را گرد هم آورده است که با استفاده از حسگرهای مختلف و نقشه‌های آنلاین مسیر را درک کرده و در میان جاده‌ها به صورت خودکار حرکت می‌کنند. این خودروها توانستند به صورت خودکار و کاملا هوشمندانه طول خیابان "لومبارد" را طی کرده و از پل "گلدن گیت" عبور کنند. شرکت گوگل از این ماموریت آزمایشی به عنوان اولین تحقیقات روباتیک در صنعت خودروسازی نام می‌برد.

جدیدترین نسخه پیشرفت در این بخش از تکنولوژی توسط شرکت جنرال موتورز صورت گرفته است، که آخرین دستاورد خود، یعنی خودروی هوشمند و جدیدش را در نمایشگاه الکترونیک‌های مصرفی به نمایش گذاشت. در ساخت خودروی EN-V دو ایده درباره نحوه یاد دادن رانندگی به خودروها با یکدیگر ترکیب شده‌اند، استفاده از حسگرهایی مانند دوربین‌ها و گیرنده‌های صوتی برای جلوگیری برخورد خودروها با عابران پیاده و فناوری شبکه که به خودروها امکان می‌دهد با یکدیگر صحبت کنند.

شبکه اینترنت خودرو امکان اتصال بی سیم آنها را با یکدیگر فراهم آورده و آنها را مانند یک ترن که واگن‌های آن از طریق اتصالات نامرئی به هم وصل شده‌اند، به صورت وایرلس به دنبال یکدیگر حرکت می‌دهد. با این حال اگر یکی از این خودروها بخواهد از گروه یا شبکه جدا شود، امکانش وجود دارد.

در حال حاضر این خودروها که بیشتر به یک کلاه غواصی شباهت دارد در مرحله آزمایشی به سر می‌برند و جنرال موتورز امیدوار است تا سال 2030 بتواند این خودروها را با قیمت 10 هزار دلار وارد بازار کند. EN-V ها بر روی دو چرخ حرکت می‌کنند و جنرال موتورز با همکاری با شرکت Segway توانسته است فناوری را برای حفظ تعادل خودرو بر روی دو چرخ ارائه کند.

EN-V انرژی مورد نیاز خود را از باطری‌های قابل شارژ تامین می‌کند، سرعت این خودرو در بالاترین حالت 48 کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند با یک بار شارژ 48 کیلومتر مسافت را طی کند شاید سرعت و مسافت طی شده توسط خودرو چندان جذاب نباشد، اما می‌تواند راه حلی برای برطرف کردن گره‌های ترافیکی در شهرهای شلوغ به شمار رود.

طول و عرض این خودروها 1.5 متر بوده و گنجایش حمل دو سرنشین را دارند اما در این صورت این دو نفر باید بدون هیچ وسیله‌ای در خودرو بنشینند، زیرا دیگر جایی برای حمل وسایل باقی نخواهد ماند.

در عین حال که EN-V ها می‌توانند با یکدیگر صحبت کرده و به صورت هوشمندانه و خودکار حرکت کنند، راننده‌ها در صورت نیاز می‌توانند کنترل خودرو را به دست بگیرند و این از بُعد ایمنی و جذابیت خودرو برای راننده بسیار مهم است در این خودرو به جای فرمان از دسته‌ای سکان مانند مشابه کنترل بازی‌های ویدیویی استفاده شده است که این فناوری امکان دور در جا زدن و به سرعت شتاب گرفتن را برای خودرو فراهم می‌آورد.

با این همه به دلیل هوشمند بودن این خودروها، موانع زیادی برای تکمیل نهایی آنها وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این موانع سیگنال‌های ارسالی و دریافتی است که خودروها برای مکالمه با یکدیگر دریافت و یا ارسال می‌کنند و این سیگنال‌ها از نظر تئوری برای هکرها کاملا قابل نفوذ و دسترسی هستند.

کد خبر 125496
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز