سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: رئیس امور توسعه دولت الکترونیک، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور گفته: سند جامع دولت الکترونیک در چشم‌انداز ایران 1404 به گونه‌ای تدوین شده که عملیاتی باشد.

دولت الکترونیک

وی با بیان اینکه این سند کاملا کاربردی بوده و زمان‌بندی آن مشخص است، به اجرای پروژه‌های کلیدی آن اشاره و تصریح کرد: برای تحقق معماری مطلوب دولت الکترونیک در کشور پروژه‌هایی در دست اجرا داریم و در تلاش هستیم سیستم مدیریت یکپارچه آگاه‌سازی‌ کاربران را ایجاد کنیم.

در جریان برگزاری نمایشگاه الکامپ نیز در باره این سند اطلاع‌رسانی وسیعی صورت گرفته بود. با این وجود مسئولان مربوطه در غرفه معاونت نیروی انسانی ریاست‌جمهوری، در پاسخ به درخواست خبرنگار همشهری برای دریافت یک نسخه از این سند، اعلام کردند که فعلا این سند محرمانه است و به زودی فقط برای برخی دستگاه‌ها ارسال می‌شود!

اینکه در باره یک سند اطلاع‌رسانی وسیع و گسترده صورت می‌گیرد اما خود سند به هیچ وجه در اختیار رسانه‌ها و کارشناسان قرار نمی‌گیرد، نشان‌دهنده این موضوع است که تهیه‌کنندگان این سند از رویارویی با افکار عمومی و نخبگان واهمه دارند.

بالاترین سند علمی کشور که نقشه جامع علمی کشور است ماه‌ها به صورت پیش‌نویس روی سایت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار داشت تا صاحب‌نظران و متخصصان و دانشگاهیان در باره آن اظهارنظر کنند. اسناد بالادستی اساسا از این جنس هستند که باید مشارکت عمومی در تدوین آنها لحاظ شود در غیر این صورت با ضعف‌ها و مشکلاتی مواجه خواهند شد که در آینده مسئله‌ساز می‌شود.

استفاده از خرد جمعی باعث می‌شود که خطاهای این اسناد کمتر شده و موضوعات مندرج در آن به‌معنای واقعی جامع باشد.
معمولا سندی مانند سند جامع دولت الکترونیک به اصول و بیانیه‌های اساسی و ساختاری و پروژه‌های کلان اجرایی در حوزه الکترونیکی شدن دولت اشاره دارد.

با اینکه تا کنون اسناد مشابهی در شورای‌عالی فناوری اطلاعات و شورای‌عالی اطلاع‌رسانی نیز تصویب شده، اما این اسناد هیچ گاه از حالت سند بودن خارج نشده و جنبه عملیاتی به خود نگرفته است. حالا نه تنها کسی از سند شورای‌عالی فناوری اطلاعات سخنی به میان نمی‌آورد بلکه اساسا از خود شورای مذکور نیز خبری در دست نیست. به واقع در زمان‌هایی اسنادی با صرف هزینه‌های هنگفت تهیه شده و با تبلیغات فراوان اعلام عمومی شده‌اند اما بعد از مدتی به کنج کتابخانه‌ها و آرشیو‌ها و بایگانی‌ها سپرده شده‌اند.

یک فرضیه در مورد سند جامع دولت الکترونیک که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور از آن خبر داده این است که این سند کپی مشابه اسناد قبلی بوده که سال‌هاست به بایگانی سپرده شده است.

در هر صورت قرار است این طرح در همین ایران اجرا شود پس بهتر است به جای کلی‌گویی و تعریف و تمجید از سندی که نخبگان، یک خط از آن را ندیده‌اند، آن را در معرض دید و قضاوت عمومی قرار دهند و از ثمرات خرد جمعی در تدوین یک سند به واقع جامع برخوردار شوند.

از یاد نباید برد که فناوری‌های اطلاعاتی که در دولت الکترونیک از آنها به منظور حسن انجام کارها و سرعت‌بخشیدن در امور اداری استفاده می‌شود، کارکردی شفاف و عمومی دارند بنابراین پنهان نگهداشتن آنها از دید عمومی چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد؛ چرا که حتی برای اجرای این سند نیز نیاز به همفکری و همکاری مردم است و این اطلاع‌رسانی عمومی و آموزش همگانی از هم اکنون باید صورت گیرد.

کد خبر 125492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز