کریم اعظمی: تا قبل از هفته نوزدهم نتایج شاهین‌بوشهر به هیچ عنوان برای حمید استیلی راضی‌کننده نبود ولی تیم او مقابل پیکان و صبا دو پیروزی با ارزش به‌دست آورد تا به رده دوازدهم جدول صعود کند.

ورزش- فوتبال - تمرین

 تیم او فوتبال زیبا و تماشاگرپسندی بازی می‌کند اما در نتیجه‌گیری گاهی اوقات دچار مشکل می‌شود. در این میان سرمربی شاهین معتقد است که برخی مشکلات که مربوط به مسائل فنی نمی‌شود در روحیه بازیکنان این تیم تأثیر گذاشته و شرایط را بحرانی می‌کند. استیلی بارها در مورد مشکلات مالی شاهین سکوت کرده و زیاد اهل اعتراض نیست ولی مسئولان این باشگاه در طول این فصل هیچ وقت نتوانستند آرامش را بر تیم حکمفرما کنند.

شاهین بوشهر نخستین تیمی بود که در لیگ برتر امسال از لحاظ مالی به‌شدت تحت فشار قرار گرفت و بازیکنان این تیم بارها نسبت به این شرایط اعتراض کردند. آنها با توجه به خواسته‌های کادرفنی مقابل این مشکلات مالی از خودشان صبر و تحمل نشان دادند ولی مسئولان باشگاه شاهین همچنان به تعهدات مالی خود عمل نکردند و همین موضوع باعث شد که بازیکنان این تیم تمرینات را تحریم کنند. شاهین با تمامی این مشکلات فوتبال را با برنامه و تماشاگرپسند بازی می‌کند و چه‌بسا اگر مشکلات مالی نبود، تیم استیلی وضعیت بهتری در جدول داشت. با این حال او امیدوار به حل مشکلات است و هدفش این است که شاهین بوشهر در جدول صاحب رتبه یک رقمی شود. استیلی در مورد وضعیت شاهین، بازی‌های تیم ملی در جام ملت‌های آسیا و مسائل مختلف دیگر به سؤالات همشهری پاسخ می‌دهد.

  • امسال بابت مشکلات مالی خیلی اذیت شدید، اینطور نیست؟

به هر حال این مشکلات در اکثر تیم‌های لیگ برتر وجود دارد و شاهین هم از این قاعده مستثنی نیست. من معتقدم باشگاه‌ها و مدیران فوتبال ما ابتدای فصل و برای جذب بازیکنان باید خیلی از مسائل را بررسی کنند و طوری قرارداد امضا نکنند که نتوانند به تعهدات مالی خود عمل کنند. برای قرارداد بستن باید توان مالی باشگاه مدنظر قرار بگیرد در غیراین‌صورت مشکلات زیادی به‌وجود می‌آید این در حالی است که اکثر تیم‌ها به‌صورت دولتی اداره می‌شوند.

  • از انتخاب شاهین پشیمان نیستید؟

خیر. تیم ما از لحاظ فوتبالی هیچ مشکلی ندارد و مردم بوشهر هم عاشق تیمشان هستند. من پشیمان نیستم ولی دوست دارم مشکلات مالی حل شود. مطمئن باشید تا پایان فصل تیم ما چند بازیکن جوان و آینده‌دار را به فوتبال ایران معرفی خواهد کرد.

  • وقتی شما را کنار گذاشتند بهتر نبود که به شاهین بر‌نمی‌گشتید؟

باشگاه خواست برگردم و امام‌جمعه بوشهر و مردم هم نسبت به من لطف داشتند. در ضمن من نسبت به شاهین تعهد داشتم و دوست دارم کارم را انجام دهم.

  • به‌نظر شما شاهین امسال چه رتبه‌ای را به دست می‌آورد؟

اگر مشکلات تیم حل شود و به اندازه کافی تمرکز داشته باشیم می‌توانیم صاحب رتبه یک‌رقمی شویم.

  • تیم شما چرا در این فصل زیاد موقعیت گل از دست داد؟

از دست دادن موقعیت فقط به مهاجمان مربوط نمی‌شود بلکه خط هافبک و خط دفاع هم خیلی راحت موقعیت از دست می‌دهند. به‌نظر من گل زدن به ذات فوتبالیست، به تکنیک فردی و شم گلزنی مربوط می‌شود و ذات یک فوتبالیست را نمی‌توان تغییر داد. ما تمرینات ویژه‌ای را انجام می‌دهیم و امیدوارم با اضافه شدن عمادرضا مشکلات شاهین حل شود. تیم ما آنقدر موقعیت از دست داده که من پیر شده‌ام و امیدوارم دیگر بدشانسی نیاوریم.

  • امسال از لحاظ مصدومیت بازیکنان هم خیلی بدشانس بودید. درست است؟

مصدومیت و محرومیت برای همه تیم‌ها وجود دارد و فقط به تیم ما اختصاص نداشت.

  • چرا عمادرضا در 2هفته آخر برای تیم شما بازی نکرد؟

مدیرعامل باشگاه تلاش زیادی کرد تا شرایط بازی عمادرضا فراهم شود ولی مشکلاتی به‌وجود آمد و در نامه‌نگاری‌ها اشتباهاتی صورت گرفت که عماد نتوانست در این چند بازی شاهین را همراهی کند. او البته در تمرینات ما حضور منظمی داشت و بعد از پایان تعطیلات تیم را همراهی خواهد کرد. حتی باشگاه شاهین بوشهر پول رضایت‌نامه عمادرضا را داده و قدرت تیم ما با حضور عمادرضا دو چندان خواهد شد.

  • چه تیمی قهرمان لیگ برتر می‌شود؟

اصلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد. تیم‌های بالای جدول شانس دارند و 14 هفته هم تا پایان بازی‌ها فرصت داریم و ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد. در ضمن باید دید تیم‌ها بعد از پایان تعطیلات با چه روندی وارد بازی‌ها می‌شوند.

  • کمی هم راجع‌به جام ملت‌ها حرف بزنیم. شما چند دوره سابقه حضور در این جام را دارید؟

من دو دوره در این بازی‌ها حضور داشتم؛ یعنی سال‌های 1996 و 2000. به‌نظر من قهرمانی تیم ملی در این مسابقات بسیار مهم است. تیم نوجوانان، ‌جوانان و امید فوتبال ایران ناکام ماندند و تیم ملی بزرگسالان هم به جام جهانی نرفت. حالا تیم ملی باید همه ناکامی‌ها را جبران کند. در این مدت، خیلی کم پیش آمده که کسی در مورد تیم ملی با خوشبینی بالا و اعتماد فراوان حرف بزند و بگوید تیم ملی قهرمان می‌شود ولی به‌نظر من ایران باید در این جام به موفقیت برسد. اگر روزهای خوب فوتبال را تجربه کنیم می‌توانیم به هدفی که داریم برسیم.

  • تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره شما از جام ملت‌ها چیست؟

تیم ما در سال 1996 مستحق قهرمانی بود و عربستان و کره‌جنوبی را به‌ترتیب با 3 و 6 گل شکست دادیم و فقط با ناداوری نتوانستیم قهرمان شویم. تلخ‌ترین خاطره هم در سال 2000 بود که با یک گل زیبا توسط کریم باقری از کره‌جنوبی پیش افتادیم ولی با اشتباهات فردی 2گل خوردیم.

  • از نظر شما تیمی که در سال 96 در آن حضور داشتید قوی‌تر بود یا تیم فعلی؟

نمی‌توان مقایسه کرد چون هر تیم فاکتورهای خاص خودش را دارد. مهم‌ترین موضوع در مورد تیم سال 96 این بود که محمد مایلی کهن اتحاد خوبی را بین بازیکنان ایجاد کرده بود و حق را به حق‌دار می‌داد. فکر می‌کنم تحول فوتبال ملی ما از سال 96 شروع شد. در مورد تیم فعلی هم باید بگویم که تیم ملی بازیکنان با تجربه و خلاقی دارد و آنها می‌توانند سرنوشت بازی‌ها را رقم بزنند.

  • به‌نظر شما چرا فضای امیدوارکننده‌ای در مورد تیم ملی وجود ندارد؟

ژدر این مدت دیدم که حتی بازیکنان تیم ملی هم به قهرمان شدن ایران شک دارند. وقتی بازیکنان چنین احساسی داشته باشند طبیعی است که مردم و اهالی فوتبال هم نگران می‌شوند. البته الان وقت انتقاد نیست و سابقه نشان داده که فوتبال ایران حتی با تکیه بر احساسات هم خوب نتیجه می‌گیرد. ما می‌توانیم به خلاقیت بازیکنان امیدوار باشیم در ضمن ایران می‌تواند در این بازی‌ها از ضربات ایستگاهی نهایت استفاده را ببرد. بازیکنان ما از لحاظ فیزیکی نسبت به اکثر تیم‌ها برتری دارند و ما می‌توانیم روی ضربات ایستگاهی به‌دنبال موفقیت باشیم.

  • به‌نظر شما آیا افشین قطبی می‌تواند به بازیکنان ایران انگیزه قهرمانی بدهد؟

مهم‌ترین فاکتور قطبی خوب صحبت کردن اوست که این خودش یک موضوع مهم محسوب می‌شود. او خیلی خوب به بازیکنان امید و انگیزه می‌دهد ولی این فقط کافی نیست و باید مسائل فنی را هم در نظر بگیریم. بازیکنان ما ظرفیت بسیار بالایی دارند و اگر این ظرفیت در قالب کار تیمی و تاکتیکی قرار بگیرد هیچ تیمی در آسیا نمی‌تواند حریف ایران شود.

  • بازی امروز مقابل عراق را چطور می‌بینید؟

همیشه در هر تورنمنت نخستین بازی بسیار حساس و تعیین‌کننده است. عراق تیم بسیار خوبی است که بازیکنانش فوتبال را با تعصب و جنگندگی زیاد بازی می‌کنند. آنها بابت قهرمانی دوره قبل اعتماد‌به‌نفس بالایی دارند ولی فوتبال ما نباید به جایی برسد که از عراق، کره‌شمالی و امارات بترسیم. اگر از این تیم‌ها بترسیم به‌خودمان ضربه می‌زنیم، ما باید از کره‌جنوبی و ژاپن بترسیم.

  • خیلی‌ها معتقدند افشین قطبی بازی تدافعی و گل نخوردن را از بازی تهاجمی بیشتر دوست دارد. نظر شما چیست؟

او از سیستم 1-3-2-4 یا 3-3-4 استفاده می‌کند که معمولا در خط حمله یا یک مهاجم قرار می‌دهد. این یک حالت تدافعی است و در خط میانی هم 3 هافبک قرار می‌گیرند که هر سه نفر یعنی نکونام، تیموریان و پژمان نوری بازیکنان تدافعی و بازی خراب‌کن هستند. من معتقدم یکی از این سه هافبک‌ها باید بازی‌ساز باشد و ما باید برای بازی‌سازی‌ و استفاده از یک هافبک تهاجمی از بازیکنانی مثل ایمان مبعلی یا محمد نوری استفاده کنیم.

کد خبر 125398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز