شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سازمان هواشناسی جهانی (WMO) یک سازمان تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است.

WMO

این سازمان بازوی اجرایی سازمان ملل در مورد کیفیت و وضعیت جو زمین، تعامل آن با اقیانوس‌ها،‌ آب و هوایی که ایجاد کند و توزیع منابع آب بر اثر این تعامل است.

  • وب سایت رسمی: WMO

188 کشور و قلمرو جهان در WMO عضویت دارند. این سازمان از سازمان بین‌المللی هواشناسی (IMO) نشات گرفت که در سال 1873 تاسیس شد. WMO در سال 1950 تاسیس شد و در سال 1951 به سازمان تخصصی سازمان ملل در زمینه (آب و هوا و اقلیم)اقیانوس‌شناسی کاربردی و علوم ژئوفیزیک مربوط بدل شد. مقر این سازمان در ژنو در سوئیس است.

از آنجایی که آب و هوا، اقلیم و چرخه آب مرز ملی شناخته‌شده‌ای ندارد، همکاری در مقیاس جهانی برای توسعه هواشنایی و اقیانوس‌شناسی کاربردی و نیز نفع بردن از عملکردهای ان وجود دارد. WMO چارچوبی برای چنین همکاری بین‌المللی فراهم می‌آورد.

این سازمان همکاری بین‌المللی را در زمینه آب و هوا را با ایجاد شبکه‌هایی برای مشاهدات هواشناختی، اقلیم‌شناختی، اقیانوس‌شناختی و ژئوفیزیکی را و نیز تبادل، پردازش و استاندارد کردن داده‌ها را تشویق ‌و به انتقال تکنولوژی، آموزش و پژوهش کمک می‌کند.

این سازمان همچنین به همکاری میان سازمان‌های ملی هواشناسی کشورهای عضو کمک می‌کند و کاربرد علم هواشناسی برای سرویس‌های هواشناسی عمومی، کشاورزی، هوانوردی، کشتیرانی، محیط زیست،‌ موضوعات آب و تخفیف اثرات بلایای طبیعی ترغیب می‌کند.

کد خبر 125268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز