گروه ادب و هنر - احمد افشار: نمایشگاه آثار برگزیده پنجمین جشنواره‌ «هنرهای تجسمی جوان» عصر 15 دی ماه با حضور محسن‌مومنی شریف رئیس حوزه‌ هنری، مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه، سید مسعود شجاعی دبیر جشنواره و داوران و هنرمندان رشته‌های مختلف در مرکز فرهنگی هنری صبا گشایش یافت.

هنر تجسمی

محسن مومنی در این مراسم با اشاره به اینکه کیفیت این آثار فوق تصورش بوده، گفت: جوانان ما بسیار قوی ظاهر شده‌اند و تفاوت نگاه‌ها و تکنیک جوانان در آثار آنها آشکار است. ما در این عرصه حضور فعال و مستمر جوانان را شاهد بودیم که بیشتر تکنیک‌ها و رنگ آمیزی خود را تقویت کرده بودند؛ امیدواریم در دوره‌ بعد بتوانند وارد مفاهیم هم بشوند.

مومنی درباره آینده جشنواره هنر جوان افزود: دبیرخانه دائمی جشنواره هنر جوان به‌طور پیوسته با هنرمندان جوان و جریان کار آنها در ارتباط خواهد بود. امیدواریم ساز و کارهایی برقرار شود که کارها به‌درستی انجام شود و این جشنواره بیش از پیش ثمربخش باشد.

در ادامه‌ این مراسم سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره هنرهای تجسمی جوان در سخنانی عنوان کرد: با توجه به اینکه در دوره‌های گذشته بستر‌سازی مناسبی صورت گرفته بود، امسال در دوره‌ پنجم شاهد حضور پرفروغ بیش از 1000 جوان بودیم که تعداد760 اثر از آنان در رشته‌های طراحی، نقاشی، پوستر، حجم، کاریکاتور، خوشنویسی و تصویرسازی با 2‌موضوع «هویت» و «آزاد» برگزیده شد ولی متأسفانه به‌علت محدودیت فضا تعداد زیادی از آثار شایسته نتوانستند حضور پیدا کنند.

دبیر جشنواره حضور بانوان هنرمند و شهرستانی‌ها را بسیار چشمگیر دانست و افزود: دبیرخانه به‌طور قطع، حمایت مادی و معنوی از آنها را انجام می‌دهد. وی حضور هنرمندی ناشنوا به نام علیرضا باقری را از پدیده‌های این دوره دانست که وقتی اثر کاریکاتورش روی سایت‌ها قرار گرفت، همه او را یک پدیده‌ جهانی خواندند.

همچنین در این مراسم مرتضی گودرزی‌دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به اینکه هنر ما در حال شکوفایی است و این جوانان هستند که آن را رقم می‌زنند خاطرنشان کرد: به‌جرأت می‌توانم بگویم از دیدن نمایشگاهی که تمام هنرمندانش جوان بودند، لذت بردم و می‌توان گفت این هنرمندان جوان که در عرصه‌ تجسمی فعالیت می‌کنند به‌قدری از لحاظ استحکام هنری پیشرفت کرده‌اند که می‌توانند با پیشکسوتان این عرصه زورآزمایی کنند.

در حاشیه این مراسم کاظم چلیپا داور بخش نقاشی پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان در مورد اهمیت جشنواره هنرجوان گفت: مسلما ایجاد فضاهایی برای بروز خلاقیت و نمایش خلاقیت بسیار مفید است. در چنین جشنواره‌هایی است که امیدهای آینده هنر کشور شناخته و به جامعه هنری معرفی می‌شوند. چلیپا این را هم اضافه کرد که برای بهتر شدن جشنواره هنر جوان بهتر است این جشنواره ابتدا در استان‌ها برگزار شود و برگزیدگان هر استان در جشنواره اصلی حضور یابند.

اگر فرصتی فراهم شود که از کار این هنرمندان بیشتر استفاده شود، به آنها امکان داده می‌شود که کار خود را گسترش داده و بیشتر به فعالیت بپردازند. طاهر شیخ‌الحکمایی داور بخش حجم جشنواره نیز گفت: اضافه‌شدن بخش حجم به پنجمین جشنواره هنر جوان اتفاق مبارکی است که جای آن خالی بود و امسال این توفیق حاصل شد که هنرمندان رشته حجم نیز در این جشنواره حضور داشته باشند.

وی درباره نحوه داوری آثار رشته حجم اظهار داشت: در مرحله نخست، آثار را از روی پرینت‌هایی که هنرمندان برای ما ارسال کرده بودند داوری کردیم و بعد اصل آثار مورد بررسی قرار گرفت. ما به‌عنوان هیات داوران در گزینش آثار به آنچه در فراخوان جشنواره مطرح شده بود، وفادار بودیم، ابعاد موضوعی کار را مدنظر قرار دادیم و کارهای بهتر را انتخاب کردیم. پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان تا 5‌بهمن‌ماه در مؤسسه فرهنگی - هنری صبا برپا خواهد بود.

کد خبر 125136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز