همشهری آنلاین: نمایندگان کشورهای اروپایی عضو گروه بین المللی تماس سومالی به منظور بررسی شرایط این کشور تشکیل جلسه می دهند.

به گزارش بی بی سی ،در حالیکه نیروهای اتحادیه محاکم اسلامی از شهرهای تحت تسلط خود در سومالی خارج شده و این مناطق در اختیار دولت انتقالی قرار گرفته است، انتظار می رود کشورهای اروپایی در جلسه ای که در بروکسل تشکل می یابد امکان بروز خلا قدرت در سومالی و پی آمدهای آن را بررسی کنند.

پیروزی نیروهای دولتی در نبرد با اسلامگرایان با حمایت واحدهای اعزامی ارتش اتیوپی به دست آمده اما دولت اتیوپی اصرار دارد که نیروهای خود را هر چه زودتر از سومالی خارج کند.

مقامات دولت انتقالی سومالی گفته اند که نیروهای دولتی در حال حاضر از توان لازم برای حفظ امنیت در کشور برخوردار نیستند و حمایت نظامی خارجی را برای این منظور ضروری دانسته اند.

روز سه شنبه، نخست وزیر سومالی خواستار ادامه حضور ارتش اتیوپی برای چند هفته یا چند ماه دیگر شد اما نخست وزیر اتیوپی، با ابراز امیدواری نسبت به خروج نظامیان این کشور در خلال چند هفته آینده، از جامعه بین المللی خواست تا در زمینه اعزام واحدهای صلحبان به سومالی شتاب به خرج دهد.

همچنین، هنوز معلوم نیست که آیا دولت انتقالی خواهد توانست موافقت جنگ سالاران و طوایف رقیب برای پذیرش حاکمیت خود را به دست آورد و به جنگ داخلی خاتمه دهد.

روز سه شنبه، رییس جمهوری کنیا پس از ملاقات با رییس جمهوری دولت انتقالی سومالی خواستار مذاکره و رفع اختلافات بین طرف های درگیر در جنگ داخلی سومالی شد.

گروه تماس بین المللی

گروه بین المللی تماس سومالی یک گروه غیر رسمی است که در ماه ژوئیه سال 2006 به منظور پیشبرد صلح و آشتی در سومالی به ابتکار ایالات متحده تشکیل شد.
 
دولت اتیوپی در نظر دارد سربازان خود را به زودی از سومالی خارج کند 

نمایندگان کشورهای ایالات متحده، انگلیس، نروژ، ایتالیا، سوئد و تانزانیا در سازمان ملل و نمایندگان اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد در این گروه عضویت دارند.

ایالات متحده هنگام تشکیل این گروه اعلام کرد که به منظور بازگرداندن ثبات و امنیت به سومالی، آماده مذاکره با تمامی طرف های درگیر در جنگ داخلی این کشور از جمله اسلامگرایان است به این شرط که این گروه ها خواستار برقراری صلح بوده و با شبکه القاعده ارتباطی نداشته باشند.

انتظار می رود در جلسه اعضای اروپایی گروه تماس در روز چهارشنبه، نمایندگان کشورهای انگلیس، ایتالیا، نروژ و سوئد و همچنین، آلمان، که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در دست گرفته، شرکت کنند.

اتحادیه اروپا بزرگترین تامین کننده کمک های اقتصادی خارجی به سومالی بوده و در مقاطع گوناگون، در میانجیگری برای بازگرداندن صلح به این کشور شرکت داشته است.

اروپاییان نگران آن هستند که با وجود عقب نشینی اسلامگرایان از اکثر شهرهایی که در تصرف داشتند، دولت انتقالی به دلیل ضعف نظامی و اقتصادی و ادامه فعالیت جنگ سالاران و رقابت های طایفه ای قادر به حفظ امنیت و اعمال حاکمیت خود بر این کشور نباشد.

سومالی از سال 1991 دستخوش بی ثباتی، جنگ داخلی ناشی از رقابت های طایفه ای، اعلام خودمختاری بخش هایی از کشور و عملا فاقد دولت مرکزی بوده است.

این کشور در سواحل اقیانوس هند و خلیج عدن در شرق آفریقا واقع شده و با کشورهای اتیوپی، کنیا و جیبوتی همسایه است.

جمعیت این کشور حدود هشت تا نه میلیون نفر تخمین زده می شود که اکثر آنان را مسلمان سنی مذهب تشکیل می دهند.

کد خبر 12434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز