گروه ادب و هنر - احمد افشار: دیوار گالری‌های تهران همچنان میزبان آثار عاشورایی است.

به‌جز نمایشگاه عکس سریال «مختارنامه» که با نمایش 72 قطعه از مسعود پاکدل در تالار وحدت با استقبال گسترده بازدیدکنندگان روبه‌رو شده، در مجتمع فرهنگی تاریخی نیاوران تابلوی نقاشی «72 تن» اثر احمد آریامنش که در طول 2سال خلق شده، به‌نمایش درآمده است.

در این تابلو72 بلوک به‌عنوان نمادی از 72 یار امام حسین(ع) دیده می‌شود و عبارت یا حسین(ع) در میانه این بلوک‌ها تکرار شده است. در مرکز این تابلو نیز قتلگاهی دیده می‌شود که رنگ‌آمیزی آن به‌گونه‌ای است که گویی این واقعه تازه رخ داده است. رنگ‌های قرمزی که به سمت چهارگوشه تابلو کشیده شده، نشان‌دهنده نشر پیام عاشورا به چهارگوشه دنیاست.
از سوی دیگر، موزه هنر امام علی(ع) با هدف گسترش مفاهیم معنوی در هنرهای معاصر، نمایشگاه آثار «نقاشی خط» دیجیتال سیدمحسن شهیدی را با عنوان همجوشی تکتونیک، تا 13دی برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه 30 اثر نقاشی خط با فضای سه‌بعدی مجازی ارائه شده که هنرمند در‌آنهابا نگاهی نو به فرم و محتوا و تلفیق این دو عنصر، به آفرینش از طریق تلفیق قابلیت‌ها و امکانات مجازی پرداخته که در نهایت آثاری بدیع با استفاده از اصول زیبایی‌شناسی و خلاقیت‌های ذهنی این هنرمند از طریق عبور از فضای دیجیتال، به‌صورت نقش برجسته‌های مجازی تجلی یافته‌اند. نمایشگاه «چهره به چهره» نیز با محوریت موضوعی «پرتره انسان با تاکید بر چهره» با حضور 21 هنرمند در گالری شیرین برپا شده است. این نمایشگاه تا 15 دی برپاست.

همچنین نمایشگاهی شامل 5 تابلوی شمسه، 22 تابلوی خوشنویسی و تذهیب، تعدادی از خوشنویسی‌های امیر عاملی در قاب‌های تذهیب نرگس اسکندری و همچنین تعدادی از خوشنویسی‌های چلیپا، نستعلیق و شکسته نستعلیق مرضیه اسکندری از آیات قرآنی و اشعار حافظ بر دیوارهای فرهنگسرای ملل تا 12 دی‌ماه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
در آن سوی مرزها هم نمایشگاه «ایران، سرزمین نیایش» در شهر مونیخ آلمان به مناسبت یکصدمین سال برگزاری نمایشگاه هنر اسلامی از هفته گذشته برپا شده که تا 2ماه ادامه دارد.

آثار نقاشی، عکس، خوشنویسی و نقاشی‌خط از هنرمندان ایران ازجمله محمود جوادی‌پور، نصرالله افجه‌ای، ‌فخرالدین فخرالدینی، ‌اسفندیار احمدیه، کاظم چلیپا، ایرج اسکندری، گیزلا وارگا سینایی، محمد سلحشور، غلامعلی طاهری، مهدی حسینی و عبدالمجید حسینی‌راد در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. همچنین در این نمایشگاه منتخبی از آثار حروف نگاری (تایپوگرافی) اسماءالحسنی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کد خبر 124315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز