همشهری آنلاین: نوری مالکی قصد ندارد برای بار دوم نخست‌وزیر عراق شود و برنامه‌اش این است که پیش از پایان دوره جاری فعالیت در حکومت عراق به همه کارهایش سر و سامان دهد.

وی همچنین با انتقاد از نیروهای نظامی آمریکا، واکنش آنها به ناآرامی‌های عراق را کند خواند.

نخست‌وزیر عراق به روزنامه آمریکایی "وال استریت جورنال" گفت: من مشتاق رسیدن به این موقعیت نبودم. من فقط به آن دلیل این سمت را پذیرفتم که به منافع ملی خدمت کنم، من هیچ گاه نخواهم خواست دوباره به چنین سمتی برسم.

مالکی از ماه مه گذشته به عنوان رییس دولت وحدت ملی متشکل از شیعیان، سنی‌ها و کردها مشغول کار است. با این دولت امید آن می‌رفت که خشونت میان گروه‌های طایفه‌ای و مذهبی در عراق پایان یابد، اما بیهوده بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای بار دوم هم در این سمت قرار خواهد گرفت، گفت: غیرممکن است. من می‌خواهم همه‌ کارها را پیش از پایان این دوره کاری‌ام انجام دهم. من می‌خواهم خارج از حیطه دولتی به ملتم کمک کنم، یعنی احتمالا در پارلمان یا جایی که بتوانم مستقیما برای مردم کار کنم.

بر اساس این گزارش، این مصاحبه در تاریخ 24 دسامبر یعنی حدود یک هفته پیش از اعدام صدام، دیکتاتور سابق عراق انجام گرفته است. اجرای این حکم دوباره به تنش‌های مذهبی در عراق دامن زده است.

مالکی همچنین از روندی که آمریکا با رهبری نیروهای بین‌المللی در عراق و ارتش ملی این کشور در مقابله با ناآرامی‌ها در پیش گرفته‌اند، انتقاد کرد.

وی گفت، هر دو این واحدها واکنش کندی به ناآرامی‌ها دارند. این به شورشیان همواره این فرصت را می‌دهد که حمله کنند و به راحتی ناپدید شوند. به همین دلیل فرماندهان عراقی به اختیارات بیشتری نیاز دارند.

نخست وزیر عراق در همین حال تاکید کرد خشونت جاری در عراق به معنای جنگ داخلی نیست و افزود: اتفاقی که در عراق می‌افتد، جنگ باندها و از جانب تروریست‌هاست. به همین دلیل ما باید با قوت و سرعت به آن واکنش نشان دهیم.

کد خبر 12428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز