همشهری آنلاین: در اغلب موارد پیروی از رژیم های غذایی بسیار کم کالری منجر به کنترل مؤثر وزن در درازمدت برای پیشگیری از چاقی نشده و حتی ممکن است افزایش بیشتر ذخایر چربی را در بدن سبب شود.

رژیم غذایی کم کالری

دکتر سید محمد صدر عاملی گفت در مصرف غذاهای کم انرژی جهت کاهش وزن سریع تغییرات زیر درون بدن شخص بوجود می‌آید.

1) بدن به سرعت برای حفظ انرژی شروع به کاهش میزان متابولیسم پایه‌ای خود کرده لذا کالری کمتری می‌سوزاند .

2) بدون کربوهیدرات کافی، بدن عملکرد درستی نخواهد داشت لذا برای تولید کربوهیدرات و تولید انرژی شروع به سوزاندن پروتئین‌ها می‌کند و سوزاندن پروتئین‌ها باعث از بین رفتن عضلات شده که وضعیت نامطلوبی است. از 5 کیلوگرم کاهش وزن در عرض 2 هفته، تنها 1/5 - 1 کیلوگرم آن از چربی خواهد بود چرا که 2/5 کیلوگرم آب و 1/5 - 1 کیلوگرم از عضلات کاسته می‌شود.

3) با گذشت زمان در چنین شرایطی، بدن در مواقعی که به میزان کافی کالری دریافت کند، توانایی بیشتری در ذخیره سازی چربی پیدا خواهد کرد که این وضعیت برای کاهش وزن مطلوب نیست. کاهش وزن در مصرف غذای کم کالری بدست خواهد آمد ولی این کاهش وزن سریع، فقط یک یا دو هفته ادامه دارد و پس از آن قطع می‌شود.[توصیه‌های کاربردی برای کاهش وزن]

وی همچنین افزود : در این دوره بدن با شرایط جدید تطابق حاصل کرده بطوری که بتواند کالری‌های خودش را بدست آورد. بعد از آن هنگامی که کالری مناسب و کافی در اختیار بدن قرار گیرد، بدن با افزایش توانایی در ذخیره کردن چربی مجدداً انرژی خودش را به صورت چربی ذخیره خواهد کرد.

در چنین حالتی کاهش وزن که قبلاً به صورت آب و عضله بوده، به صورت آب و عضله جایگزین نمی‌شود، بلکه بصورت چربی جایگزین می‌شود. بنابراین با گُذشت زمان، وزن تغییر زیادی نکرده و میزان درصد چربی و وزن بدن افزایش یافته است که این هدف مطلوب ما جهت کاهش وزن نیست.

دکتر صدر عاملی اظهار داشت : بعلت وجود خطرات احتمالی و همینطور درصد پایین موفقیت در درازمدت بایستی مصرف غذای کم کالری تحت نظر متخصص مربوطه انجام پذیرد و بایستی همیشه در ذهن داشته باشیم که احتمال موفقیت در کاهش وزن در دراز مدت، زمانی بیشتر است که غذای کافی از انواع مناسب خورده شود و به همراه آن تا حد امکان فعالیت بدنی مناسب انجام شود.

www.salamatnews.com

کد خبر 124271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز