چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

شهناز علی محمدی: طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، سال گذشته بیش از 3600 مورد مرگ مرتبط با آلودگی هوا در کشور ثبت شده است.

کودک - بازی

امسال نیز که وضعیت آلودگی هوای تهران به‌مراتب بدتر از سال گذشته بود، میزان آلاینده‌های موجود در هوا به حدی رسیده که وضعیت هوای تهران را چندین بار در شرایط «هشدار» و «بسیار ناسالم» قرار داد. به‌نحوی که براساس مصوبات کمیته اضطراری آلودگی هوا، ادارات و سازمان‌های دولتی چند روز تعطیل اعلام شد و ساعات کاری ادارات یک ساعت کاهش یافت و با تداوم شرایط ناسالم هوا، مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها نیز تعطیل شدند.

مسئولان بهداشتی کشور با تشکیل جلسات متعدد و اطلاع‌رسانی درخصوص خطرات ناشی از آلودگی هوا توصیه کردند که تمامی ورزش‌های همگانی در پارک‌ها و زنگ ورزش صبحگاهی مدارس تا اطلاع ثانوی متوقف شود. طبق توصیه متخصصان و مسئولان بهداشتی، در هوای آلوده، گروه‌های پرخطر مانند مبتلایان به بیماری‌های قلبی- ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار به‌دلیل صدمات بیشتری که از آلودگی هوا متحمل می‌شوند، نباید از منزل خارج شوند.

به گفته معاون بهداشتی وزارت بهداشت از زمان قرار گرفتن هوای تهران در وضعیت «هشدار» حدود 16 تا 20درصد بر تعداد مراجعان قلبی و ریوی به اورژانس تهران افزوده شده است. اما آنچه در این میان توجه به آن ضروری است این است که گرچه اهمیت دادن مسئولان به سلامتی افراد به‌خصوص گروه‌های پرخطری مانند کودکان که منجر به اتخاذ تصمیم درباره تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی شده است، جای تقدیر دارد اما معضلی که دوباره مانند سال‌های گذشته تدبیری برای آن اندیشیده نشد، وضعیت زنان کارمندی است که ناچارند کودکان خود را به مهدکودک بیاورند، گویا با اعلام تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس، فقط فرزندان کارمندان و کارکنانی که در وزارت آموزش‌وپرورش مشغول به کار هستند، می‌توانند در منزل بمانند و از به مخاطره افتادن سلامتی کودکانشان به‌دلیل آلودگی هوا در امان باشند.

ا گرچه حل معضل آلودگی هوا، فقط در حیطه وظایف یک وزارتخانه و سازمان نیست و سایر همکاری‌های بین‌بخشی از جمله وزارتخانه‌های صنایع، کشور، نفت، بهداشت و سازمان حفاظت محیط‌زیست را می‌طلبد، اما به‌نظر می‌رسد تا زمانی که مسائل عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر در ایجاد آلودگی هوا مرتفع نشود و تا زمانی که طرح جامع پیشگیری از آلودگی هوا، به‌عنوان برنامه کلان دولت در استانداردسازی اتومبیل‌های تولید داخل و اصلاح سوخت خودروها اجرایی نشده است، حداقل و ساده‌ترین راه‌حلی که ارائه می‌شود، بیرون نیامدن از منازل است که عملی کردن این راه‌حل ساده نیز برای همگان میسر نیست و شایسته است که مسئولان برای پیشگیری از تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا، که به گفته شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اثرات و عوارض آن روی سلامت افراد غیرقابل جبران است، تدبیری جدی و همه‌جانبه‌نگر بیندیشند.

کد خبر 123804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز