حدود یک ماه پیش بود که افشین قطبی از دعوت اشکان دژاگه، بازیکن ایرانی‌الاصل ولفسبورگ آلمان برای حضور در تیم ملی ایران خبر داد.

فوتبال

سرمربی تیم ملی هفته گذشته با این امید که با پاسخ مثبت دژاگه مواجه شود راهی آلمان شد ولی این بازیکن در نهایت به دعوت قطبی برای حضور در تیم ملی ایران پاسخ منفی داد و حالا سرمربی ایران نمی‌تواند برای جام ملت‌های آسیا روی این بازیکن حساب کند.

در گزارش سایت ولفسبورگ آمده است: «دژاگه از حضور در رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا که از تاریخ 7 تا 29 ژانویه در قطر برگزار خواهد شد، چشم‌پوشی کرد. این بازیکن هجومی می‌‌توانست در این رقابت‌ها که شبیه به جام‌ملت‌های اروپاست، با پیراهن ایران در میدان حاضر شود؛ چراکه او علاوه بر ملیت آلمانی، ملیت ایرانی هم دارد و در سال 1986 در تهران متولد شده است. تصمیم او دلایل ورزشی داشت که به سود ولفسبورگ تمام شد.»

دژاگه: نمی‌توانم بیایم

عصر پنجشنبه پس از حضور قطبی در تمرین ولفسبورگ، سایت کیکر مصاحبه دژاگه با سایت این باشگاه را در صفحه نخست خود قرار داد. این بازیکن با رد دعوت قطبی گفت: «نمی‌توانم در جام ملت‌های آسیا همراه ایران باشم و برای شرکت در تمرینات تیم ملی ایران نیاز به زمان بیشتری دارم. من نیم فصل خوبی را در تیمم پشت‌سر نگذاشته‌ام و برای بازگشت به ترکیب اصلی امیدوار به دور برگشت لیگ هستم. یک ماه دوری از تمرینات ولفسبورگ شانس من را برای بازی در تیم باشگاهی‌ام کم می‌کند و چون باشگاه با این جدایی موافق نیست، فکر می‌کنم بهتر است در زمانی دیگر به تیم ملی ایران فکر کنم.»

سایت ولفسبورگ حتی به این موضوع هم اشاره کرده که اگر اشکان در جام ملت‌های آسیا شرکت کند علاوه بر تمرینات آماده‌سازی‌ زمستانی، 3 هفته از بازی‌های دور برگشت را هم ممکن است از دست بدهد. او در این‌باره می‌گوید: «خیلی سخت است که دوباره بتوانم شرایطم را در تیم بهبود ببخشم و این ریسک بزرگی برای من است؛ به همین دلیل شاید بهتر باشد در زمانی مناسب‌تر به فکر بازی در تیم ملی ایران باشم نه در شرایطی که باشگاه مایل به این اتفاق نیست.»

آمار ضعیف دژاگه

دژاگه 24ساله 20 بار برای تیم ملی امید آلمان بازی کرده و همراه این تیم در سال 2009 قهرمان اروپا شده است. هر چند او در هرتابرلین و ولفسبورگ بازی‌هایی به یادماندنی را به نمایش گذاشته ولی در حال حاضر در بدترین وضعیت ممکن به سر می‌برد. دژاگه تا پایان هفته شانزدهم بوندس‌لیگا فقط 3 بار در ترکیب ثابت قرار گرفته و مجموع دقایق بازی او بیشتر از391 دقیقه نیست. در ضمن این هافبک گلزن در فصل جاری فقط یک بار موفق به گلزنی شده است.

دژاگه با این مشکل هم روبه‌روست که استیو مک کلارن سرمربی انگلیسی تیمش حاضر نیست در نیم فصل دوم روی بازیکنی حساب کند که قرار است یک ماه ‌ تمرینات تیم را ترک کند. این مربی درحالی‌که قطبی برای دیدن اشکان با هماهنگی تیم آلمانی راهی ولفسبورگ شده بود، در بازی با کایزرسلاترن به این بازیکن حتی برای یک ثانیه هم فرصت بازی نداد و قطبی تنها 2 بار توانست تمرینات او را از نزدیک تماشا کند.

براساس گزارش برخی از سایت‌های آلمانی، فدراسیون فوتبال ایران پس از پاسخ رد دژاگه به تیم ملی، خشمگین شده و معتقد است که ولفسبورگی‌ها باعث ایجاد فشار بر این بازیکن شده‌اند تا چنین تصمیمی بگیرد. ‌ مدیر رسانه‌‌ای تیم ملی هم در گفت‌وگویی اعلام کرده که باشگاه ولفسبورگ ممانعت‌هایی به عمل آورده تا دژاگه به تیم ملی ایران نیاید.

هنوز رسانه‌های آلمانی و ایرانی در مورد پشت پرده این موضوع و دیگر دلایلی که باعث شده دژاگه به تیم ملی ایران پاسخ منفی بدهد، خبری نداده‌اند ولی نکته قابل تأمل این است که او برای قبول این دعوت تردیدهایی دارد. فریدون زندی هم چند سال پیش در چنین شرایطی قرار داشت و درحالی‌که جزو ستاره‌های کایزرسلاترن بود، به پیشنهاد تیم ملی ایران پاسخ مثبت داد، ولی زمان زیادی نگذشت که او موقعیت خود را در فوتبال آلمان از دست داد و دیگر نتوانست در بوندس‌لیگا بازی کند.

کد خبر 123345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز