گروه بین الملل: نیروهای دولت موقت سومالی که از پشتیبانی نیروهای اتیوپی سود می‌برند شهر کیسمائو در جنوب سومالی را نیزبه تصاحب خود در آوردند.

بدین ترتیب نیروهای دادگاه های اسلامی که برای مدتی زمام امور بخشی از سومالی را در اختیار داشتند اکنون کنترل شهر های اصلی را از دست داده و به سوی مرز کنیا عقب‌نشینی کردند.

با تصرف کیسمائو دولت موقت اعلام کرد که همه نیروهای درگیر را به همکاری با دولت موقت دعوت کرده است و در نظرداردثبات و امنیت را به سومالی بازگرداند.پیشروی نیروهای دولت موقت به سوی کیسمائو به دلیل وجود مین هایی که از سوی گروه دادگاههای اسلامی در مسیر آنان کار گذاشته شده بود با تأخیر صورت گرفت ولی همه خبرگزاریها پیش‌ازظهر دیروز اعلام کردند که این شهر از نیروهای دادگاه های اسلامی تخلیه شده است.

خبرگزاری فرانسه و رویترزدر گزارش های خود نوشتند که نیروهای دولت موقت با مقاومتی چشمگیر مواجه نشده‌اند ولی به علت تأخیر ورود نیروهای دولت موقت به کیسمائو غارت هایی در شهر صورت گرفته است.

اتحادیه عرب ابراز امیدواری کرده است که بحران سومالی از راه های مسالمت آمیز سرانجام بگیرد و سمیر حسنی مسئول امورآفریقای این اتحادیه به گزارش خبرگزاری شینهوا گفته است که حل بحران در سومالی بگونه ای یک جانبه غیر ممکن است.

عمر موسی دبیر کل اتحادیه نیز از تلاش های این اتحادیه برای پیدا کردن راهی برای رسیدن به صلح در سومالی خبر داد.در همین حال علی محمد جدی نخست وزیر دولت موقت به بی بی سی گفته است که تمام نقاط حساس کیسمائو اکنون به تصرف نیروهای دولتی در آمده است.

با تصرف کیسمائو نیروهای دادگاههای اسلامی حداقل به حضور کوتاه خود در سیاست های علنی سومالی پایان دادند ولی اعلام کردند که به مبارزه خود برضد نیروهای خارجی ادامه خواهند داد.

شهر کیسمائو که در 500 کیلومتری جنوب موگادیشو است دومین شهر مهم سومالی به حساب می آید و به دلیل نزدیکی به کنیا از لحاظ نظامی و اقتصادی جایگاه ویژه ای در این کشوردارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه اکنون‌مقامهای کنیایی با فراریانی مواجه شده اند که از ترس غارت در کیسمائو به سوی مرزهای کنیا در حرکت هستند.

دولت کنیا مرزهای خود را اکنون بسته است و بسیاری از پناهندگان در پشت مرزمتمرکز شده و در انتظار ورود به کنیا هستند.سومالی در شرق آفریقا اکنون پس از یک دوره پانزده ساله ناآرامی و هرج و مرج در انتظار پا گرفتن دولتی ثابت است.

اتحادیه اروپا و در کنار آن دولت آمریکا نیز که از دولت موقت حمایت کرده اند همکاری اتیوپی با دولت موقت را در درگیری های نظامی در چارچوب منافع خود ارزیابی کرده و آن را در راستای منافع مردم سومالی قلمداد کرده اند.

موقعیت استراتژیک سومالی در شاخ افریقا به این کشور امکان می‌دهد در صورت رسیدن به ثبات نقشی اساسی را در امنیت راههای دریایی که از خلیج فارس تا اروپا از طریق تنگه سوئز ادامه دارند ایفا کند.

از زمان کودتا علیه زیاد باره در سال 1991 تا کنون هیچ حکومت ثابتی در این کشور وجود نداشت و همین موضوع به گروههای مختلف امکان داد در صحنه سیاسی این کشور خودنمایی کنند.

کد خبر 12317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز