فضایی که این روزها برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی بر فدراسیون فوتبال حاکم است، پیش از این هم دیده شده.

همه مصاحبه‌ها و اخبار متناقضی که این روزها در خبرگزاری‌های مختلف از قول مسئولان فدراسیون منتشر می‌شود، شبیه دیالوگ‌های فیلمی است که بارها پخش شده و همه آن را حفظ هستند. فرایند انتخاب سرمربی تیم ملی در سال‌های اخیر پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی بوده و به‌نظر می‌رسد این بار هم باید منتظر حواشی زیاد و پرونده‌ای فرسایشی باشیم.

آخرین بار بعد از ناکامی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا در مالزی بود که فدراسیون تصمیم به انتخاب سرمربی خارجی گرفت. این ادامه روند انتخاب یکی در میان مربی داخلی و خارجی بود، همانطور که خود قلعه نویی هم پس از برانکو انتخاب شده بود و حالا با رفتنش نوبت یک مربی خارجی رسیده بود.

آنچه از آن دوره به یاد مانده نام‌های مختلف است که هر روز از فدراسیون فوتبال به بیرون درز می‌کرد و البته اکثر آنها در حد مذاکره اولیه باقی ماند. در میان این نام ها فقط 3گزینه به توافق نهایی با فدراسیون نزدیک شدند. آرتور جورج پرتغالی که فدراسیون به‌دلیل موج مخالفت رسانه‌ها مجبور به عقب‌نشینی شد؛ چرا که روزنامه‌های ورزشی کارنامه سال‌های اخیر او را زیر سؤال برده بودند.

فیلیپ تروسیه که به‌دلیل قرارداد با یک باشگاه ژاپنی نمی‌توانست تمام وقت در خدمت تیم ملی باشد و خاویر کلمنته که او هم به بهانه خانواده‌اش می‌خواست اکثر روزهای سال را در اسپانیا باشد. پیامد ناکامی فدراسیون در توافق با یک مربی مطرح خارجی، انتخاب غیرمنتظره علی دایی پیش از مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 بود.

این بار فدراسیون در شرایط مشابهی قرار دارد و انتظار می‌رود با استفاده از آن تجربه ناموفق، مدیریت بهتری برای جست و جو، مذاکره و انتخاب سرمربی تیم ملی درپیش‌بگیرد. اما واکنش‌های متناقضی که این روزها از فدراسیونی‌ها شنیده می‌شود، حکایت از همان آشفتگی و بی‌برنامگی دارد.

در هفته گذشته نام مارادونا و اریکسون به‌عنوان گزینه‌های جانشینی قطبی مطرح شده که دومی محتمل‌تر به‌نظر می‌رسید. فدراسیون اما موضع واحدی در این مورد نداشته است. علی کفاشیان، رئیس فدراسیون 2روز پیش در گفت‌وگو با ایسنا مدعی شد که با اریکسون هیچ مذاکره‌ای انجام نشده است ولی دیروز ترابیان، سرپرست کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال مصاحبه‌ای داشت که حرف‌های کفاشیان را نقض می‌کرد.

او به ایسنا گفت:« ما با اریکسون هیچ صحبتی نداشتیم اما با ایجنت او صحبت کردیم تا برای حضور در کمیته فنی به ایران بیاید. همان موقع کپی گذرنامه اریکسون را هم دریافت کردیم و حتی ویزای او هم آماده شد، اگر لازم باشد که ثابت کنیم راست گفته‌ایم و مذاکراتی را با مدیر برنامه‌های اریکسون انجام داده‌ایم کپی گذرنامه و ویزای او را رسانه‌ای خواهیم کرد.» البته او این جملات را در رد حرف‌های اریکسون به زبان آورد که گفته بود کسی از ایران با او تماس نگرفته است.‌

ترابیان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «نمی‌شود گفت که قطعا سرمربی خارجی است، در فدراسیون ممکن است هر اتفاقی بیفتد اما این احتمال وجود دارد که پیش از جام ملت‌ها سرمربی بعدی تیم ملی معرفی شود. » این در حالی است که دیروز خبرگزاری مهر از قول ترابیان نوشت: «به‌زودی سرمربی تیم ملی فوتبال را انتخاب می‌کنیم تا پس از جام ملت‌های آسیا هدایت تیم را برعهده گیرد.

به‌زودی یعنی بعد از جام ملت‌های آسیا. جام ملت‌ها با هر نتیجه‌ای برای تیم‌ملی ایران تمام شد، سرمربی تیم ملی را مشخص و نام او را اعلام خواهیم کرد.» این در حالی است که کفاشیان در گفت‌وگو با همشهری از انتخاب سرمربی تیم ملی قبل از جام ملت‌های آسیا خبر داد.

در همین حال ترابیان سعی کرد تعلیق این ماجرا را بیشتر کند و درباره ویژگی‌های سرمربی مورد نظر فدراسیون گفت: «من اصلا شرایط و مختصاتی که مدنظرماست را عنوان نمی‌کنم؛ چرا که اگر بخواهم شرایط مدنظرمان را عنوان کنم، از فردا گمانه زنی‌ها برای انتخاب سرمربی تیم ملی آغاز می‌شود که این درست نیست.» او همچنین گفت که فعلاروی 5‌-4 گزینه توافق شده است.

کد خبر 123168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز