گروه بین‌الملل: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته تهدید کرد درصورت ادامه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی و به نتیجه نرسیدن مذاکرات سازش، این تشکیلات را منحل خواهد کرد.

محمود عباس

درحالی‌که با ادامه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی مذاکرات سازش عملا از ماه سپتامبر به بن بست رسیده است، محمود عباس در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: من نمی‌توانم رئیس تشکیلات خودگردانی باشم که درصورت ادامه اشغال اسرائیل در کرانه باختری در واقع وجود خارجی ندارد.

وی اعلام کرد: درصورتی که رژیم صهیونیستی با شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود در کرانه باختری مذاکرات سازش را به شکست بکشاند وی مجبور خواهد بود تشکیلات خودگردان را منحل کند. عباس گفت: من به اسرائیلی‌ها این مسئله را گفته‌ام که آنها به‌عنوان اشغالگر ممکن است در این سرزمین بمانند اما من هرگز نمی‌پذیرم که اوضاع به همین وضع باشد.

وی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران با تاکید بر اعلام انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: درصورتی که شهرک‌سازی‌ها به‌مدت 3ماه متوقف نشود من از آمریکا و سازمان ملل خواهم خواست که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.محمود عباس همچنین از لولاداسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل به خاطر تصمیم این کشور برای حمایت از به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهای 1967 قدردانی کرد.

رئیس‌جمهوری برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرده است که کشورش از آرمان‌های قانونی و شرعی ملت فلسطین برای تشکیل کشوری یکپارچه در مرزهای 1967 حمایت می‌کند.اظهارات عباس در حالی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی از زمان پایان دوره توقف موقت شهرک‌سازی‌های خود در 26سپتامبر با وجود درخواست جامعه‌جهانی طرح‌های مختلف خود را برای ادامه ساخت و سازهای غیرقانونی در کرانه‌باختری و بیت‌المقدس شرقی اعلام کرده است.

هفته گذشته هم کمیته سازماندهی و ساخت و ساز رژیم صهیونیستی در ادامه سلسله طرح‌های ساخت و ساز غیرقانونی این رژیم احداث 625 واحد مسکونی جدید در منطقه بسغات‌زئیو در بیت المقدس شرقی را تصویب کرد. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطین در واکنش به این مسئله اعلام کرد: احداث این واحدهای مسکونی به منزله مخالفت اسرائیل با تلاش‌های دیپلماتیک به‌منظور متوقف ساختن شهرک‌سازی‌‌ها جهت نجات مذاکرات سازش است.

عریقات از دولت آمریکا خواست که اسرائیل را وادار کند مسئولیت شکست روند صلح را برعهده بگیرد و تشکیل دولت فلسطین در مرزهای 1967 را به رسمیت بشناسد.این در حالی است که گفته می‌شود دولت آمریکا شکست تلاش‌های خود برای تعلیق مجدد شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی به‌منظور فراهم کردن فرصت لازم برای ادامه مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین را به مقام‌های این تشکیلات اعلام کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد درحالی‌که دولت اوباما بسته تشویقی ویژه‌ای شامل کمک‌های نظامی، امنیتی و همچنین تعهد وتوی هر نوع قطعنامه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی را به این رژیم پیشنهاد کرده است اما مقام‌های صهیونیست همچنان بر ادامه شهرک‌سازی‌های خود پافشاری می‌کنند. این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در جریان سفر خود به بحرین بار دیگر شکست مذاکرات سازش را رد و اعلام کرد که آمریکا همچنان برای از سرگیری این مذاکرات تلاش می‌کند.

وی گفت: آمریکا طی روزهای آینده بیانیه جدیدی را صادر و گام‌های بعدی در جهت روند صلح را مشخص می‌کند. کلینتون همچنین کشورهای عربی را به حمایت از روند سازش با حمایت مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین فراخواند و اعلام کرد:‌ تشکیلات خودگردان فلسطین مؤسسات ضروری برای تشکیل کشور مستقل را ایجاد می‌کند.

مذاکرات سازش در حالی با پافشاری رژیم صهیونیستی به ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی عملا به بن بست رسیده است که گروه‌های مقاومت پیش از ازسرگیری این مذاکرات بارها به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان درباره بی‌فایده بودن گفت‌وگو با مقام‌های این رژیم هشدار داده بودند.

اعلام پایان مذاکرات سازش یک شکست بزرگ برای دولت اوباما به حساب می‌آید و به همین خاطر مقام‌های آمریکایی در تلاش هستند به هر قیمتی این مذاکرات ادامه پیدا کند. درحالی‌که واشنگتن به‌عنوان متحد همیشگی رژیم صهیونیستی حتی با ارائه یک بسته تشویقی سخاوتمندانه نتوانسته است قدمی در این رابطه بر دارد بعید به‌نظر می‌رسد که تهدید محمود عباس هم در این رابطه کارساز باشد.

کد خبر 122290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز