شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

گروه سلامت : در زمان حاضر مراکز ژنتیک در کشور دایر شده که می‌تواند به راحتی اختلالات ژنتیک را تشخیص دهند و جمهوری اسلامی ایران در کاروان پیشرو این دانش جهان قراردارد به‌طوری‌که می‌تواند یکی از مراکز مهم منطقه درخصوص تشخیص بیماری‌های ژنتیک از جمله تالاسمی باشد.

آزمایشگاه ژنتیک

پروفسور محمد حسن کریمی‌نژاد‌ ، رئیس انجمن نوروژنتیک ایران با بیان اینکه کشورمان درتشخیص بیماری‌های ژنتیک پیشرفت‌های زیاد داشته است گفت تا 20 سال پیش برای تشخیص برخی اختلالات ژنتیک قبل از تولد، نمونه‌ها به مراکز مختلف در خارج از کشور فرستاده می‌شد.

این پزشک فوق تخصص ژنتیک به اطلاعات باستانی در ایران درخصوص دانش ژنتیک اشاره کرد و گفت: اطلاعات اجداد ما در مورد این دانش و تولید مثل، با بسیاری از مباحث علمی امروز جهان هماهنگی دارد، این در حالی است که به‌رغم وجود سابقه درخشان و پندارهای نزدیک به اصول علمی امروز در ایران باستان، طبق شواهد تاریخی و نوشته‌های مغرب‌زمین، تصورات دانشمندان و فیلسوفان باختر در مورد توارث و تولید مثل، بیشتر جنبه افسانه و خرافات داشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پس از یک توقف طولانی درعلم ژنتیک و پیشینه تاریخی که دارد، امروز با شتاب، پیش می‌رود. کشورمان در زمینه تشخیص بیماری‌ها، پیشگیری و درمان از سه دهه قبل و تولید گیاهان و دام‌های همسان‌سازی‌ شده، کشت و تهیه سلول‌های بنیادی و کاربرد آن، ساخت پوست مصنوعی، طرح ساخت کبد مصنوعی، مهندسی بافت به روش تک مرحله‌ای و تهیه داروهای ضد‌سرطان، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

وی به لزوم همکاری متخصصان نورولوژی و ژنتیک در تشخیص بیماری‌های ژنتیک تأکید کرد و گفت: حدود 80درصد بیماری‌هایی که منشأ ژنتیک دارند یا ابتدا با تظاهرات عصبی و یا در نهایت با ضایعات مغزی بروز پیدا می‌کنند که در این ارتباط هماهنگی و همکاری متخصصان نورولوژی و ژنتیک ضروری است.

فقط10 تا15درصد مراجعان مشاوره ژنتیک نیازمند آزمایش‌های گران هستند

دکتر رحمت‌الله مسعودی فرید، مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که مشاوره‌های ژنتیک خدمتی بسیار گران است درحالی که فقط 10 تا 15درصد از مراجعین نیازمند انجام آزمایش‌های گران ژنتیک هستند.

وی ضمن ضروری خواندن افزایش آگاهی مردم در حوزه مشاوره‌های ژنتیک بیان داشت: 70درصد مراجعین به مراکز مشاوره افرادی هستند که ازدواج‌های فامیلی داشته‌اند. هر ساله بیش از 860 هزار ازدواج در کشور انجام می‌شود که در این راستا باید سامانه‌ای جهت پیگیری ازدواج‌های فامیلی ایجاد شود.

کد خبر 122226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز