یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکیه غایب بود، پاکستانی‌ها قوالی داشتند، یک گروه جوان، محسن نفر؛ سید عبدالحسین مختاباد و ......

غایب نخست
ترکیه نخستین کشوری بود که به وعده اش وفا نکرد و برای بخش خارجی جشنواره حضور نیافت. هنوز از دلایل انصراف این گروه خبری رسمی انعکاس پیدا نکرده است. این اتفاقات در جشنواره ها طبیعی است و البته بخشی هم از برنامه‌ریزی‌های در دقیقه نود خبر می‌دهد، امری که برای جشنواره موسیقی به سنتی تبدیل شده است و حضور دبیری همانند روشن‌روان هم نتوانسته در این سنت نه چندان پسندیده خللی وارد کند.

برابر اعلام دبیر خانه جشنواره به جای گروه  موسیقی سنتی بزم آرا از ترکیه( به سرپرستی فکرت کارا کایا) قرار است یک گروه موسیقی سنتی ونیز گروه موسیقی از ارمنستان در تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران اجرای برنامه داشته باشند.

قوالی پاکستان و یادی از نصرت فتحعلیان

عکس: آذین زنجانی - فارس

پاکستانی ها آدمی را به یاد نصرت فتحلعلیان می اندازند، قوالی که صدایی وحشی و حیرت انگیزداشت وچند سال قبل در همین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت حاضر شد و به اجرای برنامه پرداخت. امسال فتحعلیان نیست و به جای وی فریدالدین ایاز و گروه ده نفره همراهش در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداختند، برنامه ای که چندان استقبالی از آن نشد. البته یکی از دلایل وجود صندلی های خالی را باید در برگزاری نخستین روز این جشنواره جست و جو کرد که در جشنواره های گذشته هم این بی رغبتی طبیعی بود.

گروهی جوان با ظرفیتهای بسیار

گروه زهی پارسیان که در یکی دو سال گذشته به مدد کوشش و جد و جهد گروهی از بر و بچه های خوش فکر و بااستعداد موسیقی، شکل گرفته بود و در سال جاری هم با اجرای کنسرتو نی « نی‌نوا» اثر شناخته شده حسین علیزاده ، مهر خود را به عنوان گروهی جدی نمایان ساخت ، این بار هم درنخستین شب جشنواره به اجرای قطعاتی از موزیسین های ایرانی وخارجی پرداختند. این گروه را مازیار ظهیرالدینی سرپرستی می کند .

دکتر فرید عمران که در عرصه نظری و تئوریک چند سالی است تلاشهایی ارزنده را صورت بندی کرده است ، این بار با ارکستر و کر آکادمیا ، به صحنه آمد و قطعاتی را در شب نخست جشنواره در تالار وحدت اجرا کرد.

تکنوازی های ماندگار
تالار خانه هنرمندان علاوه بر برنامه های پژوهشی ، اجرای موسیقی راهم در کارنامه خود دارد. موسیقی از نوع تکنوازی که قرار است برخی از چهره های نامی در آن به تکنوازی بپردازند.

در شب نخست( 9 دی) مجیدکیانی به تکنوازی سنتور پرداخت و امشب (10 دی) هم قرار است جلال ذوالفنون، نوازنده و تکنواز نامی سه تار اجرای برنامه داشته باشد (ساعت 19 و 30).

ذوالفنون امسال کتابی از تجربه های و خاطرات خود را با عنوان  گل صد برگ انتشار عمومی داد و قرار است تور آموزشی، پژوهشی بزرگی هم برای اکثر شهرهای ایران داشته باشد.ذوالفنون با گروهش نیز فرداشب در تالار وحدت اجرای برنامه دارد.

محسن نفر؛ اتفاقی درجشنواره
اگرچه گروههای مختلفی در جشنواره امسال به اجرای برنامه می پردازند ، اما حضورمحسن نفر، نوازنده صاحب سبک تار و سه تار و آهنگساز ، را باید به فال نیک گرفت و آن را اتفاقی در جشنواره موسیقی امسال به شمار آورد . نفر به رغم تمامی حرف و حدیثهایی که پیرامون وی بر سر زبانها است ،کمتر اجرای صحنه ای داشته است و جز چند آلبوم و نیز برخی کارهای گروهی و حضور و اجرا در برخی از دانشگاهها در کمتر کنسرت رسمی حاضر شده است.

نفر، دانش آموخته فلسفه است و به موسیقی نگاهی جدی تر دارد و این رامی توان از سخنرانی های وی دریافت. سخنرانی و البته اجرای کوتاه وی با تار در جشنواره سال گذشته فضایی را فراهم آورد تا بیشتر درمعرض قرار گیرد ، سخنرانی ای که بسیاری از چهره های شناخته شده موسیقی هم برای شنیدن آن آمده بودند و فضایی خاص را فراهم آورد. نفر امسال با گروه غوغا به جشنواره آمده است و البته خود وی نیز قرار است در جشنواره به تکنوازی تار بپردازدو سخنرانی هم داشته باشد.

 در هر حال باید منتظر ماند ودید که سخنان و گفته ها پیرامون نفر به همان میزان است که سالیان قبل درباره صدیف  (چهره نامی آواز)می گفتند وی می تواند بسیاری از توقعات متراکم شده این سالها را بر آورده سازد . البته نفر باز این تفاوت را دارد که کارهایی چون وصل مستان، و کاری درخشان در سوگ امام خمینی(ره)(یاد یار) را انتشار عمومی داده است و به تازگی نیز از سوی انتشارات سروش یک تکنوازی(فکر نو) از وی عرضه عمومی شده است. باید منتظر ماند و دید.

مختاباد در تاترشهر
سالن اصلی تئاتر شهر که پس از سالها میزبان گروههای موسیقی است ، این بار  محل اجرای چهره ترین گروه‌های موسیقی سنتی است. در شب نخست(9دی) مهرداد دلنوازی که سبک تنطیم‌های وی نشات گرفته از استادش، استاد فرامرز پایور است با گروه خود به اجرای برنامه پرداخت و امشب(10 دی) نیز سید عبدالحسین مختاباد با گروه رودکی به صحنه می رود.

 گروه رودکی را مهیار فیروزبخت هدایت می کند. نوازنده و آهنگسازی که به رغم ظرفیت‌های فراوان، کمتر جایگاه واقعی اش را درموسیقی پیدا کرد. اجرای گروههای نامی موسیقی درتاتر شهر ساعت 18 هر روز است.

برنامه های روز سوم (11 دی)
در روز سوم بیش از 20 گروه در بخشهای مختلف سنتی ، ارکسترال ، نواحی و جوان به اجرای برنامه می پردازند. برنامه و ساعت اجرا به شرح زیر است.

پری رخ، با آواز پری زنگنه (ساعت 19 تالار فرهنگ ، ویژه بانوان)، گروه ذوالفنون به سرپرستی جلال ذوالفنون (ساعت 18 تالارتاتر شهر)، ارکستر مجلسی اوکراین(تالار وحدت ساعت 18 و 30) ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی(ساعت 20 و 30 تالار وحدت)، گروه کر فرهنگسرای بهمن و ارکستر زهی فرهنگسرای بهمن(ساعت 18 تالار رودکی) موسیقی نواحی ایران (ساعت 20 تالار رودکی)، سخنرانی علیرضا مشایخی (تالار خانه هنرمندان، ساعت 17 و 30) تکنوازی تار محسن نفر (ساعت 19 و 30 دقیقه تالار خانه هنرمندان) گروه سپهر (ساعت 19 تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران)، گروه آوای مهربانی به سرپرستی پروانه حاج غلامحسین (ساعت 19 تالار آوینی فرهنگسرای بهمن، ویژه بانوان).

همزمان با تهران در شهر چابهار نیز گروههای جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازند که درساعت 19 گروه قوالان پاکستان به صحنه رفته است.

کد خبر 12217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز