همشهری‌آنلاین: عصر پنج‌شنبه11 آذر، اگرچه هوای تهران آلوده‌تر از همیشه بود،اما خانواده‌هایی که با اختلال اوتیسم سال‌هاست سر و کار دارند،امیدوار شدند که بعد از سال‌ها مکانی در ایران به آنها هم توجه خواهد کرد.

اوتیسم

به گزارش همشهری‌آنلاین وقتی نشست‌ها صمیمی باشد و نیت‌ها خیر‌خواهانه، حتی برخی مشکلات و مسائلی که در نخستین نشست‌ها دامن‌گیر این گونه برنامه‌ها هم می‌شود، به نقطه مثبت تبدیل می‌شود.

ناصر زجاجی که باید او را بانی اصلی این بنیاد به شمار آورد، در سخنانی کوتاه از اهداف این بنیاد گفت و اضافه کرد که تمامی همت ما این است که تا زمانی که این بنیاد پابرجاست، خدمات آن رایگان باشد و هیچ خانواده‌ اوتیستیک،چه دارای امکان مالی فراوان و چه محروم از اندک امکانات مالی، در این زمینه هزینه‌ای پرداخت نکند.

او به سفرهای خود به دانشگاه یوسی دیویس(از مهمترین مراکز پژوهشی دنیا در زمینه اختلال اوتیسم) اشاره کرد وگفت که دست‌اندرکاران این دانشگاه قول همکاری‌های فنی و پزشکی و روانپزشکی را به ما دادند، ضمن‌ آنکه از زمانی که این نهاد پا گرفت دوستان بسیاری قول همکاری دادند و چشم امید ما هم به این همکاری‌هاست. او از دکتر نحوینی در سازمان بهزیستی یاد کرد که همراهی‌های مشفقانه‌ای را برای راه‌افتادن این بنیاد سامان داد و از دیگر دوستان و افراد هم قدردانی کرد.

در ادامه این مراسم دکتر صمدی،از معدود متخصصان و تحصیل‌کردگان اوتیسم در خارج از ایران به پژوهش خود درباره بیماری اوتیسم در ایران اشاره کرد و گفت که از چند سال قبل که تحقیقات در این زمینه را شروع کرده ام تا به امروز به نتایج مثبتی رسیدیم که امیدواریم با ادامه کار این بنیاد بتوانیم این مسیر را استمرار دهیم.

او سپس به مراحل چهارگانه مورد نظر خود برای کمک به خانواده‌ها و بیماران اوتیسم اشاره کرد با استفاده از پاور پوینت این مراحل را برای حاضران و خانواده‌ها توضیح‌داد.

نمایش فیلمی درباره یکی از اوتیسمی‌ها که خلاقیت خاص و منحصر به فردی در نقاشی از شهرها داشت، از جمله بخش‌های دیگر این مراسم بود.

در ادامه خانم مردانی مدیرعامل این بنیاد که خود فرزندی اوتیسمی دارد از تجربه‌های خود در این زمینه گفت و ابراز امیدواری کرد این بنیاد بتواند فضایی را فراهم آورد که بیماران اوتیسمی ایران و خانواده‌های آنها اندکی احساس امنیت و آرامش خاطر بنمایند.
او گفت که پروفسور گوشه هم قول داده است مکانی را در اختیار بنیاد اوتیسم قرار دهد تا آنها بتوانند از امکانات آن برای اسکان و خدمت‌دهی به بیماران اوتیستیک و خانواده‌های آنها بهره برداری کنند.

در این نشست عنوان شد که پنج شنبه هفته آینده در دانشگاه شهید بهشتی یکی از متخصصان درباره تازه‌های اوتیسم سخنرانی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش برخی از هنرمندان چون دکتر مصطفی مختاباد و نیز دکتر بهروز بیرشک روانپزشک نامی از جمله حاضران در این گرد‌همایی بودند.

علیرضا پورامید، محقق و ادیب و شاعر هم مجری این برنامه بود و که با اجرایی مسلط و حرفه‌ای و البته به کارگیری داستان و طنز و شعر و قصه و حکایت، سعی کرد فضای مراسم را از خشکی خاص آن خالی کند و تنوع و گرمی خاصی به آن ببخشد.

کد خبر 122150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز