همشهری آنلاین: دولت بریتانیا در حال بررسی این موضوع است که شرکت‌های دخانیات را وادار کند برای کاهش جاذبه سیگار کشیدن محصولات خود را در بسته‌بندی‌های ساده عرضه کنند.

plain packaging

به گزارش رویترز یک سند بهداشت عمومی که روز سه‌شنبه 30 نوامبر در بریتانیا منتشر شد، علاوه بر پیشنهاد بسته‌بندی ساده محصولات دخانی، توصیه کرده است ممنوعیت نمایش آنها در فروشگاه‌ها که بوسیله دولت قبلی در ماه مه پیشنهاد شده بود،‌ دوباره مد نظر قرار گیرد.

شرکت‌های بزرگ دخانیات به دنبال لغو کردن این ممنوعیت از طریق دادگاه‌ها بوده‌اند.

این سند می‌‌گوید: "دولت این مسئله را مورد توجه قرار خواهد داد که آیا بسته‌بندی ساده محصولات توتون می‌تواند شمار افراد جوانی را به سیگار کشیدن روی می‌آورند کاهش دهد و به افرادی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند، کمک کند یا نه؟"

وزیر بهداشت بریتانیا، آندرو لانسلی گفت بیماری‌های مربوط به سیگار کشیدن هر سال 80000 انگلیسی را می‌ کشد و ترغیب کردن مردم به ترک این عادت را یک اولویت بهداشت عمومی خواند.

این سند همچنین می‌گوید لازم است دولت اطمینان حاصل کند شواهد محکمی در مورد تاثیر بسته‌بندی ساده سیگار در بهبود بهداشت عمومی وجود دارد، و همچنین پیامدهای رقابتی، تجاری و قانونی چنین تغییری را مورد بررسی قرار دهد.

استرالیا اولین کشوری است که بسته‌بندی سیگارها را به صورت ساده در می‌آورد تا مانع جلب شدن افراد به سیگار کشیدن شود.

بر اساس مقررات جدیدی که قرار است از سال 2012 در استرالیا به اجرا درآید، شرکت‌های دخانیات مجبور خواهند شد تمام رنگ‌ها، نشان‌‌ها و لوگو‌ها را از بسته‌های سیگار بردارند. این تصمیم در موافقت با توصیه‌‌های سازمان جهانی بهداشت است.

این سند سیاست دولت بریتانیا، با عنوان "زندگی‌های سالم، مردم سالم" راهبرد گسترده‌ای را برای تشویق سبک‌های زندگی سالم بوسیله دولت ائتلافی محافظه‌کاران و لیبرال‌ دموکرات‌ها را مطرح می‌کند.

دولت قبلی حزب کارگر ممنوعیتی را برای وادار کردن فروشگاه‌ها به نگاه داشتن پاکت‌های سیگار زیر پیشخوان به جای قرار دادن آنها در ویترین‌ها آغاز کرده بود.

سه تا از بزرگترین شرکت‌های سازنده سیگار در برتانیا، ایمپریال توباکو، جاپان توباکو ایتنترنشنال و بریتیش امریکن توباکو به دنبال لغو این ممنوعیت از طریق دادگاه‌ها بودند.

لانسلی با ارائه این سند جدید سیاست به پارلمان از قانونگذاران خواسته است روشن کنند آیا دولت می‌تواند این ممنوعیت را به اجرا در آورد یا نه.

لایحه بهداشت 2009 دولت حزب کارگر حکم می‌کرد سیگارها، سیگارهای برگ، توتون پیپ و دست‌‌پیچ در انگلیس، ویلز و ایرلند شمالی از اکتبر 2011 در فروشگاه‌های بزرگ و از اکتبر 2013 در فروشگاه‌های کوچکتر از انظار عموم برداشته شوند.

کد خبر 122042

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز