چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: بیست و چهارم ذیحجه روز «مباهله» است. پیامبر اسلام ( ص) علی،فاطمه، حسن و حسین(ع) را فراخواند تا به مباهله با مسیحیان بیرون رود.

مباهله

در همین لحظه فرشته وحی آیه تطهیر را بر او نازل کرد . پیامبر(ص) اینچنین گام به میدان مباهله نهاد؛ او پیش از ورود به میدان مباهله، به همراهان خود گفت: من هر وقت که دعا کردم، شما دعای مرا با گفتن آمین بدرقه کنید. اسقف نجران گفت: من چهره‌هایی را می‌بینم که هر گاه دست به دعا بلند کنند و از درگاه الهی بخواهند که بزرگ‌ترین کوه‌ها را از جای بکند، فورا کنده می‌شود. بنابراین، هرگز صحیح نیست ما با این افراد بافضیلت، مباهله کنیم و چنین بود که هیأت نصرانیان نجران درخواست مباهله را پس گرفتند و از پیامبر خواستند تا تحت حاکمیت حکومت اسلام درآیند.

روز مجلس و سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس

آیت‌الله سیدحسن مدرس، روحانی مبارز و عالم در 10آذرماه سال1316 به‌دست عوامل رضاخان به شهادت رسید. آیت‌الله مدرس در اصفهان و سپس در حوزه نجف‌اشرف تحصیل کرد و در بازگشت به ایران در شهر اصفهان در کنار تدریس، مبارزه با فساد دستگاه حکومتی قاجار را آغازکرد. آیت‌الله مدرس در زمان نمایندگی‌‌اش در مجلس شورای‌ملی به مبارزه خود علیه ظلم حکومت داخلی و دخالت‌های بیگانگان شدت بخشید. آیت‌الله مدرس در زمان کودتای 1299 رضاخان دستگیر و زندانی شد و پس از سقوط کابینه سیدضیاء از زندان آزاد شد و بار دیگر به‌عنوان نماینده مردم تهران به مجلس شورای‌ملی راه یافت. سرانجام در پی مخالفت‌های آشکار و صریح علیه حکومت رضاخان در سال 1307هجری شمسی به خواف تبعید شد اما به‌دلیل ادامه مبارزه به کاشمر منتقل شد و همانجا به دست عوامل رضاخان به شهادت رسید. سالروز شهادت ‌این عالم ربانی به نام روز مجلس نامگذاری‌شده است.

مرگ دیوید بن گوریون، مؤسس رژیم صهیونیستی

دیوید بن گوریون، بانی و مؤسس رژیم صهیونیستی، در 29 آوریل سال 1886 در فلسطین به دنیا آمد. وی در 20 سالگی جنبش یهود را برای استقلال یهودیان پایه‏ریزی و در جریان جنگ جهانی اول نقش مهمی در انتقال تدریجی یهودیان به فلسطین ایفا کرد. بن‌گوریون در خلال سال‏های جنگ جهانی دوم، با حمایت قدرت‏های بزرگ به‌ویژه استعمار پیر انگلیس، با شتاب بیشتری کار انتقال یهودیان سراسر جهان را به فلسطین دنبال کرد تا اینکه در 14 می 1948میلادی، 5 ماه پس از تصویب طرح تجزیه فلسطین به دو بخش یهودی و فلسطینی توسط سازمان ملل متحد، موجودیت رژیم صهیونیستی را به‌طور رسمی اعلام کرد و به فاصله چندساعت، آمریکا و شوروی سابق، این رژیم را به رسمیت شناختند. او سرانجام در اول دسامبر 1973میلادی در 87سالگی درگذشت.

درگذشت دسیدریوس آراسموس، فیلسوف و ادیب هلندی

دیدیه اراسم معروف به دسیدریوس آراسموس، ادیب و فیلسوف هلندی، در پنجم اکتبر 1466میلادی در روتردام هلند به‌دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات خود، به سلک راهبان درآمد. او زمانی به تعلیم پسر پادشاه اسکاتلند مشغول شد و به ارائه نظرات خود پرداخت. آراسموس در مورد اصلاح و تعدیل دین مسیحی با مارتین لوتر، بنیانگذار مذهب پروتستان به مکاتبه پرداخت و آنگاه که لوتر دست‌به‌کار دعوت زد، از مکاتبه با لوتر خودداری کرد و بر ضد وی چیزهایی نوشت. با آنکه فردی مذهبی بود، ولی با تعصبات مخالفت می‏کرد و از این رو، خشم اولیای متعصب کلیسا را برانگیخت. از این رو، بیشتر تالیفات آراسموس از طرف واتیکان ممنوع شد. او سرانجام در اول دسامبر 1536میلادی در 70 سالگی درگذشت.

تولد اورلاندس لاسوس

اورلاندس لاسوس، موسیقی‌دان هلندی در اول دسامبر سال 1532 میلادی در مونس متولد شد. از کودکی صدای گیرایی داشت . وی بعد از شهرت، مورد محبت سلاطین مختلف اروپا قرار گفت و قسمت عمده عمر او در سفر گذشت. وی بیش از 2 هزار اثر موسیقی تصنیف کرده بود که قسمت عمده آنها از میان رفت. مرگ او روز 14ژوئن 1594 در 62سالگی اتفاق افتاد.

کد خبر 121958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز