همشهری آنلاین: رابرت فیسک روزنامه‌نگار برجسته انگلیسی شنبه 9 دی درباره اعدام صدام دیکتاتور سابق عراق مقاله‌ای نوشته که ایرنا به آن پرداخته است:

یک روزنامه‌نگار برجسته انگلیسی روز شنبه در واکنش به اعدام صدام حسین دیکتاتور سابق عراق از محاکمه نشدن وی برای ارتکاب بزرگترین جنایات جنگی از جمله حمله به ایران و کشتار مردم انتقاد کرد.

رابرت فیسک در مقاله‌ای در روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن نوشت: صدام برای بعضی از بزرگترین جنایات جنگی خود از جمله اشغال ایران که منجر به کشته شدن یک و نیم میلیون نفر شد، محاکمه نشد.

وی با بیان اینکه "با توجه به حمایت غرب از صدام در حمله به ایران، این مساله چندان عجیب نیست"، افزود: در سال ‪ ۱۹۸۰‬صدام را ترغیب به اشغال نظامی ایران کرده و تسلیحات شیمیایی به وی فروختیم تا ضد ایران و کردها از آن استفاده کند.

روزنامه‌نگار باسابقه انگلیسی فاش کرد: با وجود آنکه این اعمال صدام بزرگترین جنایات جنگی وی محسوب می‌شوند، آمریکا همواره از مطرح شدن این مسائل در دادگاه جلوگیری کرده است زیرا چنین روندی منجر به از میان رفتن اعتبار غرب می‌شد.

فیسک با تصریح بر اینکه صدام دیکتاتوری بود که توسط آمریکا ساخته و سپس نابود شد، همچنین نوشت: اعدام صدام به عنوان یک تصمیم آمریکایی در تاریخ ثبت شد و زمان این تفکر را گسترش خواهد داد که غرب به این علت یک رهبر عربی را معدوم کرد که وی دیگر از تصمیم‌های واشنگتن اطاعت نمی‌کرد.

با وجود انتقاد این روزنامه‌نگار انگلیسی از روند محاکمه صدام، "مارگارت بکت" وزیر خارجه انگلیس امروز در واکنش به اجرای حکم مجازات دیکتاتور سابق عراق اعلام کرد: صدام به سزای اعمالش رسید.

بکت در بیانیه‌ای با تکرار موضع کشورش در عدم حمایت از مجازات اعدام در سراسر جهان افزود: این موضع را صریحا به مقامات عراقی اعلام کرده‌ایم اما به اقدام آنها که تصمیم یک ملت مستقل بود، احترام می‌گذاریم.

در همین ارتباط، "منزیس کمپبل" رهبر حزب لیبرال دمکرات انگلیس که حزبش با حمله به عراق مخالف بود، در واکنش به اعدام صدام تاکید کرد، مرگ دیکتاتور سابق عراق باعث قانونی شدن جنگی غیرقانونی نخواهد شد.

وی گفت: مرگ صدام حسین به هیچ عنوان تصمیم فاجعه‌آمیز اشغال عراق را توجیه نمی‌کند و موجب کاهش خشونتها در این کشور نیز نخواهد شد.

سیاستمدار انگلیسی افزود که منافع این کشور تنها با خروج نیروهایش از عراق حفظ می‌شود.

همچنین "جورج گالووی" رهبر حزب مخالف جنگ "ریسپکت" امروز در اظهاراتی از احتمال افزایش خشونتها در عراق در پی اعدام صدام سخن گفت.

وی گفته است: صدام مرده برای نیروهای ائتلاف بسیار خطرناکتر از صدام زنده است.

ابراز رضایت دولت انگلیس از محاکمه منجر به اعدام صدام در شرایطی صورت می‌گیرد که خانواده سربازان انگلیسی مستقر در عراق نگران احتمال افزایش حمله‌ها بر ضد فرزندانشان در پی اجرای این حکم هستند.

"رز جنتل" از اعضای گروه "خانواده‌های سربازان انگلیسی مخالف جنگ" از احتمال بدتر شدن شرایط امنیتی عراق پس از اعدام صدام ابراز نگرانی کرده است.

وی که مادر "گوردون جنتل" سرباز انگلیسی کشته شده در عراق است، گفت:
می‌دانیم صدام فردی اهریمنی بود و افراد بسیاری را قتل عام کرد، اما باید به جای اعدام شدن، زندانی می‌شد.

خانم جنتل جزو گروهی از خانواده دیگر سربازان انگلیسی کشته شده در عراق است که در پی رد درخواست آنان برای انجام تحقیقات مستقل در رابطه با جنگ عراق در دادگاه فرجام انگلیس، با سیاسی توصیف کردن رای این دادگاه اعلام کرده‌اند پرونده خود را در دادگاه حقوق بشر اروپا مطرح خواهند کرد.

اگر خانواده‌های سربازان انگلیسی کشته شده در عراق موفق به قبولاندن نظر خود در مجلس لردها و یا دادگاه اروپا شوند، دولت کارگری نخست وزیر "تونی بلر" موظف خواهد شد تا برخلاف رضایت مجوز آغاز تحقیقات مستقل و علنی قضایی درباره علت مشارکت این کشور در جنگ عراق را صادر کند.

تشکیل‌دهندگان این پرونده تصریح دارند، دولت انگلیس با مشارکت در حمله آمریکا به عراق و تداوم اشغال آن کشور ماده دوم کنوانسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا را نقض کرده است.

وکیلان این خانواده‌ها نیز معتقدند که تحقیقات باید از نخست وزیر، "لرد گلد اسمیت" دادستان کل، "جف هون" وزیر دفاع وقت و "جک استراو" وزیر خارجه وقت انگلیس انجام شود.

این خانواده‌ها خواستار رسیدگی به این مساله هستند که چرا دولت بلر به ‪ ۱۳‬صفحه توصیه دادستان کل این کشور در مارس ‪ ۲۰۰۳‬و در آستانه جنگ عراق درباره غیرقانونی بودن تجاوز به آن کشور توجهی نکرده است.

انگلیس پس از اشغال خاک عراق، بیش از هفت هزار نیروی نظامی را در مناطق جنوبی آن کشور مستقر کرده است.

کد خبر 12187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز