همشهری آنلاین: 6 ماه مانده به انتخابات محلی در اسپانیا، جدایی طلبان باسک تاسیس یک حزب جدید را اعلام کردند.

eta

خبرگزاری اتریش از پامپلونا گزارش داد، روز شنبه در نشست حدود 300 نماینده از افراد موسوم به چپگرایان میهن پرست در پامپلونا واقع در شمال اسپانیا اعلام شد، این حزب به هدف ایجاد یک دولت مستقل و سوسیالیست در باسک متعهد خواهد بود، اما هر گونه خشونت را نفی می‌کند.

درخواست تاسیس حزب جدید که هنوز نام آن اعلام نشده، قرار است هفته آینده تسلیم مقامات شود.

روفی اتکسبریا (Rufi Etxeberria)، یکی از اعضای اصلی حزب جدایی طلب ممنوع الفعالیت باتاسونا (اتحاد) سال 2003 گفت: در راهبرد این پروژه جدید سیاسی، خشونت هیچ جایگاهی ندارد.

به گفته وی، این حزب بازوی سیاسی سازمان زیرزمینی اتا خواهد بود. تازه ترین تلاش های هواداران باتاسونا برای آنکه همراه با دیگر احزاب در انتخابات شرکت کنند، به خاطر امتناع آنها از محکوم کردن خشونت شکست خورد.

در همین حال جدایی طلبان از اتا خواسته اند دست از ترور بردارد. تاکنون این سازمان فقط آمادگی خود را برای آتش بس اعلام کرده است. این آتش بس از پنجم سپتامبر حاکم شده است.

یک روز پیش از اعلامیه در پامپلونا، دولت اسپانیا و مخالفان محافظه کار در مادرید با نگاهی به انتخابات محلی بر سر تشدید مقررات تشکیل احزاب به توافق رسیدند. بر این اساس قرار است از اینکه هواداران اتا در لباس سیاستمداران درآیند، جلوگیری شود.

کد خبر 121740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز