ندا نصیری: در دنیا میلیون‌ها اسباب‌بازی وجود دارد و هر سال صدها اسباب‌بازی جدید نیز به بازار می‌آید. انواع اسباب‌بازی‌ها بچه‌ها را خوشحال و سرگرم کرده و نقش مهمی را در رشد آنها ایفا می‌کنند

فروشگاه اسباب بازی

اما باید یادآور شد که گاهی همین اسباب‌بازی‌های سرگرم‌کننده به بچه‌ها آسیب رسانده و باعث بیماری آنها می‌شوند.

به آمارهایی که سازمان ملی کودکان سالم ارائه داده توجه کنید: افتادن و خفگی بیشترین علت مرگ و میر بچه‌ها را تشکیل داده و به آنها آسیب جدی می‌رساند. بچه‌های چهار ساله و کوچک‌تر، بیشتر از دیگران آسیب می‌بینند. کودکان زیر 3سال بیشتر دچار خفگی شده زیرا عادت دارند اسباب‌بازی‌ها را در دهان‌شان بگذارند. اسباب‌بازی‌ها و وسایلی که برای سوار شدن
از آنها استفاده می‌شود مانند اسکوتر، دوچرخه و حتی روروک نیز علت بروز بسیاری از حوادث را تشکیل می‌دهند و صدمات جدی به کودکان و نوجوانان می‌زنند.

  • آیا می‌دانید چه اسباب‌بازی‌هایی مناسب کودک شماست؟

شرکت‌های تولید‌کننده اسباب‌بازی‌های مخصوص کودکان، روی هر نوع اسباب‌بازی برچسب مخصوص زده و راهنمایی‌های لازم را برای گروه‌های سنی که از این اسباب‌بازی استفاده می‌کند، ارائه می‌کنند. اما شاید مهم‌ترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید خواندن برچسب‌ها، با دقت بازرسی کردن اسباب‌بازی‌ها و مراقبت از بچه‌ها حین بازی باشد.

هنگامی که برای خرید اسباب‌بازی جدید به فروشگاه می‌روید، همیشه برچسب‌ها را بخوانید تا مطمئن شوید که آن اسباب‌بازی مورد نظر مناسب فرزند شماست. گاهی اوقات ممکن است تصور کنید فرزند شما نسبت به گروه سنی خود بالغ‌تر و بزرگ‌تر است در نتیجه او می‌تواند با اسباب‌بازی‌های مناسب گروه سنی بالاتر از خود بازی کند. به هر حال، شما با خرید اسباب‌بازی‌های گروه سنی بالاتر برای فرزندتان به او لطف و محبت نمی‌کنید بلکه او را در معرض خطر قرار می‌دهید.

به یاد داشته باشید که تعیین نوع اسباب‌بازی‌ها برای هر گروه سنی با توجه به عوامل ایمنی و سلامت کودکان و نوجوانان مشخص می‌شود و همیشه دنبال اسباب‌بازی‌هایی بگردید که خوب و محکم ساخته شده‌اند و برچسب‌های مخصوص هر گروه سنی به وضوح روی آنها دیده می‌شود. اسباب‌بازی‌های تو پُر می‌بایستی قابل شست‌وشو باشند. همه انواع اسباب‌بازی‌ها باید با رنگ بدون سرب، رنگ‌آمیزی شوند و وسایل نقاشی مانند مداد شمعی و... نیز بایستی از مواد غیرسمی تهیه شوند. اسباب‌بازی‌های جدید که از قطعه‌های کوچک تشکیل شده‌اند برای کودکان زیر 3سال خطرناک هستند. نباید اسباب‌بازی‌های بچه‌های زیر 8سال لبه‌های تیز و فلزی داشته باشد.

اسباب‌بازی‌ها را از لحاظ استحکام و مقاومت، بازرسی و کنترل کنید. بچه‌های کوچک دوست دارند اسباب‌بازی‌ها را در دهان‌شان بکنند. مطمئن شوید که چشم‌ها، بینی و اجزای دیگر عروسک به راحتی کنده نمی‌شوند. چرخ‌های ماشین اسباب‌بازی را کنترل کنید و ببینید آنها محکم و سفت هستند یا به راحتی باز می‌شوند. از خرید اسباب‌بازی‌های مخصوص گروه سنی بالاتر برای فرزندتان خودداری کنید زیرا خطر بلعیدن قطعه‌های کوچک‌تر اسباب‌بازی توسط آنها وجود دارد. مطمئن شوید که جغجغه و دندانگیر کودک شما آن قدر بزرگ است که توسط او بلعیده نمی‌شود.

به‌طور منظم اسباب‌بازی‌ها را کنترل کنید تا مطمئن شوید که شکسته نشده‌اند، قسمت‌های مختلف آنها از هم جدا نشده و به قطعات کوچک‌تر تبدیل نشده‌اند. از خرید اسباب‌بازی‌هایی که در آنها از طناب یا ریسمان‌های بلند استفاده شده، اجتناب کنید. زیرا این نوع اسباب‌بازی‌ها ممکن است حین بازی دور گردن بچه‌ها پیچیده شده و آنها را دچار خفگی کنند. هیچ‌گاه اجازه ندهید که بچه‌ها در هنگام بازی، دور گردن یکدیگر طناب بسته و با آن بازی کنند. بهتر است کلاً طناب و ریسمان‌های بلند را دور از دسترس بچه‌ها قرار دهید. بادکنک‌های سورخ و باد نشده را در دسترس بچه‌ها قرار ندهید. اگر می‌خواهید به‌عنوان عیدی یا برای خوشحال کردن فرزندتان از بادکنک استفاده کنید، مطمئن شوید که سالم هستند و بعد از اتمام جشن سریعاً بادکنک‌ها را جمع کرده و در جایی مطمئن و دور از دسترس بچه‌ها بگذارید. مجسمه‌های کوچک، سکه، توپ‌های کوچک، اسباب‌بازی‌هایی که از بخش‌های بسیار ریز تشکیل شده‌اند و کلاً اشیایی با قطر 4سانتی متر یا کمتر را دور از دسترس اطفال قرار دهید تا امکان خفگی به حداقل برسد.

از خرید اسباب‌بازی‌های پلاستیکی باریک اجتناب کنید زیرا ممکن است به راحتی شکسته شده وبه قطعات ریزتری تبدیل شده و باعث بریدگی بدن فرزندتان شوند. اگر برای فرزندتان دوچرخه، اسکوتر، اسکیت یا وسایل بازی مشابه می‌خرید، همواره با آن، تجهیزات ایمنی مانند کلاه، مچ بند و زانو بند را نیز تهیه کنید. به بچه‌ها چگونه استفاده کردن از این تجهیزات را آموزش دهید. دارت‌های بازی که بسیاری از بچه‌ها با آنها بازی می‌کنند نبایستی خیلی نوک تیز باشند؛ نوک تیز این وسایل بسیار خطرناک است و می‌تواند هنگام بازی به چشم آسیب برساند. اسلحه‌های اسباب‌بازی باید به‌نحوی ساخته شوند که از اسلحه‌های واقعی متمایز باشند. مواظب باشید که بچه‌ها اسلحه، دارت و تیروکمان را به طرف کسی نشانه نگیرند.

در ساخت اسباب‌بازی‌های برقی باید دقت لازم به کار رود و به موارد ایمنی توجه شود. اسباب‌بازی‌هایی که دارای المنت‌های گرمایی هستند فقط باید در اختیار بچه‌های بالای 8سال قرار گیرند.

  • استفاده از اسباب‌بازی‌ها در خانه

مهم‌ترین کاری که برای اطمینان از ایمنی اسباب‌بازی‌های فرزندتان در خانه می‌توانید انجام دهید، حتی اگر اسباب‌بازی مناسب سن فرزند شما باشد، این است که در طول بازی مراقب آنها باشید. به یاد داشته باشید که با استفاده از اسباب‌بازی‌های مناسب و بی‌خطر و مراقبت دائم از بچه‌ها حین بازی، می‌توان از اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد. همچنین اگر شما گاهی اوقات با فرزندتان بازی کنید به آنها یاد ‌دهید که چگونه سالم و بی‌خطر بازی کنند و در عین حال در شادی و لذت آنها نیز سهیم می‌شوید.

  • نکاتی که سلامت کودک شما را در خانه تضمین می‌کند

به بچه‌ها یاد بدهید که بعد از اتمام بازی، وسایل و اسباب‌بازی‌های خود را از زیر دست و پا جمع کنند زیرا ممکن است بچه‌های کوچک‌تر روی این اسباب‌بازی‌ها راه رفته و زمین بخورند و در نتیجه لبه‌های تیز اسباب‌بازی یا تکه‌های کوچک‌تر به بدن آنها آسیب برساند یا حتی گاهی این بچه‌ها از روی زمین تکه‌ای را برداشته و در دهانشان بگذارند و خفه شوند. به هر حال پخش اسباب‌بازی‌ها روی زمین می‌تواند برای بچه‌های کوچک‌تر خطراتی را به‌دنبال داشته باشد. اسباب‌بازی‌ها را مرتباً کنترل کنید.

اگر اسباب‌بازی خراب یا شکسته شد فوراً آن را بیرون بیندازید و اگر احتیاج به تعمیر دارد آن را درست کنید؛ مثلاً سطح اسباب‌بازی‌های چوبی می‌بایستی کاملاً صاف و یکدست باشد تا به دست و پای کودک صدمه نزند. دوچرخه‌ها را کنترل کرده و اگر قسمتی از آن شل شده یا شکسته، آن را تعمیر کنید. جعبه‌ها و قفسه‌های اسباب‌بازی بچه‌ها را مرتباً بازرسی کنید. قفسه یا جعبه اسباب‌بازی‌ها باید در جایی قرار گیرد که با هر بار باز و بسته کردن آن بر سر کودک شما نیفتد و به او صدمه نزند. بهتر است اسباب‌بازی را در جعبه‌های پلاستیکی یا قفسه‌های پایینی که بچه‌ها قادر به برداشتن آن باشند قرار دهید.

کد خبر 121647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز