سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

فریبا خانی: این‌جا خانه ارواح است. یک کتاب قدیمی باز می‌شود. کسی روی برگ‌های خشک پاییزی در اطراف خانه متروک راه می‌رود

579

و چه پاییز وهمناکی. چیزی پشت پایت می‌خورد، انگار داری روی برگ‌‌ها راه می‌روی...برگ‌ها دارند به پشت پایت می‌خورند و احساس می‌کنی تو در این فضای متروک تنهایی. این فناوری چه‌ها نمی‌کند!

به دوران ژوراسیک سفر می‌کنیم. جایی که دایناسورها به ما حمله می‌کنند. پرواز بر فراز اقیانوس‌ها و بعد سقوط. آب‌هایی که روی صورتت می‌‌ریزد. ترس و هیجان.

این جا سینمای چهار بعدی است. سینمای چهار بعدی کارکردهای آموزشی هم دارد و فقط به درد تفریح نمی‌خورد. برای مثال سینمای چهاربعدی آموزشی درباره سیل و زلزله برای آموزش دانش‌آموزان و شهروندان در مقابله با بلایای طبیعی. سینمای چهار بعدی در واقع گو‌نه‌ای از سینمای مدرن است.

در سراسر دنیا یکی از تفریحات مردم رفتن به این سینماهاست و دیدن فیلم‌های پر هیجان و لمس فضاهای مجازی که به وسیله جلوه‌های تصویری و صوتی (افکت‌ها)،‌ حقیقی جلوه می‌کنند.

در تهران ، شهرداری سه سینمای چهاربعدی افتتاح کرده که تازه ترین آنها در بوستان پلیس آغاز به کار کرده است.

سینماهای دیگر در بوستان نهج‌البلاغه و ملت قرار دارند. شهرداری تهران بوستان‌های دیگری را برای ساخت این سینماها در نظر گرفته است و قرار است تعداد این سینماها زیاد شود.

 فرزاد هوشیار پارسیان، مدیرعامل مؤسسه هاتف شهر که مجری ساخت این سینماهاست، به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «به دستور شهرداری تهران چند سینما در بوستان‌های پرمخاطب ساخته شده و ساخت این سینماها همچنان ادامه خواهد داشت.»

هوشیار می‌گوید: «این سینماها را به‌طور کامل متخصصان ایرانی می‌سازند و ما حتی می‌توانیم برای دیگر کشورها هم این سینماها را بسازیم.»

او در پاسخ به این سؤال که: «پروژه‌های آینده شما چیست؟» می‌گوید: «در منطقه 15 پروژه دیگری برای ساخت سینمای چهار بعدی خواهیم داشت.»

مدیرعامل مؤسسه هاتف شهر درباره این سینما می گوید:«با یک عینک که اجسام به شکل حجم دار دیده می‌شود، تماشاچیان فیلم را نگاه می‌کنند و با جلوه‌های صوتی و تصویری و حسی در فضای مجازی تصویرشده در سینما قرار می‌گیرند.»

او در پاسخ به این‌که «استقبال عمومی مردم چگونه بوده است؟» می‌گوید: «برنامه‌های بسیار مورد استقبال نوجوانان و جوانان منطقه قرار گرفته است. برای مثال در بوستان پلیس از ساعت17:30تا24:30 تعداد زیادی در صف می‌‌ایستند و فیلم‌های متعددی برایشان نمایش داده می‌شود.»

هوشیار درباره جلوه‌های صوتی، تصویری و فیزیکی این سینما توضیح می‌دهد: «وزش باد و پاشیدن آب به روی صورت تماشاچیان، خوردن چیزی به پشت پا، حرکت صندلی‌ها و در جمع 15 جلوه صوتی و تصویری و فیزیکی به کار می رود. تماشاچی در یک فضای واقعی قرار می‌گیرد و کاملاً احساس سقوط و غرق شدن می‌کند.»

او درباره گنجایش سینماهای بوستان پلیس می‌گوید:«گنجایش این سینما 40 نفر و زمان فیلم‌ها 15 دقیقه است.»

به هر حال اگر دنبال هیجان هستید، سری به این سینماهای چهار بعدی بزنید.

کد خبر 121502
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز