چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: در دوران مشروطه، مطبوعات مهم‌ترین رکن تشکیلاتی و تبلیغاتی به شمار می‌رفتند.

بدین‌ترتیب مطبوعات ملی که قبل از مشروطه در خارج از کشور به چاپ می‌رسیدند پس از تشکیل مجلس به داخل کشور منتقل شدند. در این دوران مبحث اصلی مطبوعات کشور به آزادی شخصی و آزادی مطبوعات اختصاص یافت. در 3آذر ۱۲۸۵ق دستور تأسیس روزنامه مجلس داده شد و این روزنامه در 8صفحه با چاپ سربی منتشر شد. در این روزنامه علاوه بر درج اخبار خارجی و داخلی تمامی مذاکرات مجلس شورای ملی منعکس می‌شد. امتیاز روزنامه به موجب فرمان مظفرالدین‌شاه به عهده میرزامحسن مجتهد و مدیریت آن با سید محمد‌صادق حسینی‌طباطبایی و سردبیری آن با ادیب الممالک فراهانی بود. در هر هفته 4 شماره از این روزنامه منتشر می‌شد.

تأسیس سلسله‏ ایلکانی یا آل ‌جلایر توسط شیخ حسن بزرگ

درروز 17 ذیحجه سال 740 ق و همزمان با انحطاط ایلخانان مغول، عده‏ای از سرداران ایلخانی سر به استقلال‏خواهی برداشتند و آل‌جلایر یا ایلکانیان از همه نیرومندتر شدند. ایشان عراق و آذربایجان را سال‏ها در دست داشتند. جلایریان یا امرای ایلکانی که مؤسس آن شیخ حسن بزرگ بود، بغداد را به‌عنوان پایتخت زمستانی و تبریز را پایتخت تابستانی خود برگزیدند. این خاندان از سال 736 تا 814 ق بر نواحی غربی ایران و نقاط مجاور بین‌النهرین حکومت کردند.

ورود دیپلمات‌های انگلستان به تهران خشم مردم را برانگیخت

سوم آذر 1332ش، 3ماه و 6روز پس از کودتای 28مرداد، دنیس رایت، دیپلمات انگلیسی برای بازگشودن سفارت این کشور در تهران، با 14دیپلمات و کارمند وارد تهران شد و 11روز بعد اعلامیه دو دولت مبنی بر تجدید مناسبات سیاسی انتشار یافت و همان روز ژنرال زاهدی، نخست‌وزیر دولت کودتا، در یک نطق رادیویی تجدید مناسبات ایران و انگلستان را امری ضروری و لازم اعلام کرد، این درحالی بود که محاکمه دکتر مصدق در محکمه نظامی تهران ادامه داشت. آیت‌الله کاشانی نیز در همین روز تجدید مناسبات با انگلستان را یک ننگ تاریخی خواند و چنین روزی را روز عزای ملی اعلام کرد.

کشف الکتریسیته القایی

مایکل فارادی، فیزیک‌دان انگلیسی در 24نوامبر سال 1831 م موفق به کشف الکتریسیته القایی شد. فارادی با این کشف انقلابی در فیزیک و مبحث الکتریسیته برپا کرد. او در جوانی شاگرد صحاف بود اما بعدها یکی از دانشمندان پرآوازه جهان شد و امروز یکی از قوانین مهم فیزیک به نام فارادی ثبت شده است. فارادی از جمله نخستین کسانی بود که توانست بسیاری از گازها از جمله کلر را به مایع تبدیل کند.

سالروز قطعنامه معروف سازمان ملل درباره فلسطین

قطعنامه معروف سازمان ملل متحد درباره مسئله فلسطین در 24نوامبر 1967 م صادر شد. قطعنامه242، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل‌متحد را مأمور مذاکره با فلسطینی‏ها و صهیونیست‏ها می‏کرد. محورهای این قطعنامه عقب‌نشینی نیروهای صهیونیستی از تمامی سرزمین‌های اشغال شده در جنگ 6 روزه ژوئن 1967 میلادی، قطع هرگونه عملیات جنگی و به رسمیت شناختن حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال سیاسی دول منطقه، تضمین آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی منطقه یعنی خلیج عقبه و کانال سوئز و سرانجام حل عادلانه مسئله آوارگان فلسطینی را شامل می‏شد. اما به هنگام اجرای مفاد قطعنامه242 فقط مواردی که به نفع رژیم صهیونیستی بود جامه عمل به‌خود پوشید.

زادروز باروخ اسپینوزا، فیلسوف بزرگ هلندی

24 نوامبر زادروز باروخ اسپینوزا،فیلسوف هلندی است که در سال 1632 به دنیا آمد و در ‌سال 1677 به دلیل ابتلا به بیماری سل درگذشت. خانواده او از یهودیان اسپانیا- پرتغال بودند که از آنجا اخراج و ساکن هلند شده بودند. اسپینوزا به‌دلیل داشتن تفکر مستقل، در سال 1656 از سلک یهودیان اخراج شد.

مفسران نظرات اسپینوزا می‌گویند از دید وی، امر «انتخاب کردن» یک مسئولیت اجتماعی بزرگ است و بر این پایه به مردم تأکید می‌کنند که اگر هنگام انتخاب نماینده و مدیر، چشم و گوش خود را باز نکنند و انتخابشان دقیق نباشد کل جامعه آسیب خواهد دید و باید پاسخگو و احیانا آماده پرداخت بهای اشتباه خود باشند.

کد خبر 121410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز