شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: یکسال از بازگشایی موزه موسیقی می‌گذرد. ایده اولیه ساخت موزه موسیقی به سال‌ها قبل برمی‌گردد.

افتتاح موزه موسیقی

در این مدت به‌دلیل مشکلات بسیار، این موزه بازگشایی نشد تا 25 آبان سال گذشته که حسین دهلوی، آهنگساز و مصطفی کمال پورتراب پژوهشگر، به گیشه موزه موسیقی آمدند و با خرید بلیت، موزه را رسما افتتاح کردند.به مناسبت یک‌سالگی موزه موسیقی، صبح دیروز طی نشستی در این محل علی مرادخانی، رئیس موزه موسیقی درباره این مکان فرهنگی با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست.

فعالیت مجدد این موزه با مساعدت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران آغاز و این مرکز در قالب مؤسسه‌ای غیردولتی تعریف شد و پس از اتمام امور عمرانی و تهیه بعضی از امکانات در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار گرفت. علی مرادخانی که پیش از این 14سال عهده‌دار مدیریت دفتر موسیقی بوده ‌است،

در ابتدای این نشست گفت: ما اعتبارات مالی از دولت نمی‌گیریم و تمام تلاشمان این است که با کمک گرفتن از مکان‌های مختلف به‌خصوص شهرداری جذب اعتبار کنیم. هنرمندان، مردم و نهادها اگر موزه موسیقی را به‌عنوان یک مؤسسه فرهنگی و تخصصی حمایت کنند خواهیم توانست به اهدافمان نزدیک شویم.

در صبح روزی که موزه موسیقی میزبان خبرنگاران موسیقی بود تا با آنان در مورد آینده موسیقی صحبت کند، رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به همراه شهردار منطقه یک به موزه موسیقی آمدند.مرادخانی با اعلام این خبر گفت: در این جلسه ما امکانات را بررسی کردیم و قرار شد که فضای کاری برای موزه موسیقی تقویت بشود. او این جلسه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و اظهار امیدواری کرد که نتایج خوبی حاصل بشود و از این طریق رونق بسیار خوبی به موزه منتقل شود.

رئیس موزه موسیقی به کمک‌های شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات شهرداری کمک به نهادهای خصوصی است. مرادخانی در این نشست اعلام کرد که در طول یکسال گذشته سعی شده که زیرساخت موزه تصحیح شود تا به‌تدریج موزه موسیقی به بین‌المللی‌شدن نزدیک شود.

تجهیز کتابخانه، آرشیو صفحات قدیمی استادان، ساخت تندیس استادان موسیقی توسط مجسمه‌سازان، بزرگداشت و رونمایی از سازها، اختصاص شبی به هنرمندان پیشکسوت، انتشار ردیف نی استاد سید حسن کسایی به کمک مرکز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برگزاری مسترکلاس برای استادان، جایزه کتاب سال موسیقی، تاسیس بانک نت، راه‌اندازی سایت موزه موسیقی، برگزاری جشنواره در حوزه شناخت ساز و استاندارد کردن سازها ازجمله برنامه‌های آتی این موزه است.

به گفته مرادخانی بخش سازشناسی که از مهم‌ترین بخش‌های موزه است در تلاش است که اعتبارهایی را جذب کند تا موزه غنی‌تر شود. به همین دلیل 38ساز از ساخته‌های استاد قنبری‌مهر به موزه انتقال خواهد یافت. مرادخانی این سازها را هویتی خاص برای موزه خواند.

با گردشی در موزه موسیقی می‌توان وسایل اهدایی هنرمندان را دید که در موزه به نمایش گذاشته شده‌است. مرادخانی به وسایل مرحوم علی‌نقی وزیری، حاج‌قربان سلیمانی، شاه‌میرزا مرادی و علی تجویدی اشاره کرد که توسط خانواده‌هایشان به موزه اهدا شده است. به گفته او مذاکراتی برای اهدا‌ی وسایل استادان تازه در گذشته موسیقی انجام شده‌است که مسئولان موسیقی امیدوارند که به زودی این اتفاق صورت بگیرد.

به گفته مدیر موزه موسیقی متوسط بازدیدکنندگان روزانه موزه 25نفر بوده‌ که این رقم گاهی به 80 نفر هم رسیده است؛ هرچند که مرادخانی این آمارها را ملاک نمی‌داند چرا که این موزه تنها محل بازدید مردم عادی نیست.موزه موسیقی در آستانه یکسالگی در تلاش است که به در‌آمد پایدار برسد به همین دلیل وجود استودیو، آموزش ساز‌سازی‌ و اختصاص دادن بخشی از موزه به تمرین گروه موسیقی اگر مبنای علمی داشته باشد در راستای این هدف است.

کد خبر 121179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز