در پنجمین روز از شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی، در شرایطی که ورزشکاران ایرانی بدون دریافت مدال طلا کار خود را دنبال می‌کردند، علیرضا نصرآزادانی توانست نخستین مدال طلای کاروان ورزشی ایران را به دست بیاورد.

تکواندو بازی های آسیایی

 

نماینده وزن پنجم تیم ملی تکواندو که شروع خوبی در مسابقات تکواندو داشت با اقتدار تا فینال رفت و در این مرحله توانست با پیروزی مقابل دیمیتری کیم از ازبکستان طلسم نگرفتن مدال طلا توسط ورزشکاران ایرانی را بشکند. به این ترتیب، نصرآزادانی نخستین طلای ایران‌ در بازی‌های آسیایی گوانجو را کسب کرد. نصر آزادانی در این باره می‌گوید: «خوشحالم که طلا گرفتم و نتیجه زحمات کادر فنی را جواب دادم.»

نصر آزادانی در فینال وزن 74- کیلوگرم، تکواندوکار ازبکستانی را با نتیجه 11 بر 2 شکست داد. ملی پوش ایرانی در راند اول با نتیجه 4 بر یک بازی را به سود خود پایان داد. در راند دوم تلاش 2 تکواندوکار برای گرفتن امتیاز ادامه یافت و نصر آزادانی موفق شد
5 امتیاز دیگر به جمع امتیازاتش اضافه کند.

در راند سوم نصر‌آزادانی سعی کرد بازی را اداره کند و حریف ازبک او که به‌نظر می‌رسید اصلیت کره‌ای داشته‌باشد، تنها یک امتیاز به دست آورد. نصر آزادانی معتقد است: «مطمئنا دعای خیر مردم باعث شد موفق شوم. مسابقه سختی بود. مخصوصا در سالنی که همه یکصدا هموطنان خود را تشویق می‌کنند.»

او قبل از رسیدن به فینال رقابت‌ها پاتوت تونگسالاب از تایلند را 5بر 3، کریموف از تاجیکستان را 10 بر 2، لی لای از چین را 6 بر 2 و جانگ کیونگ هون از کره‌جنوبی را با نتیجه 4 بر 1 شکست داده بود. این ملی پوش ادامه می‌دهد: «ما در مردان و زنان شانس مدال و حتی مدال طلا را داریم و مطمئن باشید بازهم در روزهای آینده خبرهایی از طلا گرفتن به گوش هموطنان می‌رسد.خوشحالم که با این مدال طلسم طلا‌ گرفتن را شکستم.»

یوسف کرمی؛ طلای دوم

پیش‌بینی نصرآزادانی درست از آب درآمد و جالب اینکه دومین مدال طلای کاروان ورزشی ایران هم به ورزشکاران تکواندوکار رسید. یوسف کرمی، کاپیتان تیم ملی تکواندو برابر حریفی از کره‌جنوبی به میدان رفت و موفق شد با شکست دادن او دومین مدال طلا را برای کاروان ورزشی ایران به ارمغان بیاورد. یوسف کرمی که در دوره قبلی بازی‌های آسیایی در دوحه به مدال طلا دست پیدا کرده بود، دیروز نیز در گروهی که 11 تکواندوکار در آن حضور داشت با اقتدار به فینال رسید.

یوسف کرمی درباره موفقیتش در گوانجو می‌گوید: «قبل از شروع رقابت‌ها هم گفته بودم که برای کسب مدال طلا آمده‌ام و طلا هم گرفتم. چند روزی بود که کاروان ایران طلا نگرفته بود و همه از تکواندو انتظار طلا داشتند.

به هر حال هیچ فرقی نمی‌کند. همه ورزشکاران برای طلا مبارزه می‌کنند‌ خوشحالیم که موج طلا گرفتن را در کاروان ایران راه انداختیم. امیدوارم در ادامه دیگر هموطنان هم روز به روز تعداد مدال‌های طلای کاروان ایران را افزایش دهند.»

کاپیتان تیم ملی درباره مسابقه فینال تاکید می‌کند: «مبارزه با حریفانی که در بازی‌های آسیایی حضور دارند، سخت است، مخصوصا در دیدار فینال به کره خوردم. مربی کره هم یکی دو بار اعتراض کرد و می‌خواست به نوعی جو را برگرداند اما من گفتم که خود را بر حریف تحمیل می‌کنم و اجازه نمی‌دهم کار به دست داوران برسد.»

یوسف کرمی دور نخست استراحت داشت و بعد دنار عبدالکریم از بحرین را 7 بر 2 از پیش رو برداشت. در مرحله نیمه نهایی نیز زاهو فنگ از چین را با نتیجه3 بر صفر شکست داد و به فینال رسید. ملی پوش باتجربه تکواندو می‌گوید: «خوشحالم که تکواندو در عید قربان 2 طلا به هموطنان ایرانی عیدی داد.»

کاروان ورزشی ایران که در پایان روز چهارم بازی‌های آسیایی گوانجو در رده پانزدهم جدول قرار گرفته بود، با گرفتن 2 مدال طلا در رشته تکواندو صعود چشمگیری در جدول مدال ها داشت. سرمربی تیم ملی تکواندو در رابطه با این موفقیت می‌گوید: «لیاقت مردم ایران بیشتر از این حرف‌هاست. از خوشحالی مردم خوشحالم.

بالاخره بازی‌های آسیایی و طلا گرفتن در این میدان بزرگ خیلی سخت است. واقعا خوشحالم که تکواندوکاران ما توانستند بالیاقت 2 مدال طلا در روز عید قربان به ملت ایران هدیه دهند. امیدوارم روند این پیروزی‌ها ادامه داشته باشد و باز هم شاهد افتخارآفرینی در تکواندو باشیم.»

خوش‌جمال فکری در حسرت طلا

البته پیش از درخشش تیم ملی تکواندو در بخش مردان، سارا خوش جمال فکری نیز در بخش بانوان توانست یک مدال برنز به دست بیاورد. سارا خوش‌جمال فکری، ملی‌پوش وزن 46- کیلوگرم بانوان موفق شد در نخستین مسابقه خود 6 بر1 جاستینا از ماکائو را مغلوب کند. او در دور دوم با یان کوماری چائولاگین از نپال روبه‌رو شد و با نتیجه 6 بر صفر به برتری رسید و گام به دور سوم گذاشت.

خوش جمال فکری که با 2 پیروزی به مرحله نیمه نهایی راه یافته بود، در این مرحله 8 بر 2 به چین تایپه باخت و برنز گرفت. خوش‌جمال‌فکری که پیش از این مسابقات گفته بود خوش رنگ‌ترین مدال گوانجو را خواهد گرفت، دست آخر به مدال برنز رسید. مربی تیم ملی تکواندو بانوان معتقد است که حق خوش‌جمال‌فکری رسیدن به فینال رقابت‌ها بوده است.

مینو مداح می‌گوید: «به عقیده من خوش‌جمال فکری، حقش بود به فینال برود؛ چرا که او تجربه‌خوبی داشت و در رقابت‌های معتبر بین‌المللی شرکت کرده بود. او تجربه حضور در المپیک و رقابت‌های جهانی را داشت. البته ناگفته نماند که او مسابقه‌هایش را خوب شروع کرده بود و مقتدرانه حریفان را شکست داد اما متأسفانه در رقابت پیش از فینال یک لحظه غفلت کرد و‌ همان هم باعث نرسیدنش به فینال شد.»

این البته پایان کار تکواندوکاران ایرانی در بازی‌های آسیایی نیست و کادرفنی تیم ملی امیدوار هستند ورزشکاران این رشته امروز هم افتخارآفرینی کنند.

 

کد خبر 120978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز