دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آ‌نلاین: سازمان‌دهندگان جایزه اسکار از روز شنبه 13 نوامبر دادن جایزه به صنعت سینما را با اهدای جایزه افتخاری به چهار کهنه‌کار سینما شامل کارگردانان تحول‌آفرین ژان لوک گدار و فرانسیس فورد کوپولا آغاز کردند.

Coppola

به گزارش رویترز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی گروهی از چهرهای مشهور هالیوود- شامل کلینت ایستوود، وارن بیتی، آنت بنینگ، الیور استون و رابرت دونیرو - را برای "جوایز سالانه مدیران" گرد آورده است تا اسکارهای افتخاری به ژان لوک گدار، الی والاس،هنرپیشه، و کوین براونلوف، مورخ سینما، به خاطر کارشان در صنعت سینما اهدا شود.

کوپولا کارگردان فیلم‌های "پدرخوانده" بالاترین افتخار این مراسم، جایزه ایروینگ جی تالبرگ، را برای تهیه فیلم‌های ژرف‌بینانه دریافت کرد.

در این مراسم خالق "جنگ ستارگان"، جرج لوکاس، یادآور شد چگونه کوپولا، نویسنده فیلمنامه فیلم "جوخه" و کارگردان فیلم "اینک آخرالزمان"، آموزگار فیلمسازی او بود و گفت کوپولا راه برای بسیاری از معاصرانش در اواخر دهه 1960 و 1970 گشود.

لوکاس پیش از دادن تندیس تالبرگ، بزرگترین افتخاری که آکادمی به فردی می‌دهد، به کوپولا گفت: "او رهبر ما بود. او الهامبخش ما بود."

کوپوبا که با اعضای خانواه‌اش شامل همسرش، النور که 48 سال زندگی مشترک را پشت سر  گذاشته‌اند، پسرش رومن، و دخترش سوفیا، در مراسم حضور داشت، به صحنه آمد و لوکاس را در آغوش گرفت و او را برادر کوچکترش خواند.

کوپولا گفت: "‌من عاشق این سنت قدیمی هالیوود هستم."

Oscar

 برای دومین سال است که آکادمی مراسم اهدای اسکارهای افتخاری و تندیس تالبرگ را جدا از مراسم اصلی اهدای جوایز اسکار برگزار می‌کند. تا سال گذشته این مراسم در همان شب جوایز اسکار انجام می‌شد.

اما آکادمی در تلاش برای سرعت بخشیدن به مراسم سالانه اهدای جوایز اسکار، تاریخ مراسم اسکارهای افتخاری را از 27 فوریه به ماه نوامبر جلو انداخته است.

انتخاب گدار، کارگردان 79 ساله فرانسوی- سوئیسی برای دریافت اسکار افتخاری باعث برانگیختن بحث‌ها شد، به خصوص که گدار همیشه از شکوه و جلال هالیوود ابراز بیزای کرده است.

گدار که از کارگردانان تاثیرگذار موج نوی فرانسوی که با فیلم‌هایی مانند "از نفس‌ افتاده" در دهه 1960 مرزهای سینما را گسترش بخشید، در این مراسم حضور نداشت.

اما رئیس آکادمی، تام شرک از ابتدای مراسم سعی کرد بحث‌برانگیزی انتخاب گدار را کم‌اهمیت جلوه دهد. شرک به حضار گفت که "این جایزه برای گدار معنی‌دار است" و گفت گدار "تشکرات صمیمانه خود را به خاطر آن به آکادمی ابراز کرده است."

والاس، 94 ساله که هنوز به بازی در فیلم‌ها ادامه می‌دهد، یک اسکار افتخاری برای بازی در گستره‌ای گوناگون  از فیلم‌‌ها از "خوب، بد و زشت" در دهه 1960 تا فیلم امسال "وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد" دریافت کرد. ایستوود که در فیلم "خوب، بد و زشت" نقش‌آفرینی کرده بود، والاس را بازیگر بزرگ و دوستی خوب خواند.

مورخ سینما و حافظ آثار سینمایی،‌کوین برانلوف که کتابش با نام "The Parade's Gone By" در سال 1968 به ثبت عصر صامت سینما پرداخت، نیز یک اسکار افتخاری گرفت.

کد خبر 120736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز