همشهری آنلاین: نیروهای اتحادیه المحاکم الاسلامیه سومالی پنجشنبه 28 دسامبر (7 دی) موگادیشو را ترک کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام پس از نزدیک شدن نیرو‌های دولت سومالی که تحت حمایت اتیوپی هستند، به منظور جلوگیری از خونریزی انجام گرفت. عبدالرحمان دیناری، سخنگوی دولت موقت سومالی روز پنج شنبه 28 دسامبر (7 دی) اعلام کرد؛ نیروهای آنها ظرف چندساعت آینده موگادیشو پایتخت سومالی را تصرف خواهند کرد.

وی گفت: نیروهای دولت موقت در مبادی ورودی شهر قرار دارند. شیخ شریف شیخ احمد، رئیس اتحادیه المحاکم الاسلامیه نیز در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که به نیروهایش دستور خروج از موگادیشو را به منظور جلوگیری از خونریزی و بروز هرج و مرج داده و در حال حاضر هیچ یک از نیروهای آنها در شهر حضور ندارند.
وی در عین حال تاکید کرد که اتحادیه المحاکم الاسلامیه نیروهای اتیوپی را از سومالی بیرون خواهند کرد.

ساکنان جنوب موگادیشو گفتند، شاهد خروج کاروان نیروهای اتحادیه المحاکم الاسلامیه از جنوب شهر به سمت بندر کیسمائو بودند. این در حالی است که چهارشنبه نیروهای دولتی شهرهای جوهر و بلد را به تصرف خود در آورده بودند. اتحادیه المحاکم الاسلامیه در واکنش به پیشروی‌های نیرو‌های دولت موقت خروج از این شهرها را عقب نشینی تاکتیکی عنوان کرده‌اند

همچنین شاهدان عینی از غارت پایگاه ها و ساختمان های مربوط به اتحادیه محاکم اسلامی و کشته شدن چهار نفر در جریان تیراندازی های چهارشنبه شب خبر می دهند.

شورای امنیت سازمان ملل در جلسه صبح روز چهارشنبه خود به دلیل مخالفت آمریکا و انگلیس نتوانست بیانیه‌ای برای پایان جنگ و خروج نیروهای اتیوپی از سومالی صادر کند.

موضع ایران

سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنشی رسمی نسبت به تحولات اخیر سومالی گفت: جمهوری اسلامی ایران از درگیری‌های جاری در سومالی ابراز تاسف کرده و بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه تاکید و خواستار توقف سریع تمامی عملیات جنگی و بازگشت طرفین کشمکش بر سر میز مذاکره است.

سید محمد علی حسینی با ارزیابی رخدادهای جاری گفت: ما بر این باوریم که گسترش درگیری‌ها در سومالی هیچ دستاوردی برای اطراف درگیر نداشته و تنها باعث رنج مردم منطقه و مردم سومالی که علاوه بر بلایای طبیعی، بیش از 15 سال است که از فقدان یک دولت کارآمد رنج می‌برند خواهد شد.

کد خبر 12063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز