جمعه ۲۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بحران وبا در هائیتی روز پنج‌شنبه 11 نوامبر با افزایش مجدد تعداد تلفات و بروز سه مورد مرگ و میر دیگر در پورتوپرنس، پایتخت پرازدحام این کشور،عمیق تر شد و نگرانی‌ها در مورد اینکه همه‌گیری وبا ممکن است در اردوگاه‌های غیربهداشتی پر از بازماندگان زلزله به طور ناگهانی شیوع پیدا کند،‌ افزایش یافت.

Haiti

به گزارش خبرگزاری فرانسه وزارت بهداشت هائیتی اعلام کرد تا به حال 724 نفر به علت وبا، بیماری بسیار مسری منتقل‌شونده از راه آب، فوت کرده‌اند و شمار موارد عفونت در این کشور از 11000 مورد گذشته است.

این شیوع وبا که اولین شیوع این بیماری در بیش از 50 سال گذشته در هائیتی است،‌ در رده رودخانه آرتی‌بونیته در میانه ماه اکتبر بروز کرد و در ابتدا به نظر می‌رسد که محدود به نقاط شمالی و مرکزی این کشور باقی بماند.

مسئله نگران‌کننده دیگر سه مورد جدید مرگ و میر در پورتوپرنس، پایتخت هائیتی، اولین موارد مرگ و میز ناشی از بیماری در این شهر در روز سه‌شنبه است.

ایو لمبرت، رئیس بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان اصلی عمومی در مرکز شهر پورتوپرنس گفت: "اگر موارد وبا همچنان افزایش یابد، ما به سرعت در مقابل ناتوان خواهیم شد."

اغلب حدود 1.3 میلیون نفر از اهالی هائیتی که اردوگاه‌های آوارگان زندگی می‌‌کنند، در شهرهای چادری در اطراف پایتخت هستند و وبا می‌تواند به سرعت در شرایط غیربهداشتی که در ان منابع آب برای پختن و شستشو مشترک است،‌ شیوع پیدا کند.

مقامات هائئیتی هشدار داده‌اند که در صورتی که وبا در پایتخت این کشور گسترش یابد، که زلزله ماه ژانویه اغلب آن را تخریب کرد و بیش از 250000 را کشت،‌ مصائب مردم ابعادی جدیدی پیدا می‌کند.

کد خبر 120482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز