همشهری آنلاین: ایران بر این باور است که با تلاش منسجم و جمعی ضمن گسترش روح همبستگی گروهی می‌توان زمینه را برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای با هدف تامین رفاه و پیشرفت برای کشورهای عضو و نهایتا تشکیل «اتحادیه آسیایی» فراهم کرد.

به گزارش ایلنا، منوچهر متکی در مراسم افتتاحیه نهمین اجلاس وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی آسیایی، آسیا را جایگاه مهمی در اقتصاد دنیا دانست و گفت: آسیا عرصه‌ای برای تولید کالاهای موردنیاز جهان و نیز بازار بزرگی برای کالاها و خدمات دیگر مناطق دنیا به‌شمار می‌رود. آسیا 40 درصد تجارت جهانی و بیش از 50 درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را در اختیار دارد. به علاوه، این قاره بزرگ‌ترین تامین‌کننده انرژی جهان محسوب می‌‌شود؛‌ اگرچه کشورهای این قاره دارای فرهنگ، زبان و نژادهای مختلف هستند ولی از اشتراکات تاریخی زیادی برخوردارند.

وزیر خارجه با بیان اینکه در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قدرت کشورهای آسیای، همکاری و هم‌گرایی اقتصادی در آسیا به یک موضوع مهم و دامنه‌دار تبدیل شده است، اظهار داشت: نهادها و ترتیبات منطقه‌ای و زیر منطقه‌ای بسیار در آسیا پا به عرصه وجود گذاشته و فعالیت‌های متنوعی را در دستور کار خود قرار داده و همکاری و هم‌گرایی اقتصادی به مهم‌ترین دستور کار آنها تبدیل شده است، به‌رغم وجود چنین پتانسیل و توانمندی در سطح آسیا، ملل آسیایی از منافع این نوع از همکاری‌ها کاملا منتفع نشده‌اند.

وی ادامه داد: صاحب‌نظران معتقدند هزاره جدید متعلق به آسیا است و کشورهای این قاره از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی سهم به‌سزائی در ساختار جهانی را به‌خود اختصاص می‌دهند، لذا آسیا باید نقش مهمی هم در تحولات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی ایفا کند. چنین نقشی باید در تمامی ساختارهای جهانی و بین‌المللی ظهور یافته و برجسته شود.

متکی گفت: کشورهای آسیایی در وضعیت فعلی اقتصادی جهان که رکود و بحران به مهم‌ترین دغدغه‌ در سطح بین‌الملی تبدیل شده است، باید در ساختار تصمیم‌گیری موسسات تجاری، مالی و پولی بین‌المللی نیز نقش کلیدی ایفا کنند. بحران اخیر اقتصاد جهانی که از سال 2008 شروع شده و دامن‌گیر کشورهای مختلف به‌خصوص در حال توسعه شده ناکارآمدی سیستم موجود مالی و پولی را بیشتر از پیش آشکار کرد.

وزیر امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی با 31 عضو را در حقیقت بزرگ‌ترین نهاد منطقه‌ای دانست و گفت: این مجمع نزدیک به 16 درصد اعضای سازمان ملل متحد را گرد هم آورده است. اعضای مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی با بیش از 9 تریلیون دلار حجم تجارت خارجی با دنیا، بیش از 22 تریلیون تولید ناخالص داخلی از توانمندی بسیار بالایی در تبدیل آسیا از یک قاره به یک بلوک تاثیرگذار در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است. چنین حجم گسترده‌ای از تجارت خارجی کشورهای آسیایی عمدتا با دیگر مناطق و قاره‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته وی، تجربه اخیر نشان داد که آسیا در مقابل از آسیب‌پذیری کمتری برخوردار بوده و به همین دلیل توجه قدرت‌های اقتصادی بزرگ به این قاره و به‌ویژه تجارت و بازار این منطقه معطوف شده است.

متکی بهره جستن از چنین فرصت‌هایی را مستلزم تقویت بیش از پیش ساز و کارهای تجاری و همکاری‌های اقتصادی در این قاره از طریق مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی عنوان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند از چنین جمعی در جهت پیشبرد هم‌گرائی در آسیا و حرکت به سمت تقویت پیوندهای آسیایی می‌توان بهره جست تا با تجمیع توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها، قاره آسیا را به یک بازیگر واحد و تاثیرگذار در معادلات منطقه‌ای و جهانی مبدل کرد.

وی افزود: متاسفانه روند همکاری‌های بین اعضا بطئی و اجرای پروژه‌های پیشنهادی کشورهای عضو به کندی و با مشکلاتی مواجه است. بدون تردید تجارت یکی از زمینه‌های مناسب همکاری است که از بدو تاسیس، تاکنون مجمع نتوانسته است به‌خوبی از فرصت‌ها و پتانسیل‌های این بخش بهره‌مند شود و باید گفت‌وگوی جدی در این زمینه داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان، انرژی را از دیگر حوزه‌های مدنظر گفت‌وگوی همکاری آسیایی دانست و خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این بخش، به‌واسطه برخورداری از منابع عظیم انرژی می‌تواند بخش عمده نیاز نفت و گاز کشورهای آسیایی را تامین کند. در حال حاضر کشور ما با برخی از کشورهای عضو ACD همچون هند، پاکستان، مالزی، تایلند، اندونزی و چین همکاری انرژی به‌ویژه در زمینه پروژه‌های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز داشته است و آماده تعمیم این همکاری‌ها به دیگر اعضاء در چارچوب گفت‌وگوی همکاری آسیایی می‌باشیم.

متکی، فرهنگ را شالوده و بنیان تفکر و تفاهم انسانی دانست و ادامه داد: فرهنگ بستر به‌وجود آمدن و یا توسعه تمدن‌ها بوده و هست. آسیا را مهد تمدن و فرهنگ جهانی نامیده‌اند و به همین جهت در تمامی اعصار و دوران‌های تاریخی، آسیا از نقش بسیار مهمی در تمدن بشری برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: آسیا قاره‌ای کهن با تعداد بیشماری از فرهنگ‌ها و سنن مختلف است که مردمانش توانسته‌اند در طول تاریخ به صورت مسالمت‌آمیز و سازنده در کنار هم زندگی کنند. جمهوری اسلامی ایران به نقش مهم همکاری‌های فرهنگی واقف بوده و در پیشبرد همکاری‌های فرهنگی در قالب مجمع «همکاری گفت‌وگوی آسیایی» از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد تقویت همکاری‌ها و تسریع در اجرای پروژه‌های تعریف شده مستلزم تلاش جدی و پیگیری مداوم کشورهای عضو است.

وی همچنین از برقراری نشست HLSF از سوی جمهوری اسلامی در ظرف ماه‌های آینده خبر داد.

متکی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که با تلاش منسجم و جمعی ضمن گسترش روح همبستگی گروهی می‌توان زمینه را برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای با هدف تامین رفاه و پیشرفت برای کشورهای عضو و نهایتا تشکیل «اتحادیه آسیایی» فراهم کرد. با کوشش هماهنگ و سازماندهی مجدد در برنامه‌ها و نیز تعیین اولویت‌ها، شاهد ظهور مجمعی قوی در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌الملل خواهیم بود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران که از سپتامبر 2010 ریاست مجمع را به عهده گرفته آمادگی خود را جهت تقویت آن، تجدید ساختار و گسترش همکاری‌ها بین اعضا اعلام می‌دارد و از هیچ تلاشی برای تقویت مجمع و ارتقاء سطح همکاری‌های آن دریغ نخواهد کرد و تسهیلات لازم را جهت اجرای سریع و موفق برنامه‌ها فراهم می‌کند.

 

کد خبر 120321
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز