یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران ایتالیایی در بررسیهای خود نشان دادند که نوشیدن یک فنجان قهوه پس از ناهار می تواند خطر دیابت را کاهش دهد.

coffee

محققان موسسه ملی تحقیقات غذایی با انجام تحقیقاتی بر روی مکانیزم عملکرد قهوه در پیشگیری از دیابت کشف کردند که «فنول های» موجود در قهوه مکانیزمی شبیه به برخی از داروهای ضد دیابت دارند و می توانند سطح گلیسیمی خون را کاهش دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات متعدد گذشته تائید می کردند که مصرف مداوم قهوه معمولی یا بدون کافئین می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود اما تاکنون مکانیزیمی که از طریق آن قهوه در پیشگیری از دیابت دخالت می کند واضح نبود.
اکنون این محققان نشان دادند افرادی که به طور مرتب پس از ناهار یک فنجان قهوه می نوشند احتمال کمتری دارد که به دیابت مبتلا شوند.
به گفته این دانشمندان، ترکیبات فنولیکی حاضر در قهوه از جمله اسید کلروژنتیک، اسید فرولیک و اسید کافئیک می توانند موجب توقف برخی آنزیمهای مرتبط با هضم کربوهیدارتها شود درحالی که کافئین هیچ فعالیت بازدارنده ای در مقابل این آنزیمها نشان نمی دهد.
ترکیبات فنولیکی قهوه می توانند پسماندهای محل فعالیت این آنزیمها را که مسئول هیدرولیز اولیگوساکارید (یک نوع پلیمر ساکاریدی) هستند مسدود کنند. به این ترتیب سطح گلیسیمی خون در سطح پایین باقی بمانند.

 

کد خبر 120136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز