همشهری آنلاین: سه پردیس تاریخی 'عمارت مسعودیه' در تهران، 'خانه عامری ها' در کاشان و 'کاروانسرای وکیل' در کرمان روز شنبه در مراسمی با حضور 'حمیدبقایی' رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بهره بردار بخش خصوصی واگذار شد.

عمارت مسعودیه، خانه عامری‌ها و کاروانسرای وکیل به بخش خصوصی واگذار شد

به گزارش ایرنا، این اماکن از بناهای تاریخی ایران هستند که بنا به گفته مسوولان میراث فرهنگی به دلیل هزینه های زیاد مرمتی و حفاظتی و بمنظور بهره اقتصادی مناسب تر، به بخش خصوصی واگذار شده اند.

در مراسم واگذاری این سه بنای تاریخی، مدیر صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی- فرهنگی سازمان میراث فرهنگی درمورد روند واگذاری این اماکن گفت: طبق مصوبه هیات وزیران و در چارچوب آیین نامه معاملات دولتی و آیین نامه معاملات صندوق احیا سه بنای عمارت مسعودیه، مجموعه عامری ها و کاروانسرای وکیل به 'شرکت عظام' به نمایندگی از بخش خصوصی واگذار شد.

'مجید زائری' افزود: روند واگذاری این بناها به اینگونه صورت گرفت که آگهی مزایده شماره 15 واگذاری این بنا در 3 نوبت فراخوان در روزنامه های سراسری جام جم و ایران به چاپ رسید.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون مزایده با گواهی کافی بودن اسناد مزایده، نشر آگهی فراخوان، کامل بودن مدارک و ارزیابی پیشنهادات رسیده بر اساس ماده 21 آیین نامه معاملات صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، شرکت عظام را با پیشنهادهای قیمت اعلام شده و با تاکید بر پیشنهاد کمیته فنی بازرگانی بعنوان برنده مزایده در مورد هر 3 بنا اعلام کرد.

زائری گفت: در قراردادی که با این شرکت منعقد می شود، حداکثر دوران مرمت بناها 3 سال و دوره بازگشت سرمایه و استهلاک آنها 7 سال پس از پایان مرمت باشد عنوان شده است.

وی صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی که بازوی اجرایی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در پیاده سازی اهداف کلان احیای بناها و واگذاری آنها به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: این صندوق سعی دارد با واگذاری بناها، بخش خصوصی را در جریان سرمایه‌گذاری در حوزه بناهای تاریخی تشویق، هدایت، حمایت و نظارت کند.

مدیر صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی-فرهنگی افزود: این صندوق مطابق با بند 'ز' ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران به عنوان متولی احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از مهرماه 1385 تاسیس یافت.

زائری با بیان اینکه این ماده، فرصت بسیار مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذاران فراروی متولیان بناها و آثار تاریخی قرار داده است، افزود: ماده 4 اساسنامه صندوق احیا نیز این صندوق را موظف ساخته است تا با تشویق، هدایت و حمایت از فعالیت‌های قانونی سرمایه‌گذاران و با تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره‌برداری، وظیفه اعطای تسهیلات حمایتی به بهره برداران را نیز برعهده گیرد.

وی ادامه داد: بازگشت سرمایه و حضور سرمایه‌گذاران در حوزه بناهای تاریخی به نوعی از سوی دولت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با دو ماده 114 قانون برنامه چهارم و 4 اساسنامه صندوق تضمین شده است.

زائری با بیان اینکه با توجه به کثرت آثار تاریخی و فرهنگی برای احیا و بازگرداندن مواریث فرهنگی به بطن جامعه، راهی جز ورود بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی وجود ندارد، افزود: در نمونه‌های جهانی نیز این مساله به اثبات رسیده است و صنایع مرتبط با گردشگری به عنوان الگوی توسعه پایدار اقتصاد با به خدمت گرفتن اماکن تاریخی و تعیین کاربری گردشگری آن‌ها نقش موثری را در احیا و بهبود فرآیند مدیریت نگهداری بناهای تاریخی ایفا کرده‌اند.

مدیر صندوق حفظ و بهره بردای از اماکن تاریخی یادآور شد که، میراث فرهنگی می تواند در شکوفایی اقتصاد و صنعت نقش موثری را ایفا کند و توانایی ایجاد ارزش های اقتصادی کوتاه مدت را نیز دارد.

زائری گفت: با حفظ میراث فرهنگی و ایجاد آثار مختلف به عنوان سرمایه فرهنگی آینده، می‌توان سرمایه‌های خارجی را جذب کرد که این سرمایه‌ها و درآمدها تبدیل به منابعی برای بازتولیدی‌ شود که در آینده میراث ما خواهد بود.

در پایان این مراسم که با حضور 'حمید بقایی' رییس سازمان میراث فرهنگی و مدیران کل میراث فرهنگی استان های کشور برگزار شد، قرارداد واگذاری این 3 مکان به امضای 'مسعود علویان صدر' معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی بعنوان ناظر، 'مجید زائری' مدیر صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی به عنوان کارفرما و 'علی اسلامی' مدیر شرکت عظام بعنوان سرمایه گذار رسید.

کد خبر 120068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز