شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

محمدعلی توحید: انتخابات در آمریکا به‌دلیل نقش بازار در کاهش محبوبیت اوباما که به تسلط حزب جمهوریخواه بر مجالس آمریکا منجر شده از اهمیت خاصی برخوردار است.

فورد

 برخی شاید تصور کنند که وی حمایت رای‌دهندگان آمریکایی را به‌دلیل محقق‌نشدن شعارهایش در انتخابات از دست داده است اما به‌نظر می‌رسد که مسائل اقتصادی به‌ویژه گرانی هزینه زندگی و بیکاری مهم‌ترین عاملی است که بر رفتار رای‌دهندگان تأثیر گذاشته و موجب شده تا حزب دمکرات موقعیت خود را از دست بدهد.

یک نظر سنجی مؤسسه گالوپ، نشان می‌دهد که 43درصد از 3هزار شرکت‌کننده در نظر سنجی، شرایط اقتصادی را بزرگ‌ترین نگرانی خود در انتخابات آمریکا می‌دانند. مسائل اقتصادی و کاهش رفاه عمومی از مهم‌ترین دلایل شکست دمکرات‌هاست. مردم در هر نقطه از جهان تحت‌تأثیر نیازهای روزمره خود و میزان رضایتی که از روند بازار در رفاه خویش حس می‌کنند به آرامش فکری و درونی می‌رسند و این مسئله در تصمیم‌های اجتماعی آنان مؤثر است.

شرایط اقتصادی آمریکا در پایان دوران ریاست‌جمهوری بوش به‌شدت نگران‌کننده بود، این شرایط با هزینه‌هایی که باراک اوباما بر بودجه‌های عمومی دولت آمریکا گذاشته است بیشتر شده و به هزینه‌های قبلی افزوده است. معضل دیگر این است که هزینه‌های دولت دمکرات شغل ایجاد نکرده و تصمیمات دولت اوباما برای ایجاد اشتغال بسیار دیر اتخاذ شد.

همین معضل نگرانی‌ طبقه متوسط آمریکا را افزایش داده است. چشم‌انداز سیاست‌های دولت اوباما برای آسایش و رفاه طبقه متوسط آمریکا نگران‌کننده است. این در حالی است که مانند همه جوامع طبقه متوسط در آمریکا در انتخابات تعیین‌کننده است. براساس نظرسنجی‌ انجام شده، حدود یک چهارم (23درصد) از شرکت‌کنندگان می‌گویند که به عقیده آنان، نظام خدمات درمانی مهم‌ترین مسئله است، درحالی که 18 درصد می‌گویند آنان بیشتر نگران بزرگی و قدرت دولت فدرال هستند و مسائلی نظیر جنگ در افغانستان و مهاجرت‌های غیرقانونی، در رده‌های بالای نگرانی‌های رأی دهندگان قرار ندارد.

شاید به همین دلیل همه تبلیغات 2حزب رقیب بیشتر بر بهبود اقتصاد و کمک به قشر متوسط آمریکاییان متمرکز شده است. جمهوریخواهان می‌گویند طرح محرک‌‌های اقتصادی دولت اوباما، کمک مالی دولت به بانک‌ها و اصلاح جدید نظام خدمات درمانی آمریکا به کسری بودجه دولت فدرال و عقب نگه داشته شدن بهبود اقتصادی این کشور منجر شده است، اما دمکرات‌ها، جمهوریخواهان را متهم می‌‌کنند که حامی همان سیاست‌های دولت جورج بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا هستند. دمکرات‌‌ها می‌گویند آن سیاست‌ها که به سود ثروتمندان بود به وخامت اوضاع اقتصادی منجر شد.

در نهایت این اقتصاد و شرایط اقتصادی بود که سرنوشت انتخابات را تعیین کرد. افزایش و یا کاهش رفاه عمومی که با شاخص آمار در گرانی و یا ارزانی، کمبود و فراوانی حس می‌شود سیاست‌های اوباما را تغییر داد.

کد خبر 120018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز