سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: سرانجام انتخابات میان دوره‌ای کنگره‌ آمریکا آغاز شد و میلیون‌ها نفر از مردم این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند.

اوباما

انتخاباتی که بسیاری آن را آزمونی مهم برای تعیین آینده سیاسی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور می‌دانند.هر چند در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی از چند روز پیش مردم می‌توانستند از طریق پست یا با مراجعه به مراکز انتخاباتی رای بدهند اما به‌طور رسمی رای‌گیری صبح روز گذشته در سواحل شرقی آمریکا آغاز شد و ساعت 6بعدازظهر به وقت محلی(صبح امروز به وقت ایران) به پایان رسید.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در این انتخابات که به خاطر برگزاری آن در نیمه دوره 4ساله‌ ریاست‌جمهوری، میان ‌دوره‌ای نام دارد به احتمال زیاد حزب جمهوریخواه اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را به دست می‌آورد و بار دیگر به قدرت باز می‌گردد.
در سال 2004 مردم آمریکا که از وضع جنگ عراق ناراضی بودند، پای صندوق‌های رای، جورج بوش و حزب جمهوریخواه را تنبیه کردند و اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنا به دمکرات‌ها رسید.

در آن زمان نانسی پلوسی و هری رید که تا آن روز رهبری اقلیت دمکرات در دو مجلس نمایندگان و سنا را در دست داشتند در مقابل دوربین خبرنگاران جشن پیروزی دمکرات‌ها را برگزار کردند و به ریاست این دو مجلس رسیدند. اکنون پس از 4 سال اما ورق برگشته است و این‌بار به نظر می‌رسد با عملکرد بد دولت اوباما و وضعیت نامناسب اقتصادی این کشور مردم می‌خواهند دمکرات‌ها را مجازات کنند.

در این انتخابات تمامی 435 کرسی مجلس نمایندگان به رای گذاشته می‌شود. در حال حاضر دمکرات‌ها با در دست‌داشتن 255 کرسی در مقابل 178کرسی جمهوریخواهان اکثریت این مجلس را در اختیار دارند.

آخرین نظرسنجی‌ها ‌ نشان می‌دهد که جمهوریخواهان باسوار شدن بر موج نارضایتی مردم آمریکا از عملکرد دولت اوباما خواهند توانست در این انتخابات به راحتی اکثریت ( 218کرسی) مجلس نمایندگان را به دست بیاورند بنابراین جمهوریخواهان خواهند توانست 224کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند.

علاوه بر این یک سوم کرسی‌های مجلس سنا (37کرسی) هم در این انتخابات به‌ رأی گذاشته می‌شود. دمکرات‌ها اکنون در مجلس سنا 59 کرسی از مجموع 100 کرسی اکثریت را در اختیار دارند و بعید است که جمهوریخواهان در این مجلس بتوانند قدرت را از دمکرات‌ها بربایند.

در این مجلس هر یک از احزاب برای در اختیار داشتن اکثریت مطلق نیاز به 60 کرسی دارند. هر چند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جمهوریخواهان خواهند توانست کرسی‌های خود را افزایش دهند اما دمکرات‌ها به احتمال زیاد با اختلاف یک یا 2 کرسی همچنان اکثریت را در اختیار خواهند داشت.

در این انتخابات همچنین فرمانداران 37 ایالت و اعضای مجلس ایالتی 46 ایالت از مجموع 50 ایالت آمریکا تعیین می‌شوند.کمتر از 2 سال پیش دمکرات‌ها با رسیدن اوباما به پست ریاست‌جمهوری در جشن بزرگ‌ترین پیروزی سیاسی 4 دهه اخیر خود غرق بودند اما اکنون آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت اوباما به طرز چشمگیری کاهش یافته به‌طوری که حدود ۵۴درصد مردم از عملکرد دولت او راضی نیستند.

نارضایتی از عملکرد دولت و ادامه مشکلات اقتصادی، رقم بالای بیکاری که نزدیک به 10درصد است و بی‌اعتمادی حدود نیمی از مردم به اصلاحات بیمه‌های درمانی از علت‌های اصلی کاهش مقبولیت باراک اوباما و دمکرات‌ها به حساب می‌آید.
پیش‌بینی شکست سنگین برای دمکرات‌ها باعث شد که باراک اوباما و مقام‌های ارشد حزب دمکرات تمام تلاش خود را حداقل برای کمرنگ کردن ناکامی‌شان در این انتخابات انجام دهند.

نبرد تبلیغاتی این دو حزب با هزینه‌‌ای هنگفت (نزدیک به 2میلیارد دلار) تا روز دوشنبه ادامه داشت و دو طرف دست به هر کاری برای پیروزی خود زدند. اوباما هر چند روز دوشنبه به حوزه‌های انتخاباتی سفر نکرد و در کاخ سفید ماند اما روز یکشنبه به ایالت اوهایو رفت تا مردم را به رای دادن دوباره به نامزدهای دمکرات تشویق کند.

اوباما با این حال روز دوشنبه در یک برنامه پربیننده تلویزیونی و یک گفت‌وگوی رادیویی شرکت کرد تا بار دیگر از قدرت نطق خود برای جمع کردن آرای مردم مانند 2 سال پیش استفاده کند. میشل اوباما همسر وی اما به نوادا در غرب آمریکا سفر کرد که مردم این ایالت را به رای دادن به سناتور هری رید، رهبر فعلی اکثریت دمکرات در سنا، تشویق کند.

هری رید رقابت سختی در برابر شارون آنگل، کاندیدای محافظه‌کار حزب جمهوریخواه دارد و براساس آخرین نظرسنجی‌ها، به احتمال زیاد در برابر او شکست خواهد خورد. شارون آنگل، کاندیدای محبوب تی‌پارتی (جنبش چای) به حساب می‌آید که احتمالا خواهد توانست با پیروزی خود به‌طور کلی عضویت هری رید را در مجلس سنا منتفی کند.

این در حالی است که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان هم به احتمال زیاد پستش را به جان بینر، رهبر حزب اقلیت در مجلس نمایندگان و نماینده جمهوریخواه از ایالت اوهایو خواهد داد.بازی سیاست در آمریکا به‌طور سنتی در زمین 2 تیم جمهوریخواه و دمکرات جریان داشته است اما از حدود یک سال و‌نیم پیش تی‌پارتی به یک وزنه در معادلات سیاسی این کشور تبدیل شده است.

جمهوریخواهان از نیرو و انرژی حامیان این جنبش اعتراضی که از مشکلات اقتصادی آمریکا و عملکرد بد دولت اوباما برای گسترش خود استفاده کرده‌اند بهره‌مند هستند. بسیاری وضع اقتصادی نامطلوب آمریکا را مهم‌ترین عامل نارضایتی مردم از نامزدهای حزب حاکم آمریکا می‌دانند.

سارا پیلین، معاون معرفی شده از سوی جان مک‌کین، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 یکی از چهره‌های مشهور این جنبش و به نوعی سخنگوی غیررسمی آنها به حساب می‌آید.

او در جریان مبارزات انتخاباتی از تضعیف دمکرات‌ها و پیش‌بینی شکست این حزب در انتخابات میان دوره‌ای به‌عنوان مقدمه‌ برکناری باراک اوباما در انتخابات آینده نام برد. به‌نظر می‌رسد با اعلام نتایج انتخابات دوران سختی در انتظار اوباما و دولتش در 2سال آینده خواهد بود و او برای باقی ماندن در کاخ سفید برای دومین دوره متوالی نبرد بسیار سختی را در پیش خواهد داشت.

کد خبر 119810

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز