همشهری آنلاین: رئیس سازمان وظیفه عمومی از تفویض اختیارات به ادارات وظیفه عمومی استان‌ها و شهرستان‌های کشور خبر داد و گفت: این امر به معنای تغییر قوانین نیست، بلکه این تسهیلات در چهارچوب قوانین گذشته تنها برای تسهیل و تسریع در رسیدگی‌ها، تفویض شده است

سربازی

سردار سیدحمید صدرالسادات در حاشیه ملاقات مردمی که در محل سازمان وظیفه عمومی ناجا برگزار شده بود در جمع خبرنگاران، با تاکیدبراینکه، درحال حاضر مقررات جدیدی در خصوص نظام وظیفه صادر نشده و قوانین گذشته نیز تغییر نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه چند روز اخیر شاهد بودیم که برخی از رسانه‌ها جهت جذابیت خبری از عناوینی مانند مقررات جدید سازمان وظیفه عمومی، استفاده کرده‌اند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، یادآور شد: البته جهت برخی از رسیدگی‌ها، تسهیلات و اختیاراتی به استان‌ها درخصوص نحوه رسیدگی سازمان وظیفه عمومی به درخواست مشمولان، تفویض شده است که این به معنای تغییر قوانین نیست بلکه این تسهیلات در چهارچوب قوانین گذشته تنها برای تسهیل و تسریع در رسیدگی‌ها، اعلام شده است.

وی افزود: به عنوان مثال، در خصوص نحوه صدور مجوز خروج از کشور برای شرکت در سفرهای علمی و یا صدور معافیت تحصیلی، در گذشته تمامی اختیارات برعهده سازمان وظیفه عمومی تهران بود اما هم اکنون، این اختیارات به استان‌ها نیز واگذار شده است.

سردار صدرالسادات در خصوص، ارایه تسهیلات برای رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی و معافیت کفالت مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور، به خبرنگاران، گفت: مشمولان مقیم خارج از کشور که درخواست کفالت پدر مورد نیاز مراقبت و یا خود مشمول به دلیل بیماری، درخواست معافیت پزشکی دارند، براساس مقررات، لازم است که فرد بیمار به داخل کشور آمده تا پس از انجام معاینات در بیمارستان‌های کشور، شورای پزشکی نظر تخصصی خود را اعلام برای معافیت یا عدم معافیت اعلام کند.

وی یادآور شد: به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه این عزیزان، براساس هماهنگی‌های انجام شده سازمان وظیفه عمومی با وزارت امور خارجه، قرار شد تا در هفت کشور جهان که عبارتند از: انگلیس، امریکا، کانادا، استرالیا، سوئد، آلمان و امارات متحده عربی، پزشکانی با عنوان پزشک معین انتخاب و مراحل تشخیص اولیه توسط آنها انجام و مدارک پس از تایید توسط آنان به کشور ارسال شود تا دیگر نیازی به تردد مشمولان و یا خانواده آنان به کشور نباشد.

این مقام انتظامی در بخشی دیگری از سخنان خود به برنامه ملاقات مردمی اشاره کرد و اظهار داشت: روزهای دوشنبه هر هفته، پاسخگوی درخواست‌ها و نیازهای مشمولان و خانواده‌های آنان به صورت مکاتبه‌ای ، تلفنی و حضوری در سازمان وظیفه عمومی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، صدرالسادات از هموطنان خواست برای مشکلات خود در خصوص نظام وظیفه، قبل از مراجعه به سازمان وظیفه عمومی تهران، به ادارات وظیفه عمومی در استان و یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند تا دیگر نیازی به تردد آنها به سازمان وظیفه عمومی تهران نباشد تا در این صورت در وقت و هزینه آنها صرفه جویی شود.

وی بر آشنایی جوانان به قوانین و مقررات نظام وظیفه تاکید و خاطرنشان کرد: عدم اطلاع از این قوانین، منجر می‌شود تا برخی از مشمولان با تاخیر اعزام و یا جزء غایبین محسوب شوند که در این صورت، از اعطای بسیاری از امتیازات از جمله، خروج از کشور و یا معافیت کفالت، برخوردار نمی‌شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، یادآور شد: هموطنان، جهت اطلاع از این قوانین و مقررات می‌توانند کتابی تحت عنوان، «قوانین و مقررات وظیفه عمومی» را تهیه و مطالعه و به سایت پلیس بخش نظام وظیفه، مراجعه کنند، همچنین اخذ و مطالعه دفترچه راهنما از مراکز پلیس 10+ و یا تماس با شماره تلفن: 73941739 ، پاسخگوی بسیاری از سئوالات آنان می‌باشد.

سردار صدرالسادات همچنین ممنوعیت بکارگیری و استخدام مشمولان غایب را مورد تاکید قرار داد و افزود: استخدام مشمولان به طور کلی در وزارتخانه‌ها و موسسات وابسته به دولت و در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و موسسات خصوصی بدون داشتن معافیت دائم، ممنوع است و براساس قانون، به مجازات محکوم می‌شوند.

وی در پایان، از شناسایی و انهدام 7 باند جعل که اقدام به کلاهبرداری از مشمولان می‌کردند خبر داد و افزود: در این خصوص 35 نفر نیز دستگیر شدند.

کد خبر 119757
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز