گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: متولد 10 آبان 1303 در جنوبی‌ترین نقطه‌ تهران هستم. از همان زمان دوست داشتم مردم را بخندانم. محال است کسی غم نداشته باشد. اما خنده بر هر درد بی‌درمان دواست.

مرتضی احمدی

مردی که دوست دارد همه را بخنداند، در بزرگداشت خودش که همزمان با تولد 86 سالگی‌اش بود، از آن روزها گفت: تنها ضربی‌خوان این مملکتم. ضربی‌هایم مردم را شاد می‌کند. با آدم‌های عنق که سگرمه‌هایشان درهم است، کاری ندارم. آنچه علی حاتمی از جنوب تهران یاد گرفته بود به‌خوبی در اختیار ما گذاشت. او با اینکه از من جوان‌تر بود به‌خوبی با فرهنگ جنوب تهران آشنایی داشت.

تقدیر از مرتضی احمدی، بازیگر قدیمی تئاتر، تلویزیون و سینما همزمان با رونمایی آلبوم موسیقی «صدای طهرون» یکشنبه شب در تالار وحدت به همت مرکز موسیقی بتهوون و بنیاد رودکی برپا شد.مرتضی احمدی برای خیلی از بینندگان خالق شخصیت «ستون‌زاده» در سریال «آرایشگاه زیبا» است. به همین دلیل است که مرضیه برومند، کارگردان این سریال سخنرانی خودش را در این مراسم افتخار بزرگی دانست و این بازیگر را نقل و نبات مجلس دانست.

به گفته احمدی او قطعاتی را جمع‌آوری کرده تا از بین نرود؛ قطعات ضربی که او برای نخستین بار در دهه 20 آنها را در تئاتر خواند و در اوایل 40 هم کمی آواز را چاشنی ضربی‌خوانی کرد. در سال‌های 44 - 45 تلاش کرد که به‌دنبال احیای تئاتر روحوضی باشد؛ تلاشی که در سال 1380 بعد از دوندگی‌های بسیار با انتشار کتاب «کهنه‌های همیشه نو» به سرانجام رسید؛ کتابی که جلد دوم‌ آن نیز ‌آماده است.

به‌دلیل همین تلاش‌های این هنرمند است که مرضیه برومند او را تبلور فرهنگ فولکلور ایران‌زمین دانست و در ادامه گفت: او انسانی متواضع، صادق و بافرهنگ است که هیچگاه غیر از ادب، متانت و تواضع چیز دیگری از او ندیده‌ایم. مرتضی احمدی جامع هنر است و در این سن و سال هنوز به‌دنبال فولکلور و فرهنگ عامه ایران‌زمین می‌گردد. امیدوارم بتوانیم از دانسته‌های ایشان استفاده لازم را ببریم.

حسین علیزاده، آهنگساز هم که در این مراسم حضور داشت او را یادآور هویت اصیل ایرانی دانست. او نخواست احمدی را استاد بخواند چرا که به‌نظر این آهنگساز این عناوین امروز دیگر اصالتی ندارد. این هنرمند در ادامه گفت: کارهایی که او انجام داده این اجازه را به ما می‌دهد که وقتی نام او را می‌بریم گویی از هفت هنر سخن می‌گوییم.

او هم به شادی‌بخشی شخصیت مرتضی احمدی اشاره کرد و یادآور این نکته شد که با شنیدن نامش دل همه شاد می‌شود. او در ادامه به فعالیت‌های احمدی برای گردآوری فرهنگ تهران اشاره کرد: شهر تهران که شهری مهاجرنشین است، باید با چراغ‌قوه دنبال فرهنگ آن بگردیم اما وقتی زنگ در خانه‌ مرتضی احمدی را می‌زنیم چیزهای بسیاری از فرهنگ تهران پیدا می‌کنیم، یادمان می‌آید که مردم ما بسیار شاد بوده‌اند و با موسیقی رابطه‌ای تنگاتنگ داشته‌اند.

شاید به‌خاطر تدوین کتاب «فرهنگ برو بچه‌های تهرون» باشد که علیزاده نام احمدی را یادآور هویت اصیل ایرانی دانست. جمشید مشایخی که 10 سال از این هنرمند کوچک‌تر است در این مراسم از آن روزگاری گفت که احمدی تئاتر کار می‌کرده و او محصل بوده. او این شب را شب خنده و عشق دانست و اعلام کرد: هنرمندان، عاشق مردم‌ هستند و دوست دارند ملت همیشه شاد باشند.

مرتضی احمدی، در این مراسم از عشقش به تهران قدیم گفت، تهرانی که دیگر تهران نیست. به‌دلیل همین عشق است که او و دست‌اندرکاران، دیناری برای این کار نگرفته‌اند. همچنین بهزاد فراهانی به خاطرات و تلاش‌های احمدی در اوایل انقلاب اشاره کرد؛ سال‌هایی که ممکن بود آرشیو رادیو آسیب ببیند اما او از آن آرشیو نگهداری کرد. فراهانی، مرتضی احمدی را اسطوره سینما و تئاتر خواند.

به گفته بابک چمن‌آرا، از بهار سال گذشته براساس صحبت‌های ناشر این کار با مرتضی احمدی، تصمیم گرفته شده که قطعات ضربی‌خوانی ضبط و آرشیو شود. از آنجایی که این قطعات فولکلور ایران است تصمیم بر آن شد که برای مجوز آن اقدام شود تا از این طریق فرهنگ تهران حفظ شود و نهایتا 12 قطعه از ارشاد مجوز گرفت. ناشر این کار از حاضران خواست که نه سی‌دی‌ها را کپی و نه دانلود کنند تا از این راه هنر ایران حمایت شود.

کد خبر 119701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز