جمعه ۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

چهارشنبه شب، در لحظاتی که اکثر روزنامه‌های سیاسی صفحات شان را بسته بودند و روزنامه‌های ورزشی هم آخرین دقایق کاری شان را پشت سر می‌گذاشتند، نامه استعفای افشین قطبی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

قطبی

سرمربی تیم ملی در موضع‌گیری غیرمنتظره‌اش اعلام کرد که بعد از جام ملت‌های آسیا پستش را ترک می‌کند.
زمان انتشار این نامه به روزنامه‌های ورزشی اجازه نداد که به نقد آن بپردازند. صبح دیروز هم قبل از اینکه روزنامه‌های شنبه منتشر شده باشد، قطبی با حضور در تلویزیون درباره دلایل کناره گیری‌اش صحبت کرد.

افشای این خبر که فدراسیون از حالا به‌دنبال یک سرمربی جدید برای بعد از جام ملت‌های آسیاست، قطعا تاثیر زیادی در تصمیم قطبی داشته ولی او اشاره‌ای به این موضوع نکرد و بیشتر از ناراحتی‌اش بابت انتقادات گفت: « من هیچ وقت با وطنم خداحافظی نخواهم کرد اما احساس کردم در آستانه جام ملت‌های آسیا باید حاشیه‌ها و فشارهایی را که روی تیم بود کم کنیم. ما یک صندلی در تیم ملی داریم که همه به‌دنبالش هستند و فکر کردم با اعلام این مسئله که پس از جام ملت‌ها روی این صندلی نخواهم بود، شاید فشارها به تیم کم شود.

دلیل دیگر این بود که بازیکنانم بتوانند بدون استرس و فشار کار کنند چرا که همین مسائل در مورد سرمربیگری تیم ملی فشار زیادی را برای بازیکنان به‌وجود می‌آورد. سومین دلیلم نیز شخصی است؛ چرا که همیشه دوست داشته‌ام در زندگی‌ام تجربه‌های جدید ‌ داشته باشم و فکر می‌کنم پس از جام ملت‌های آسیا این فرصتی است که در جای دیگری فعالیت فوتبالی‌ام را ادامه دهم و جای دیگری را برای رشدم انتخاب کنم.»

قطبی در واکنش به تردیدهایی که پس از انتشار نامه‌اش به‌وجود آمده اضافه کرد:« این یک مسئله جدی است. این فیلم هندی نیست. من نمی‌خواهم یک داستان در این مورد درست کنم. من سعی کرده‌ام همیشه با این اصول زندگی کنم. این تصمیم برای من خیلی سخت بود چون من عاشق ایران هستم.

برخی به من می‌گویند که من خارجی هستم. وقتی منافع‌شان به خطر می‌افتد، می‌گویند باید مربی خارجی بیاوریم‌ درحالی‌که من ایرانی هستم. وقتی در آمریکا زندگی می‌کردم من را ایرانی می‌دانستند؛ حالا که به وطن خودم آمده‌ام خیلی از کارشناسان و همکاران خودم، من را ایرانی نمی‌شناسند و این من را دل‌شکسته می‌کند.

مشکلی که در ورزش داریم، این است که همدیگر را قبول نداریم. وقتی خودمان، خودمان را قبول نداشته باشیم، چطور باید توقع داشته باشیم خارجی‌ها ما را قبول داشته باشند؟ ما باید با احترام به یکدیگر به سمت پیشرفت حرکت کنیم.»او در دفاع از عملکرد تیم ملی در سال‌جاری گفت: شما ببینید در همین سال 2010، ما 14 بازی ملی کردیم که 13 بازی خارج از خانه بوده و 9 پیروزی به همراه داشته‌ایم. 12 بازی بدون باخت داشته‌ایم. ما در ایتالیا با لاتزیو بازی کردیم.

همه آن موقع به ما انتقاد کردند اما همین تیم لاتزیو اکنون در صدر جدول ایتالیاست و ما بازی بی‌نظیری با این تیم انجام دادیم که یک بر یک شد‌. ما رفتیم به ارمنستان و با این تیم بازی کردیم و همه ما را مسخره کردند درحالی‌که همین تیم ارمنستان اکنون اسلواکی را شکست داده و بازی‌های خوبی در اروپا داشته است.

در مورد بازی با برزیل هم درحالی‌که برخی کارشناسان اعلام کردند این فقط نامی از برزیل بود، باید به بازیکنان این تیم اشاره کنم. بازیکنانی مانند پاتو، آلوز و نیلمار از بازیکنان بزرگ و گران قیمت دنیا هستند و ما با بازی‌ای که با آنها انجام داده‌ایم نشان دادیم که چندان فاصله‌ای نداریم.

وی ادامه داد: « من همیشه از انتقادهای فنی استقبال کرده‌ام ولی کارشناسی‌های تلویزیونی هیچگاه نمی‌تواند صحیح باشد و من احساس می‌کنم ما در کارشناسی‌هایمان بیشتر دیدگاه‌های شخصی را داخل می‌کنیم. متأسفانه ورزش ما به‌گونه‌ای است که با یک پیروزی و یک شکست فضایش تغییر می‌کند.»

در شرایطی که استعفا در فرهنگ فوتبال ایران مرسوم نیست، قطبی با این حرکت راه را برای حرکت بعدی فدراسیون باز گذاشته است. حالا توپ در زمین فدراسیون فوتبال است که برای پیدا کردن یک سرمربی بزرگ خارجی 2ماه فرصت دارد. از سوی دیگر تیم بعدی قطبی هم تبدیل به معمای جدیدی شده است.

کد خبر 119417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز