همشهری آنلاین: افشین قطبی با بیان اینکه دل او را آنها که وی را ایرانی نمی‌دانند شکته‌اند،علت اصلی استعفایش از سرمربی‌گری تیم ملی پس از جام ملت‌های آسیا را ایجاد فضای آرام و دوری حاشیه‌ها از تیم ملی عنوان کرد.

افشین قطبی

به گزارش ایسنا، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در حالی که چهارشنبه شب طی نامه‌ای اعلام کرد که پس از جام ملت‌های آسیا در تیم ملی ایران فعالیت نخواهد کرد، در توضیح علت این تصمیمش گفت: من چند دلیل برای انجام این کار داشتم. اول باید بگویم که من هیچ وقت با وطنم خداحافظی نخواهم کرد چرا که اینجا جایی است که به دنیا آمده‌ام و خانواده‌ام در آن است و تا پایان عمرم نیز به وطنم خدمت می‌کنم اما احساس کردم در آستانه جام ملت‌های آسیا باید حاشیه‌ها و فشارهایی را که روی تیم بود کم کنیم. ما یک صندلی در تیم ملی داریم که همه به دنبالش هستند و فکر کردم با اعلام این مساله که پس از جام ملت‌ها بر روی این صندلی نخواهم بود، شاید فشارها به تیم کم شود. دلیل دیگر این بود که بازیکنانم بتوانند بدون استرس و فشار کار کنند چرا که همین مسائل در مورد سرمربی‌گری تیم ملی فشار زیادی را برای بازیکنان به وجود می‌آورد. سومین دلیلم نیز شخصی است. چرا که همیشه دوست داشتم در زندگی‌ام تجربه‌های جدید را داشته باشم و فکر می‌کنم پس از جام ملت‌های آسیا این فرصتی است که در جای دیگری فعالیت فوتبالی‌ام را ادامه دهم و جای دیگری را برای رشدم انتخاب کنم.

 افشین قطبی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا می‌خواهید با قهرمانی، تیم ملی را ترک کنید؟ و یا این به دلیل ایجاد کردن یک فضای جدید است، یادآور شد: این یک مساله جدی است. این فیلم هندی نیست. من نمی‌خواهم یک داستان در این مورد درست کنم. من سعی کرده‌ام همیشه با این اصول زندگی کنم. در این چند سال هم سعی کرده‌ام با اصولی مانند عشق به میهن، عشق به فوتبال و عشق به کارم به جلو حرکت کنم. این تصمیم برای من خیلی سخت بود چون من عاشق ایران هستم. برخی به من می‌گویند که من خارجی هستم. وقتی منافع‌شان به خطر می‌افتد، می‌گویند باید مربی خارجی بیاوریم. در حالی که من ایرانی هستم. وقتی در آمریکا زندگی می‌کردم من را ایرانی می‌دانستند. در کره که بودم معلوم نبود آمریکایی هستم یا ایرانی اما حالا که به وطن خودم آمده‌ام خیلی از کارشناسان و همکاران خودم، من را ایرانی نمی‌شناسند و این من را دل‌شکسته می‌کند. ما یک مشکلی که در ورزش داریم، این است که همدیگر را قبول نداریم. وقتی خودمان، خودمان را قبول نداشته باشیم، چطور باید توقع داشته باشیم خارجی‌ها ما را قبول داشته باشند. ما باید با احترام به یکدیگر به سمت پیشرفت حرکت کنیم.

 وی در ادامه با تقدیر از همه ایرانیان علاقه‌مند به تیم ملی فوتبال ادامه داد: از روزی که کارم را در پرسپولیس و تیم ملی شروع کردم، هر موقع دل‌شکسته و ناراحت بودم،‌ ابراز علاقه یک ایرانی در خیابان که احساسات و انگیزه درونی‌اش را به من انتقال می‌داد، باعث می‌شد انرژی مثبتی بگیرم. من ایمان دارم که پس از 40 سال می‌توانیم در جام ملت‌های آسیا قهرمان شویم. ما با این هدف به رقابت‌ها می‌رویم و در این راه به کمک مردم و مسوولان نیاز داریم. باید از سعیدلو تشکر کنم که لطف زیادی به ما داشته و در جریان همه مشکلات ما هست. ما با کمک او و مسوولان فدراسیون فوتبال می‌توانیم به نتایج خوب برسیم. مهم‌تر از افشین قطبی این است که ما در جام ملت‌ها قهرمان شویم. من هم در باقی مانده فعالیت حرفه‌ای‌ام به عنوان مربی، می‌توانم در جای دیگری فعالیت کنم.

 قطبی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چرا اکنون که دو ماه به جام ملت‌های آسیا باقی مانده، این بیانیه را صادر کردید، گفت: من واقعا احساس می‌کردم تیم ملی در این دو ماه به آرامش نیاز دارد. برای همین هم بود که اعلام کردم پس از جام ملت‌ها از تیم ملی خواهم رفت تا فشار رسانه‌ها به جای دیگری منتقل شود. من همیشه در مورد کارهای مهمی که می‌خواستم انجام دهم، مشورت می‌کردم. در این مورد هم مشورت کردم. اما شما ببینید در همین سال 2010، ما چهارده بازی ملی کردیم که سیزده بازی خارج از خانه بوده و 9 پیروزی به همراه داشته‌ایم. 12 بازی بدون باخت داشته‌ایم. ما در ایتالیا با لاتزیو بازی کردیم. همه آن موقع به ما انتقاد کردند اما همین تیم لاتزیو اکنون در صدر جدول ایتالیاست و ما یک بازی بی‌نظیری با این تیم انجام دادیم که نیمه اول یک بر یک شدیم. ما رفتیم به ارمنستان و با این تیم بازی کردیم و همه ما را مسخره کردند. در حالی که همین تیم ارمنستان اکنون اسلواکی را شکست داده و بازی‌های خوبی در اروپا داشته است. در مورد بازی با برزیل هم در حالی که برخی کارشناسان اعلام کردند این فقط نامی از برزیل بود، باید به بازیکنان این تیم اشاره کنم. بازیکنی مانند پاتو، آلوز و نیلمار از بازیکنان بزرگ و پرقیمت دنیا هستند و ما با بازی‌ای که با آن‌ها انجام داده‌ایم نشان دادیم که چندان فاصله‌ای نداریم. فقط باید کمی فرهنگ‌سازی کنیم و از تیم ملی حمایت کنیم و نگاهی ملی به بازی‌های تیم ملی داشته باشیم.

 وی ادامه داد: من همیشه از انتقادهای فنی استقبال کردم ولی اکنون پس از 21 سال که در فوتبال هستم و به صورت حرفه‌ای مربی‌گری می‌کنم، هیچ وقت به خودم اجازه نمی‌دهم که با دوستانم از تلویزیون بازی را تماشا کنم و بعد آن بازی را کارشناسی کنم چرا که کسی که در تلویزیون بازی را می‌بیند با کسی که در کنار زمین است، متفاوت است. کارشناسی‌های تلویزیونی هیچ گاه نمی‌تواند صحیح باشد و من احساس می‌کنم ما در کارشناسی‌هایمان بیشتر دیدگاه‌های شخصی را داخل می‌کنیم و این به ورزش ضرر می‌زند. این مساله باعث شده بازیکنان ما ترس زیادی از اشتباه داشته باشند، چون می‌دانند در صورت یک اشتباه، فشار بسیار زیادی از رسانه‌ها به آن‌ها وارد می‌شود. آن‌ها هنوز جوان هستند و تجربه زیادی ندارند. وقتی آن‌ها تجربه بازی با تیم‌های بزرگ دنیا را ندارند، چه توقعی داریم که برزیل را شکست دهند. متاسفانه ورزش ما به گونه‌ای است که با یک پیروزی و یک شکست فضایش تغییر می‌کند. من از رسانه‌ها خواهش می‌کنم بازیکنان جوان را حمایت کنند و نگاه ملی به تیم ملی داشته باشند.

 افشین قطبی در ادامه با اشاره به عملکرد خوب ذوب آهن در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا اظهار کرد: من از صمیم قلبم به ابراهیم‌زاده و ذوب آهن تبریک می‌گویم. آن‌ها افتخار ایران و اصفهان هستند. ما حتی چند بازیکن ملی در این تیم داشتیم که به خاطر حمایت از ذوب آهن، آن‌ها را به تیم ملی دعوت نکردیم چرا که باید تعامل خوبی بین باشگاه‌ها و تیم ملی باشد. از طرف دیگر من عقیده دارم یکی از ملاک‌های خوبی مربی‌گری، معلم بودن است و فکر می‌کنم ابراهیم‌زاده الگوی خوبی برای معلمی و مربی‌گری در فوتبال ایران است.

 سرمربی تیم ملی فوتبال در مورد جزئیات بازی با برزیل نیز ادامه داد: ما باید فاکتورهایی که در بازی با برزیل داشتیم، به صورت جدی بررسی کنیم. ما پس از چند بازی سنگین در رقابت‌های غرب آسیا به ابوظبی رفتیم و تیم، خسته بود. دوم اینکه برزیل با یک تیم جدید پس از شکستی که در جام جهانی داشت، آمده بود تا خودش را برای رقابت‌های آتی آماده کند، پس بنابراین تیم خوبی را مهیا کرده است و بازیکنان بسیار خوب و بزرگی دارد. همین تیم برزیل پیش از اینکه با ما بازی کند، به مصاف تیم ملی آمریکا رفت و در یک بازی خوب، در حالی که از دقیقه 60 به بعد آمریکا را تسلیم کرده بود، دو بر صفر این تیم را شکست داد. بعد از آن با تیم بارسلونا بازی کرد و در آن بازی نیز پیروز بود. بعد به مصاف ما آمد و در ادامه با اوکراین بازی کرد. ما در بازی با برزیل رقابت را خیلی خوب شروع کردیم. در 10 دقیقه اول یک گل صحیح زدیم که قبول نشد اما آن‌ها تا پیش از ضربه ایستگاهی آلوز هیچ موقعیتی بر روی دروازه ما نداشتند. اما وقتی آلوز با آن ضربه رویایی، به طاق دروازه ما زد، به دلیل اینکه بازیکنان ما تجربه بازی با تیم‌های بزرگ دنیا را ندارند، کمی تحت تاثیر قرار گرفتند و سازمان‌دهی تیم به هم ریخت. اما در ادامه ما موقعیت‌های خوبی را به ویژه در نیمه دوم داشتیم. من به این بازی تیمم افتخار می‌کنم و در حالی که می‌توانستیم بازی را ببندیم و دفاع کنیم، یک بازی خوب و هجومی را به نمایش گذاشتیم اما متاسفانه پس از این بازی خوب، وقتی ژاپن، آرژانتین را یک بر صفر شکست می‌دهد، رسانه‌های ما به این بازی می‌پردازند و ما را مورد انتقاد قرار می‌دهند، در حالی که توجه نمی‌کنند آرژانتین پس از 28 ساعت پرواز به ژاپن آمده و همه بازیکنانش را در اختیار نداشت. رسانه‌های ما آن قدر این بازی را پررنگ کردند که ما را تحت فشار قرار دهند اما همین ژاپن چند روز بعد به مصاف کره رفت و در همان ورزشگاهی که ما کره را یک بر صفر بردیم، با این تیم مساوی کرد اما راجع به این بازی دوم هیچ رسانه‌ای سخن نگفت. من می‌گویم باید تیم ملی را تقویت کنیم.

 افشین قطبی در ادامه صحبت‌هایش به بالا بودن میزان چربی بازیکنان ایرانی که دلیلی برای کاهش سرعت آن‌ها در مسابقه‌ها است، اشاره کرد و گفت: میانگین درصد چربی بازیکنان فوتبال در اروپا زیر 10 درصد است اما این میزان برای بازیکنان شاغل در لیگ برتر ایران بالای 14 درصد است. یکی از کارهای مهمی که در تیم ملی شروع کردیم، تلاش برای کاهش میزان چربی بازیکنان است. میزان چربی آن‌ها در اردوی اتریش بسیار بالا بود اما در بازی‌های غرب آسیا و دیدار با برزیل با تست‌های انجام شده به حدود 11 درصد رسیده بود که این میزان در جام ملت‌ها باید به زیر 10 درصد برسد. خوشحالم که بازیکنان از این طرح استقبال کردند چون نتیجه‌اش را خودشان در سرعت بازی‌شان می‌بینند.

 سرمربی تیم ملی درباره‌ی احتمال دعوت شدن شهاب گردان (دروازه‌بان تیم ذوب آهن) به تیم ملی گفت: ما هنوز تا حضور در جام ملت‌ها آن قدر فرصت داریم که بازیکنان جدیدی را به تیم ملی دعوت کنیم اما اسکلت اصلی تیم ایران ساخته شده و بعید می‌دانم بیشتر از سه چهار بازیکن جدید دعوت شوند. از آنجایی که شخصیت بازیکنان ملی‌پوش برای من اهمیت زیادی دارد، اتفاقاتی در اردوی اتریش بین گردان و تیم ملی افتاد که احساس کردم باید از اردوی تیم دور باشد اما او پس از این اتفاقات، تلفنی عذرخواهی و در مطبوعات هم از رفتارش اظهار پشیمانی کرد. با توجه به این که نظرات شخصی‌ام را در دعوت بازیکنان تیم ملی اعمال نمی‌کنم، پیش‌بینی می‌کنم او که یکی از بهترین دروازه‌بانان ایران است، به تیم ملی دعوت شود.

 وی درباره‌ تعاملش با مربیان ایرانی گفت: من هیچ مشکلی با مربیان ایرانی ندارم و حتی معتقدم حلقه‌های فوتبالی ما باید به هم نزدیک‌تر شود و همه ما در جایگاه‌هایی که هستیم به یکدیگر احترام بگذاریم. من با مربیانی چون امیر قلعه‌نویی، محمد مایلی کهن، مجید جلالی، منصور ابراهیم‌زاده و... ارتباط داشته‌ام و پنجشنبه هم جلسه خوبی را با مربی پرتغالی صنعت نفت آبادان برگزار کردم.

 قطبی درباره‌ تیم پرسپولیس و علی دایی نیز اظهار نظر کرد و گفت: پرسپولیس و هوادارانش همیشه در قلب من جایگاه عزیزی دارند و هر کسی که سرمربی این تیم باشد، برای من قابل احترام است. من همیشه درباره‌ علی دایی با احترام حرف زده‌ام. به یاد دارم حضور او در تیم بایرن مونیخ و فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل منچستریونایتد که وقتی اقدام به گرم کردن کرد، به عنوان یک ایرانی افتخار کردم. اگر چیزی به فوتبال ایران نیاوردم، اما می‌خواهم یک کاری را از خودم به یادگار بگذارم تا ماندگار شود و آن هم احترام گذاشتن به همدیگر است. ما باید حرمت‌های هم را حفظ کنیم. امثال علی دایی افتخار فوتبال ایران هستند، چه ببازند و چه ببرند. فرهنگ ورزش ما باید تغییر کند.

 وی تاکید کرد: معتقدم آدم‌های بزرگ برای بزرگ‌تر شدن، نیاز نیست که آدم‌های کوچک کنار خود را کوچک‌تر کنند بلکه می‌توانند با بزرگ‌تر کردن افراد کنارشان، خودشان هم بزرگ‌تر شوند.

 سرمربی تیم ملی همچنین در رابطه با تیم امید و سرمربی این تیم نیز گفت: غلامحسین پیروانی از مربیان خوب فوتبال ایران است و معتقدم با بهترین بازیکنان همراه با تیم امید به بازی‌های آسیایی گوانگجو خواهد رفت. به موفقیت این تیم در رقابت‌های آسیایی امید زیادی دارم. این مربی با تجربه‌ای که دارد می‌تواند بهترین بازیکنان ایران را در این تیم به کار گیرد اما باید توجه داشته باشیم که در فرهنگ فوتبال ما متاسفانه برخی بازی‌های ملی آن قدر بزرگ می‌شوند که آبروی انسان‌های بزرگ در گروی نتایج این بازی‌هاست. باید قبول کنیم که بازی‌های گوانگ‌جو برای خیلی از کشورها مهم نیست و نسبت به آن دیدگاه سازندگی دارند. این وضعیت می‌تواند برای فوتبال ما هم وجود داشته باشد.

کد خبر 119389
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز