همشهری آنلاین: لیبرمن سناتور آمریکایی گفت: ما بازیگر اصلی در منطقه خلیج فارس خواهیم بود تا ضمن تامین منافع اقتصادی، برقراری امنیت را هم در منطقه برقرار کنیم.

ایران و آمریکا

گزارش واحد مرکزی خبر حاکیست، این سناتور آمریکایی که در سخنان خود دولت‌های عرب را بر علیه ایران تحریک می‌کرد، گفت: کشورهای منطقه باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش کنند و مقابله کاخ سفید با برنامه هسته‌ای ایران هم با هدف حمایت از کشورهای منطقه است.

آمریکا اخیرا بزرگترین قرارداد تسلیحاتی خود را به ارزش 60 میلیارد دلار به عربستان تحمیل کرد. این قرارداد باید به تائید کنگره برسد.

دکتر الند رئیس مرکز مطالعات ایندیپندنت در واشنگتن پس از امضای این قرارداد گفت: قرارداد تسلیحاتی آمریکا و عربستان سعودی با رضایت کامل رژیم صهیونیستی نهایی شد و یکی از اهداف آن هم ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در آمریکاست که البته با معرفی کردن ایران بعنوان تهدید محقق می‌شود.

به نوشته امروز روزنامه الایام چاپ بحرین‌، جوزف لیبرمن در سخنرانی خود در موسسه بین‌المللی پژوهش‌های راهبردی بحرین،‌ خاطر نشان کرد: ‌علت استمرار حضور ما در منطقه این است که هرگونه تحول در آن، ‌مستقیما بر مصالح اقتصادی و امنیتی آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

لیبرمن حفظ موازنه قوای امنیتی و نظامی در منطقه را از سیاست‌های امریکا برشمرد و با اشاره به بیانیه کارتر رئیس جمهوری اسبق آمریکا که بیش از سی سال قبل آنرا منتشر کرد، افزود: بر اساس این بیانیه ( نه قرارداد بین‌المللی) ‌هرگونه حمله به این منطقه،‌ تجاوز به منافع امریکا محسوب می‌شود و آمریکا برای مداخله نظامی درنگ نخواهد کرد!

وی افزود:‌ تقریبا بعد از گذشت ده سال از انتشار این بیانیه نیز که واقعه حمله عراق به کویت رخ داد ‌این مساله منجر به مداخله نظامی آمریکا شد.

این سناتور آمریکایی افزود: این منطقه اکنون با خطر‌برنامه هسته‌ای ایران روبروست و اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند ما بر اساس وظیفه دفاع از کشورهای منطقه مجبوریم به گزینه نظامی متوسل شویم.

کد خبر 119364
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز