پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارگردان آلمانی ویم وندرس قصد دارد فیلمی درباره رسوایی سوء‌استفاده جنسی از کودکان در کلیسای رومن کاتولیک بسازد. او می‌گوید از سرپوش گذاشتن مقامات کلیسا که از خود پاپ شروع می‌شود،‌ بر این قضیه تکان خورده است.

wim wenders

به گزارش خبرگزاری فرانسه وندرس، که برنده جایزه‌های سینمایی متعدد بوده است و فیلم‌های پرفروشی مانند "پاریس، تگزاس" (1984) و "باشگاه اجتماعی بوئنا ویستا" -(1999) -برای یادبود موسیقی کوبا - را ساخته است، پاپ بندیکت شانزدهم، که او هم آلمانی است، را به خاطر متوقف نکردن "چرخه معیوب" سکوت در برابر رسوایی‌ها مقصر می‌داند.

وندرس درباره رسوایی‌های سوءاستفاده جنسی از کودکان بوسیله کشیشان که کلیسای کاتولیک را به لرزه در آورده است، گفت:‌"کلیسا به عنوان یک کلیت ‌که با پاپ شروع می‌شود، هنوز می‌خواهد مسائل را پنهان کند."

او افزود: "کلیساها برای مدتی بیش از حد طولانی اصرار داشتند که بهتر است در این مورد سخنی به میان نیاید. اما متجاوزان مستحق مجازاتند."

وندرس که در 10 سال گذشته رئیس آکادمی فیلم اروپا بوده است، حامی کارزاری در تلویزیون آلمان در ماه گذشته با هدف متقاعد کردن قربانیان کشیشان و سایر متجاوزان به سخن گفتن بود.

وندرس که برای راه‌اندازی طرحی با حمایت اتحادیه اروپا برای گنجاندن مطالعات فیلم اروپا در برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها روز چهارشنبه 27 اکتبر در بروکسل حضور داشت، گفت کلیسای کاتولیک "نباید به هیچ دلیلی مورد محافظت قرار گیرد."

او افزود،‌ گرایش واتیکان، "تنها محافظت از متجاوزان است."

وندرس 20 اول زندگیش را به عنوان یک کاتولیک گذراند، اما در بزرگسالی این آموزه را طرد کرد و به کلیسای پروتستان پرسبیتارین پیوست. کلیسای کاتولیک بلژیک به ظن فوی بدترین سابقه را از لحاظ رشته‌ای رسوایی‌های مربوط به سوء‌استفاده جنسی کودکان در کلیساهای کاتولیک دارد که کلیساهای آلمان و آمریکا را نیز دربر گرفته است و این کشور هنوز از افشای صدها مورد سو‌‌ءاستفاده جنسی از کودکان در کلیساهای کاتولیک از دهه 1950 به بعد، که از جمله در 13 مورد به خودکشی انجامیده بود، در شوک قرار دارد.

وندرس که برای کارزاری با حمایت دولت آلمان به مصاحبه با قربانیان و خواندن شهادت‌ها در این مورد پرداخته است، سخت مشغول تلاش بوده است تا افراد در سنین 40 و 50 را قانع کند که سکوت خود را بشکنند. این برنامه تا به حال بیش از 2500 نفر را برانگیخته است که قدم پیش گذارند و داستان‌های آزارنده قربانی‌شدن خود را بیان کنند.

وندرس تاکید کرد:‌ "اگر این قضایا مخفی نگهداشته شود، متجاوزان برنده می‌شوند. پنهانکاری در مورد این امور یک خصلت بسیار آلمانی است، شاید در بلژیک هم اینگونه باشد."

او گفت: "با چنین کلیسایی نمی‌توان احساس همدلی کرد. متجاوزان نباید به هیچ دلیلی محافظت شوند- این کار تنها شرارت را تشدید می‌کند."

وندرس که پیش از این گفته بود چگونه در زمان نوجوانی فکر کشیش‌شدن را در سر داشت، گفت: "در فکر هستم این ماجرا را سوژه یک فیلم کنم."

وندرس در بلژیک در پارلمان اروپا حضور یافته بود تا طرحش را برای جدا کردن کودکان اروپایی از به قول‌ او "فست‌ فودها یا غذاهای سریع" سینمای هالیوود و بازی‌های کامپیوتری و تشویق آنها به کشف دوباره "غذای آهسته" تشریح کند.

وندرس می‌گوید به عنوان یک آلمانی که در سال 1945 متولد شده است، فیلم‌های هم‌ردیفانش مانند کن لوچ از انگلیس و پدرو آلمودوار از اسپانیا بهترین راه نسل‌های آینده برای غلبه بر "نوعی حالت ملال" نسبت به اروپا و خلق "پیوندهای عاطفی" از دست رفته‌ای است که کشورهای اتحادیه اروپا به آن نیاز دارند.

او می‌گوید اروپا می‌تواند نیرویی حامی امور خیر فرهنگی در جهان باشد، و تغییر نگرش نسبت به کوبا را مثال می‌آورد.

اتحادیه اروپا فرآیندی را آغاز کرده است که می‌تواند به گشایش روابط با این جزیره تحت حکومت کمونیست‌ها تا پایان امسال منجر شود.

به گفته وندرس، کارگردان فیلم "بوئنا ویستا" درباره موسیقی کوبا چنین تغییری ایالت متحده را نیز وادار خواهد کرد "تحریم قدیمی و از کار افتاده‌اش" درباره کوبا را مورد تجدید نظر قرار دهد.

کد خبر 119345
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز