چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

آرش نهاوندی : محققان کانادایی می‌گویند در عروق افراد نوجوان بسیار چاق، علائمی مشابه با عروق افراد میانسال یافته‌اند.در تحقیقی که بر 63 نوجوان 13ساله انجام گرفته، علائمی مبنی بر سفت‌شدن آئورت که اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین شریان بدن محسوب می‌شود، مشاهده شده است.

نوجوان چاق

 محققان در این تحقیق با استفاده از اولتراسوند یا دستگاه مافوق صوت میزان نرمی یا سفتی عروق نوجوانان را اندازه‌گیری کردند.
به گزارش بی‌بی‌سی، با این حال پس از مقایسه نتایج این آزمایش با آزمایش نوجوانانی که دارای وزن طبیعی بودند، تفاوت زیادی آشکار شد و مشخص شد که عروق نوجوانان بسیار چاق با وجود سن کم تقریبا مانند عروق افراد میانسال سفت شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان بیمارستان بریتیش کلمبیای کانادا می‌گویند: سفت شدن عروق از علائم اولیه ابتلای افراد به عوارض قلبی است. یکی از اصلی‌ترین تغییرات ایجاد شده در اندام بیماران مبتلا به عوارض قلبی سفت‌شدن عروقی است که خون به قلب می‌رسانند.با افزایش رستوران‌های غذای فوری یا فست‌فود در سراسر جهان و افزایش تولید مواد خوراکی پرچرب، شیرین و دارای میزان بالای نمک طی 2دهه اخیر، میزان چاقی مفرط نیز میان نوجوانان که از مشتریان پروپا قرص این نوع محصولات خوراکی هستند دو برابر شده است. این امر نگرانی‌های عمده‌ای را در پزشکان پدید آورده است؛ آنان معتقدند با بالا رفتن میزان چاقی مفرط در میان نوجوانان، احتمال بروز سکته قلبی و ابتلای آنان به بیماری دیابت نیز به‌شدت افزایش یافته است.

از سوی دیگر نتایج تحقیقات انجام شده در گذشته نیز نشانگر آن است که عوامل خطرساز برای بیماری‌های قلبی مثل کلسترول و فشار خون بالا، در کودکان یا نوجوانان چاق نسبت به همسالان غیرچاق خود بیشتر دیده می‌شود. دیابت نوع 2 که سابق بر این در افراد بالغ دیده می‌شد امروزه در کودکان و نوجوانان‌ شیوع چشمگیری پیدا کرده است. ‌چاقی و اضافه‌وزن با به‌وجود آمدن دیابت نوع۲ رابطه‌ نزدیک دارد. ‌خطر چاقی و اضافه وزن بزرگسالی در کسانی‌که در کودکی یا نوجوانی اضافه وزن داشته‌اند ۲۵درصد بیشتر است. این خطر اگر پدر یا مادر فرد نیز دچار چاقی و اضافه وزن باشند بیشتر خواهد بود.

‌افراد چاق و دارای اضافه وزن در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بعضی از انواع سرطان خواهند بود. ‌یکی از اثرات مهم داشتن اضافه‌وزن در کودکان، کاهش اعتماد به نفس و گوشه‌گیری و بروز افسردگی در آنهاست چرا که آنها مانند همسالان خود نمی‌توانند در بازی‌های گروهی موفق باشند و حتی از سوی همسالان خود مورد تمسخر واقع می‌شوند. مسائل ژنتیک، سبک زندگی و چگونگی تغذیه، عوامل تعیین‌کننده وزن کودک هستند. نداشتن فعالیت بدنی کافی و الگوهای تغذیه‌ای نامناسب نقش اصلی در اضافه وزن کودک دارند. الگوی زندگی امروزی از فعالیت بدنی انسان بسیار کاسته است.

تلویزیون، کامپیوتر و بازی‌های ویدئویی، جایگزین بازی‌های کودکان و فعالیت بدنی آنها شده است. با توجه به افزایش پدیده مضر چاقی مفرط در میان کودکان و نوجوانان مراجعه به پزشکان و متخصصان تغذیه برای تعیین میزان اضافه وزن توصیه می‌شود. بی‌ام‌آی (BMI) یا شاخص توده بدنی که با اندازه‌گیری قد و وزن محاسبه می‌شود و با مقادیر جداول رشد با توجه به سن و جنس کودک مقایسه می‌شود، از جمله اصلی‌ترین معیارهای اندازه‌گیری میزان چاقی است که پزشکان در معاینات خود بر همین مبنا وزن کودکان و نوجوانان را می‌سنجند.

اما تنها آزمایش‌های پزشکی و نظارت بر خورد و خوراک کودکان و نوجوانان کفایت نمی‌کند، زیرا کودکان دارای اضافه‌وزن نیازمند حمایت‌های روانی خاصی از سوی والدینشان هستند. بر همین مبنا پزشکان توصیه‌های ویژه‌ای را خطاب به والدین مطرح کرده‌اند؛ باید فرزندانتان را از اینکه دوستشان می‌دارید و مورد پذیرش شما هستند، چه چاق باشند چه نباشند، مطمئن‌سازید. سعی کنید فرزند شما احساس تفاوت با دیگر فرزندانتان نکند. به‌جای آنکه مستقیما‌ روی اضافه‌وزن او متمرکز شوید به‌تدریج با تغییر الگوی غذایی و فعالیت بدنی، اضافه وزن او را اصلاح کنید. ‌سعی کنید مدل خوبی برای فرزندتان باشید. فرزندتان قبل از هر چیز به سبک زندگی شما نگاه می‌کند. اگر عادات غذایی سالم داشته باشید و اهل ورزش باشید فرزندتان نیز از شما یاد خواهد گرفت.

کد خبر 119281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز