گروه شهری: معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تشریح اقدامات شهرداری تهران در زمینه ساخت و تجهیز مساجد گفت: تا‌کنون همه مساجد و حوزه‌های علمیه در برابر آتش‌سوزی بیمه شده‌اند.

مسجد

محمد هادی ایازی با بیان اینکه مدیریت شهری کمک به مساجد را تکلیف می‌داند، عنوان کرد: یکی از توصیه‌های قرآنی و آموزه‌های دینی در اسلام اهتمام به احداث و تعمیر مساجد است. مسجد در اسلام فقط محل عبادت نیست و در این مکان به امور مسلمین نیز پرداخته می‌شود؛ در واقع مسجد خاستگاه حکومت و مدیریت دینی است. بنابراین متناسب با این کارکردهای مساجد، باید به تجهیز آنها اقدام کرد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری خود را در قبال مساجد شهر تهران به‌عنوان یک مدیریت کارآمد دینی موظف می‌داند، افزود: از این‌رو مدیریت شهری هرچه در توان دارد در احداث، تعمیر و تجهیز مساجد کمک می‌کند و براساس آمار مستند از سال 1384 تاکنون تعداد 2581 مسجد در مناطق 22گانه تهران از سوی شهرداری در 3بخش احداث، تعمیر و تجهیز مورد حمایت قرار گرفته است.

ایازی تصریح کرد: شهرداری از سال 85 تاکنون 12 باب مسجد احداث کرده که 35 باب مسجد دیگر نیز احداث خواهد کرد.
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری با اشاره به 950 مورد کمک به ساخت و احداث مساجد خاطرنشان کرد: در زمینه تعمیر، 730 مسجد در مناطق مختلف تعمیر موردی و یا اساسی شده است و مهم‌ترین کمک‌ها و تجهیز در زمینه ایمن‌سازی مساجد و جایگاه‌های مذهبی شهر تهران با نصب دستگاه‌های ویژه اطفای حریق برای 650 باب مسجد و اهدا و نصب 11800 عدد کپسول خاموش‌کننده با همکاری سازمان آتش‌نشانی و ارائه خدمات ایمنی شهرداری بوده است.

وی افزود: در زمینه حمایت‌های صورت گرفته در مورد ایمنی همه مساجد و حوزه‌های علمیه در برابر آتش سوزی بیمه شده‌اند.
معاون شهردار تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مورد نظافت مساجد و خدمات به نمازگزاران گفت: در این زمینه تقریبا 2‌هزار مسجد در تهران در مناطق 22گانه توسط شهرداری مفروش شده و یا از خدمات نظافت، شست و شوی فرش و غبار روبی برخوردار شده‌اند.

وی افزود: شهرداری در زمینه نورپردازی مساجد نیز اقدام کرده و نورپردازی مناسب مساجد توسط شهرداری‌های مناطق اجرا شده است که شهروندان شاهد تزئین و نورپردازی مساجد محلات خود هستند.ایازی خاطرنشان کرد: برپایی و آماده کردن 300 نمازخانه شهری در مراکز عمومی و خدماتی، ایجاد 316 نمازخانه در بوستان‌های بزرگ شهر و مجهز شدن به دستگاه پخش اذان از دیگر اقدامات انجام شده است و همچنین کیفیت این نمازخانه‌ها به‌گونه‌ای است که در 21 بوستان، نماز جماعت اقامه می‌شود.

وی افزود: علاوه بر اینها 311نمازخانه در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ایجاد و یا تجهیز شده‌اند که این موارد جدای از کمک به مساجد بوده است. ایازی خاطرنشان کرد: همچنین ساخت و تجهیز 483 حسینه، حوزه علمیه و یا دارالقرآن در مناطق 22گانه که مساحت زیربنای آنها بالغ بر 75 هزار متر مربع بوده است از دیگر اقدامات مدیریت شهری است تا فعالیت‌های خود را گسترش دهند. معاون شهردار تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مباحث فرهنگی مساجد گفت: به بیش از 600 مسجد با مساعدت‌های نقدی و غیرنقدی جهت امور فرهنگی تاکنون کمک شده است.

کد خبر 119256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز