دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

ندا نصیری: مقوله اضطراب و ترس از ریاضیات، چیزی است که با آغاز تحصیل معمولا در بیشتر خانواده‌ها به‌وجود می‌آید و به مرور زمان و با بالا رفتن از پله‌های تحصیل، در کودکان نیز بیشتر از حد انتظار می‌شود.

طرح - ریاضی

 جالب است بدانید که محققان معتقدند، کودکان به‌طور ذاتی ریاضی دان هستند و ریاضی را می‌فهمند. آنها در دنیای بازی‌های رنگارنگ مدام با منطق ریاضی سروکار دارند ولی با گذشت زمان و عدم‌تسلط کافی بر موضوعات ریاضی، کودکان دچار سردرگمی و سپس ترس از ریاضی می‌شوند. البته همین گروه از پژوهشگران باور دارند که عدم‌علاقه والدین و اضطراب‌شان نسبت به درس ریاضی و همچنین راهنمایی‌های نادرست‌‌شان به کودکان، موجب می‌شود که آنها نیز ناخودآگاه به ریاضی علاقه‌ای نشان ندهند.

این دسته از والدین که متأسفانه تعدادشان هم کم نیست، خاطرات بدی از این درس دارند و بخشی از مشکلات دوران تحصیلی آنها به همین درس برمی‌گردد. شیلا توبیاس، نویسنده کتاب چگونه بر اضطراب خود در درس ریاضی غلبه کنیم در مورد این افراد می‌گوید: این اشخاص، در هر سنی، هنگامی که می‌خواهند عملی ریاضی را انجام دهند (هرچند این عمل بسیار ساده و در حد جمع وتفریق باشد) هیجان زده شده و دست‌هایشان عرق می‌کند به‌ویژه وقتی با ارقام زیاد یا بزرگی سروکار دارند.

وی معتقد است، این افراد از ارتکاب اشتباه در مقابل دیگران وحشت دارند و دوست دارند همیشه کامل به‌نظر برسند و دیگران آنها را نفهم و نادان ندانند زیرا ، درست یا غلط، تسلط فرد بر ریاضی نمادی از هوش و نبوغ وی به حساب می‌آید. به‌طور کلی آنها اعتقاد دارند که درس ریاضی سرد و بی‌روح است و عامه مردم به آن نیازی ندارند و با این کار از یادگیری صحیح آن فرار کرده و این مسئله را به فرزند خود نیز منتقل می‌کنند. یکی از مواردی که سبب بروز این مسئله می‌شود این است که درس ریاضی بسیار قانونمند و در چهارچوب تدریس می‌شود و در زندگی واقعی نمودی ندارد.

دکتر جان پالوس معتقد است اگر جنبه‌های زندگی حقیقی در تدریس ریاضیات گنجانده شود، آنها بهتر با آن کنار آمده و آن را درک می‌کنند. وی مثال معروفی دارد که اگر دانش‌آموزان را مجبور می‌کردند که جای جمله‌سازی‌، شکل جملات را بکشند، مسلماً قریحه آنها در ادبیات و زبان مادری نیز از بین می‌رفت. البته در حالت کلی، سیستم آموزش ریاضی در مدارس توسط معلمان مسلط و مجرب نیز بسیار حائز اهمیت است. یک معلم خوب می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند که از مفاهیم ریاضی لذت برده و با انواع مثال‌ها و کاردستی‌ها و کاربرد، آن را بهتر درک کنند.

والدین پیگیر و خوب می‌توانند در زمینه درس ریاضی تعادل خوبی با معلم ریاضی فرزند خود برقرار و با کمک وی، پایه‌های آموزشی ریاضی را در وی تقویت و اضطراب از این درس را از او دور کنند. خوشبختانه امروزه به همت اساتید خوب و مطرح ریاضی، بازی‌های مختلفی برای آموزش بهتر ریاضیات طراحی شده که کتب آن نیز در کتابفروشی‌ها وجود دارد. بازی مار و پله، شطرنج، راز جنگل و... همه از بازی‌های جذابی است که کودک به‌صورت ناخودآگاه با ریاضیات درگیر می‌شود.

چند بازی ساده برای آموزش ابتدایی ریاضیات به کودکان:

• از فرزند خود بخواهید که در اتاق راه برود و اشکال مختلف هندسی را پیدا کند. برای پیدا کردن این اشکال بهتر است قبل از بازی، با او مروری بر شکل‌های هندسی داشته باشید.
• ظرفی را انتخاب کرده و از او بخواهید حدس بزند با چند لیوان آب، آن ظرف پر می‌شود و سپس آن را امتحان کند. پس از مدتی می‌بینید که فرزندتان چه تبحری در تخمین حجم‌های مختلف و اندازه‌های گوناگون پیدا می‌کند.
• اگر برای شام ساندویچ تهیه می‌کنید از او بخواهید که ساندویچ‌ها را به شکل‌های مختلف (مربع، مثلث، متوازی‌الاضلاع، ذوزنقه و...) برش دهد.
• از او بخواهید که با 5 چوب کبریت، 3شکل متنوع درست کند.
• از او بخواهید که وزن وسایل مختلف به‌ویژه خریدهای منزل مانند میوه، گوشت و... را تخمین بزند و سپس با ترازو اندازه بگیرد.
• از او بخواهید که حساب و کتاب پول توجیبی خود را داشته باشدو برای خرج کردن آنها برنامه‌ریزی کند (در یک کیف مخصوص).
• به بخش هواشناسی تلویزیون با یکدیگر گوش دهید و از او بخواهید اختلاف بین حداقل و حداکثر دمای شهرتان را حساب کند.

کد خبر 119141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز