شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۲
۰ نفر

احمد افشار: سریال تاریخی «مختارنامه» ششمین اثر قابل توجه هنری داوود میرباقری پس از مجموعه‌هایی همچون «امام علی(ع)» و «معصومیت از دست رفته» به‌شمار می‌آید.

تیتراژ هنری این سریال، با صدای شمشیر و پاشیدن خون به آسمان که تدبیری درست و معنادار است آغاز و با استفاده از خط معلی در نگارش آیه قرآن و عنوان مجموعه که تدبیری روشنفکرانه و جالب است ادامه می‌یابد. همچنین فیلمنامه، موسیقی، فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه و طراحی صحنه و لباس این سریال درخور توجه است.

ریشه‌های موسیقی «مختارنامه» به نوعی به ریشه‌های موسیقی سنتی برمی‌گردد. موسیقی کار، تم‌های مختلف دارد. در بخشی که بیشتر عاشورایی است، از این بخش استفاده می‌شود و بقیه نیز ریشه‌های عربی دارد و با فضاهای متفاوت، موسیقی متفاوت می‌شود.

میرباقری به‌عنوان کارگردانی که سبک و سیاقی کلاسیک را در کارهایش دنبال می‌کند، همیشه بر استفاده از بازیگران حرفه‌ای اعتقاد و اصرار دارد. به همین خاطر در این مجموعه از بازیگرانی چون فریبرز عرب‌نیا (در نقش مختار که 6 سال در این مجموعه نقش‌آفرینی کرده است)، گوهر خیراندیش، رضا رویگری، داوود رشیدی، مهدی فخیم‌زاده، محمدرضا شریفی‌نیا، امین زندگانی، رضا کیانیان، نسرین مقانلو، فرهاد اصلانی و... بهره برده است.

استفاده از «رسول جعفریان» به‌عنوان مشاور مذهبی و تاریخی و نام‌گذاری هر قسمت از سریال و اختصاص زمان مناسب برای تکرار آن از دیگر نقاط قوت «مختارنامه» است.در مورد بازیگران به‌نظر می‌رسد «فریبرز عرب‌نیا» بازی‌ قابل‌قبولی در این مجموعه داشته، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که حضور «فرهاد اصلانی» در نقش «عبیدالله بن زیاد» و «رضا کیانیان» در نقش حاکم مکه نقاط عطف بازیگری این سریال باشد. از آنجا که «مختار» از قبیله «کیسانیه» یعنی قبیله زیرکان و باهوشان بوده است.

مختار در این مجموعه شخصیتی دراماتیک دارد که بیننده علاقه‌مند به پیگیری تحولات زندگی اوست. شخصیت او نقاط ضعف و قوتی دارد که در طول یک روند دیدگاه‌های خود را اصلاح می‌کند. هرچند نقش مختار به‌عنوان سیاستمداری با درایت و جنگاوری ورزیده و علوی‌تبار و متعصب قابل توجه است، ولی دیگر شخصیت‌های منفی در سریال هم اشخاص پخمه و به‌درد نخور نیستند؛ اینها شخصیت‌هایی زیرک، مدیر و مدبر هستند و تحلیل و فکر و برنامه دارند و این در همه ابعاد می‌تواند راهگشا باشد.

مختار در زمان حرکت امام‌حسین(ع) به سمت کوفه، به جرم همکاری با مسلم بن عقیل و پناه دادن او در منزل خویش، توسط عبیدالله‌بن‌زیاد زندانی می‌شود و در روز عاشورا به‌دلیل زندانی‌بودن نمی‌تواند امام حسین(ع) و یاران او را همراهی کند اما پس‌از آزادی با متحد کردن شیعیان، علیه حکومت یزید قیام می‌کند و به خونخواهی امام حسین(ع) و شهدای کربلا، از قاتلان آنها انتقام می‌گیرد و آنها را از دم تیغ می‌گذراند و در کوفه یک حکومت شیعی انقلابی تشکیل می‌دهد.

استقبال خوب خانواده‌ها از این سریال و تأثیر اینگونه آثار مذهبی، دینی و تاریخی بر مخاطبان، نشان از آن دارد که تلاش شبانه روزی دست‌اندرکاران و عوامل ساخت سریال که 8 سال زمان برده بی‌نتیجه نبوده است.آنچه باید مورد اهتمام جدی متولیان فرهنگی کشور قرار بگیرد، عمل به رهنمود‌های مقام معظم رهبری است که همواره تأکید بر قدردانی از تلاش‌های فاخر و ارزشمند هنرمندان توانا دارند؛ همان‌گونه که ایشان در دیدار امسال خود نیز فرمودند: در پشت هر لحظه اینگونه آثار فاخر، دریایی از کار و تلاش و ابتکار و خلاقیت وجود دارد و باید واقعاً قدردان اینگونه کارها بود.

کد خبر 119003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز