همشهری آنلاین: یک پسر نوجوان 15 ساله اهل ویلز یک پیکار جهانی اینترنتی را بر ضد یک داروی قلابی "معجزه‌آسا" را با ارسال هشدارهایی در مورد آن بر روی شبکه اجتماعی توییتر برانگیخت.

TWEETER

به گزارش خبرگزاری فرانسه رایس مورگان، 15 ساله، که مبتلا به بیماری کرون (Chron's disease) است،‌ هنگام جستجو برای درمان‌های بیماری‌اش، که باعث التهاب و خونریزی مجرای گوارشی می‌شود، به ماده‌ای برخورد که محلول معدنی جادویی (MMS) نامیده می‌شد.

مورگان گفت: "هنگامی که روی یک فوروم حمایتی درباره بیماری کرون، که اول امسال در من تشخیص داده شد، جستجو می‌کردم،‌ به این دارو برخوردم."

جستجوی مورگان او را به وب‌سایتی هدایت کرد که خالق ظاهری این دارو در آن ادعا کرده بود که MMS "پاسخی برای درمان ایدز، هپاتیت A، B و C ، مالاریا، تبخال، سل، اغلب سرطان‌ها، و تعداد بسیار بیشتری از بدترین بیماری‌های نوع بشر است."

این وب‌سایت همچنین ادعا می‌کند که MMS بر روی بیش از 75000 نفر در آفریقا آزمایش شده است و هامبل شخصا بیش از 2000 نفر مبتلا به مالاریا را با این دارو معالجه کرده است.

مدتی بعد، مورگان ارجاعی به این دارو در وب‌سایت سازمان غذا و داروی آمریکا پیدا کرد.

این سازمان هشدار داده بود: "این فراورده، هنگامی مطابق دستور آن مصرف شود، باعث ایجاد یک رنگ‌بر صنعتی می‌شود که بیشتر از آنکه سلامتی فرد را بهبود بخشد، باعث آسیب جدی به فرد می‌شود."

سازمان استانداردهای غذایی انگلیس بعدها هشدار مشابهی درباره این فراورده را روی وب‌سایتش ارسال کرد که می‌گوید: "هنگامی که این دارو مطابق دستور خورده شود، می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شدید شود."

رایس شروع به فرستادن هشدارهایی درباره MMS روی صفحه توئیترش کرد، و یک شبه شمار افرادی که وب‌سایت او را دنبال می‌کردند از 150 نفر به 350 نفر رسید. او همچنین شروع به شکایت درباره دارو به سازمان استانداردهای تجاری بریتانیا کرد.

هشدارهای این بچه‌مدرسه‌ای اهل کاردیف از آن هنگام توجه نویسندگان علمی در رسانه‌های انگلیس را جلب کردند و هزاران نفر از خوانندگان آنها را دوباره توییت کردند.

هنگامی که از مورگان سوال شد، اگر اتقاقا به هامبل برخورد به او چه می‌گوید: "از او می‌خواهم که به کارهایی که می‌کند فکر کند و در مورد این فراورده هم به طور انتقادی فکر کند."

کد خبر 118778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز