سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: علی قمصری آهنگساز و نوازنده تار، سال ۱۳۶۲ در تهران متولد شد.

علی قمصری

موسیقی را با آموزش در هنرستان موسیقی شروع کرد او دوره‌ی راهنمایی و دبیرستان را در هنرستان عالی موسیقی گذرانده و در عین حال دیپلم رشته‌ی ریاضی فیزیک را هم کسب کرده و حتی در المپیادهای ریاضی و فیزیک هم شرکت داشته است. همزمان با ورود به دانشگاه برای پیگیری تحصیلات آکادمیک در رشته‌ی موسیقی، در ۱۸سالگی ارکستر بزرگی را به‌نام «سرمد» تأسیس کرده و در آن به‌عنوان سرپرست، آهنگساز و نوازنده مشغول به فعالیت شده است. قمصری در همین دوره موفق شده یک بار عنوان نخست جشنواره‌ی موسیقی جوان را هم از آن خود کند.

بعد از چند اجرای جسته و گریخته در چند تالار موسیقی تهران نخستین آلبومش را با عنوان «نقش خیال» در سال 84 با آواز همایون شجریان به بازار موسیقی عرضه کرد.

علی قمصری به‌همراه علیرضا قربانی و  کوارتت زهی ایرانی، آلبومی را به‌نام «سرو روان» منتشر کرد.

همچنین آلبومی از تکنوازی تار او به‌نام «شور پریشانی» توسط نشر «ماهور» منتشر شده که روشن‌گر قابلیت‌های بالای نوازندگی او، تکنیک، سرعت و قدرت زخمه‌هایش، و تسلط او بر ردیف موسیقی ایرانی‌ست.

 آلبوم «تنیده در خطوط موازی» از تکنوازی‌های دیگر اوست که به بازار موسیقی راه یافته است.
قمصری از سال 88 کنسرت آب ،نان،آواز را با همایون شجریان در قزوین و تهران به صحنه برد و آلبوم این کنسرت هم اوایل سال 89 به بازار موسیقی عرضه شد.

 اجرای او در برج میلاد با نوشته‌ای تحسین آمیز از سوی محمد رضا شجریان  روبرو شد.

او اواخر تابستان کنسرت برف‌خوانی را بر اساس شعری از اخوان ثالث و آواز محمد معتمدی در تالار وحدت اجرا کرد

قمصری تا کنون دو ابداع مشخص را به‌نام خود ثبت کرده است. یکی ساخت کمانچه‌باس یا بم‌کمان که نسبت به کمانچه‌ی معمولی صدای بم‌تر و ابعاد بزرگ‌تری دارد و برادرش، مصباح آن را می‌نوازد. و دیگری تشکیل کوارتت زهی شامل دو کمانچه، یک کمانچه‌آلتو و یک کمانچه‌باس که در کاخ نیاوران کنسرتی را به همراه سهراب پورناظری و آواز علیرضا قربانی به‌روی صحنه برد.

کد خبر 118760
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز