یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز جذب اساتید با قواعد و ضوابط خاصی صورت می گیرد فلذا در این بین ملاک تنها سطح علمی استاد نیست

دانشگاه استاد تدریس

‌مدیرکل فرهنگی وزارت علوم  در گفت‌و گو با ایلنا با بیان این خبر وجود 3 هزار نشریه دانشجویی را یکی از مظاهر فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها دانست و گفت: اگر برخی سیاسیون به دنبال التهاب آفرینی در دانشگاه هستند به آنها اعلام می‌کنیم نخواهیم گذاشت دانشگاه به پیاده نظام تبدیل شده و بازیچه احزاب سیاسی شود. این نقشه تا چند ماه آینده تکمیل می‌شود.

جلیل دارا با اشاره به ایجاد بستر و لوازم اجرایی این نقشه توسط وزارت علوم، از به کارگیری بیش از هزار نفر از اساتید حوزه و دانشگاه جهت تدوین آن خبر داد و گفت: عملیاتی کردن این نقشه، نیازمند همکاری نهادها، سازمان ها و وزارت خانه های دیگر است.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم ادامه داد: نقشه جامع علمی مواردی کلی از اهداف نظام آموزشی و دانش اندوزی در ایران تا موارد جزئی نظیر کاربردی کردن رشته های تحصیلی را شامل می شود.

دارا با اشاره به وجود حلقه مفقوده برای ارتباط بین دانشگاه و جامعه خاطرنشان کرد: در تدوین این نقشه تلاش شده تا خلاء‌های موجود در ارتباط تنگاتنگ میان دانشگاه با جامعه و صنعت پر شود.

وی با تاکید بر لزوم تغییر برخی ساختارها در دانشگاه‌ها در پی اجرای این طرح اظهار داشت: ضمانت اجرایی این حرکت عظیم، وزارت علوم است.

مدیر کل فرهنگی وزارت علوم تغییر محتوای علوم انسانی در راستای اسلامی کردن دانشگاه‌ها را نیازمند همکاری دانشگاه‌ها دانسته و تصریح کرد: این مهم تنها به روش سازمانی و دستوری محقق نمی‌شود.

دارا تقویت پژوهشکده‌های علوم انسانی، برگزاری جشنواره فارابی برای بررسی طرح های ارائه شده در حوزه علوم انسانی، تشکیل کارگروه های تخصصی در این راستا و بستر سازی جهت ترغیب دانشگاهیان به تولید محتوی را از جمله اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام وزارت علوم در جهت تغییر محتوای این علوم عنوان کرد.

وی همچنین حمایت ویژه از انجمن‌های علمی که حول محور علوم انسانی کار می‌کنند را اقدامی درجهت دغدغه‌مند کردن دانشجویان در این مورد ارزیابی کرد.

دارا با یاد آوری نتیجه نامطلوب اختصاص بورسیه به علوم انسانی در خارج از کشور ادامه داد: بورسیه تحصیلی در این حوزه را هدفمند کرده و در داخل کشور متمرکز کرده‌‌ایم.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم وظیفه معاونت فرهنگی وزارت علوم را در این راستا دغدغه‌مند کردن دانشگاهیان نسبت به این موضوع دانست و تاکید کرد: هدف ما کنار گذاردن علوم انسانی نیست بلکه غربال کردن این علوم از مبانی غربی مدنظر است.

دارا همچنین با تاکید بر لزوم همکاری تنگاتنگ میان حوزه و دانشگاه جهت تحقق آرزوی دیرینه علوم انسانی اسلامی و ضمن گلایه از همکاری کم حوزه در این مورد، تصریح کرد: ارتباط حوزه و دانشگاه با برگزاری یک یادواره شهید مفتح محقق نمی شود؛ لذا با ارتباط گیری انجام شده با انجمن های علمی حوزه، امید آن می رود تا این تعامل به تولید مباحث مورد نیاز منجر شود.

وی با بیان این که علوم انسانی زمانی متحول می شوند که متحول کننده، خود متعهد باشد، افزود: امروز جذب اساتید با قواعد و ضوابط خاصی صورت می گیرد فلذا در این بین ملاک تنها سطح علمی استاد نیست.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم با اشاره به موضوع کرسی های آزاد اندیشی اظهار داشت: تاکنون بصورت جسته و گریخته کارهایی در این خصوص انجام گرفته اما در دوره جدید با عنایت به تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری این امر مورد توجه ویژه قرار گرفت.

دکتر دارا افزود: آیین نامه ای در این مورد تهیه شده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده که طی روزهای آینده جهت اجرایی شدن در ترم جاری به دانشگاه ها ابلاغ می‌شود.

وی همچنین برگزاری متعدد برنامه‌های تریبون آزاد، مناظرات و جلسات پرسش و پاسخ در دانشگاه‌ها طی یکسال گذشته را نوعی آزاداندیشی دانسته و تصریح کرد: حداقل دست آورد این قبیل جلسات، فراهم آمدن فرصتی برای مطرح کردن عقاید دانشجویان و حضور در عرصه های مختلف است.

دارا با اشاره به تشکیل اداره سیاسی در وزارت علوم جهت سازماندهی فعالیت های سیاسی در دانشگاه ها تاکید کرد: ما به بیانات مقام معظم رهبری بر لزوم سیاسی، آگاه و بصیر بودن دانشجو اعتقاد راسخ داریم .

وی در خصوص طرح عفاف و پوشش رسالت وزارت علوم را یک رسالت فرهنگی دانسته و ایجاد بستر مناسب برای استقبال دانشجویان از این طرح را امری ضروری ارزیابی کرد.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم این طرح را بخشی از آرمان اسلامی کردن دانشگاه ها قلمداد کرده و اقداماتی نظیر: طرح تسهیلات ازدواج دانشجویی، برگزاری نمایشگاه‌های مد لباس اسلامی، ایجاد بستر ارتباط بین دانشجویان با خانواده و خانواده با دانشگاه، تصویب آئین نامه انتقال و حل معضل دوری از خانواده علی‌الخصوص برای دانشجویان دختر، تاکید بر احیای امر به معروف همگانی و ... را قدم های مثبتی در این راستا ارزیابی کرد.

وی همچنین از کم شدن استقبال دانشجویان از دانشگاه های غیر انتفاعی خبر داد و فضای کمرنگ فرهنگی این دانشگاه ها را دلیل کاهش تعداد دانشجوها در آنها دانست.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم تلاش مجدانه و پیگیری جدی وزیر علوم در مورد عملیاتی کردن اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها را عامل حضور نسبتا کمرنگ ایشان در بین دانشجویان دانست و این شرایط را متاثر از کم کاری دولت های قبل در این مورد ارزیابی کرد.

دکتر دارا اظهار داشت: تنها صحبت کردن درجمع‌های دانشجویی فایده ندارد لذا وزیر علوم بیشتر بدنبال کار فکری بر روی آئین نامه ها و عنایت به مسائل اجرایی است لذا به اعتقاد بنده حضور ایشان در فضای دانشگاهی در مجموع کم نشده است.

کد خبر 118593
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز